S

skreien

det här kanske en ovanligt dum fråga, men det är ändå något som jag har gått runt och funderat på...:smirk:

undrar om någon känner till något knep för att få luggen att växa på hästen? min pålle har en buske till lugg som visserligen är både bred och tjock men inte särskilt lång plus att den är ganska nött... många fjordisar (o andra raser naturligtvis) har ju fin och lång lugg och jag undrar om ägarna till dessa har några tips att dela med sig av?:crazy: :)

Sv: hästlugg

det här kanske en ovanligt dum fråga, men det är ändå något som jag har gått runt och funderat på...:smirk:

undrar om någon känner till något knep för att få luggen att växa på hästen? min pålle har en buske till lugg som visserligen är både bred och tjock men inte särskilt lång plus att den är ganska nött... många fjordisar (o andra raser naturligtvis) har ju fin och lång lugg och jag undrar om ägarna till dessa har några tips att dela med sig av?:crazy: :)

Kamma den inte för mkt för ofta o inte utan att ha glanssprayat den först..sliter mindre då...
Sj klipper jag alltid bort det som är längst ut när det börja bli nött elle ojämnt..har ett halvblod med en lång fin o väldigt rakt avklipp lugg:love:

borts lr kamma den inte för ofta..men viss har helt enkelt inte så kraftig man,svans,lugg...min häst fick aldrig ng lugg han hade ca 15 strån där..

Är man tuff nog kan det hjälpa att klippa av den helt i botten, sen låta växa. Den växer då ut mer jämt, och kan bli tjockare.En viktig sak är att hela tiden klippa topparna. Annars finns nog inte mkt att göra.. Som tidigare sagt så har vissa helt enkelt inte mkt behåring..

:smirk: jag tror nog att min häst tillhör de som helt enkelt inte kommer få mer lugg än han har... han har dock mycket man (stubbad, är fjording, men ändå) och mycket svans. Inte för att det spelar någon roll egentligen, vore kul bara med riktig lång, fin pannlugg:love:

tack för alla svar!

Liknande trådar

Kropp & Själ Har hittat en jättebillig hemsida som säljer bra (vad jag hört) akrylprodukter. Och för ca 2år sedan tänkte jag att jag kanske skulle...
Svar
5
· Visningar
1 699
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 961
Senast: Lyckan i Halland
·
Hästvård Vi har en ponny som är en riktig surpuppa. Vi har haft honom lite mer än ett år och nu under slutet av hösten upplever vi att han har...
Svar
14
· Visningar
1 773
Senast: Hannah0407
·
Träning Det har talats en del om flockvana hästar till och från här. Har en känsla av att vi har olika uppfattningar om vad flockvan betyder...
2
Svar
21
· Visningar
2 169
Senast: Egonson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Inredningstråden nr3
  • Vilket är ert favoritgodis?