Hästlivet på västkusten, hur är det?

kopparberg

Trådstartare
Rent allmänt menar jag! Det är så att jag går en utbildning där arbetsmarknaden är mycket god just på västkusten, så vem vet, vill man flytta dit? Men eftersom stor del av mitt liv består av häst, är hästlivet på västkusten något som kan passa mig?

Om man vill ha träningsmöjligheter, är man hänvisad till stora anläggningar med rasthagar, massor med hästar och inget personligt bestämmande?
Eller är det tvärt om, om man inte är stenrik, är man hänvisad till små stall med fina hagar men "en miljon" mil till paddock och ridhus?

Hur är ridterrängen på västkusten? Allt asfalterat och ridvägarna är 50 m åt vardera håll i stallet? Eller finns fin ridterräng om man vill ha träningsmöjligheter också?

Finns alla sorters hästfolk där? Eller är det väldigt delat, antingen är man tävlingsryttare och då rider man högre än lätt klass, eller också är man hobbyryttare och då tävlar man inte alls? Eller finns alla kombinationer? Jag är en sådan som bara tävlar lätt klass hoppning och dressyr, men jag måste ändå ha fina uteridningsvägar för att må trivas. Och trygga hästvänner som respekterar andra och är mån om alla hästar i stallet!

Lätt att hitta tränare även om man inte siktar högre än lätt klass?

Något annat som kan värva en sådan som mig till västkusten? ;)

Jag vill givetvis inte ha stallplats så att någon i tråden ska rekommendera vissa stall eller vissa klubbar, då tas ju tråden bort! Bara så där rent allmänt hur hästlivet är på västkusten! :laugh:
Det är ju förbaskat vackert i de trakterna, men kan jag trivas även "hästmässigt" om jag skulle flytta dit?

Sv: Hästlivet på västkusten, hur är det?

Jag skulle säga att det beror verkligen helt och hållet på vart på västkusten du har tänkt dig!
Bara här i Göteborg finns det ju alla möjliga olika hästanläggningar och ställen där det finns hästar. Där jag har min häst har vi jättefina ridvägar och ridhus runt knuten och sådär, så det beror ju absolut på vart du har tänkt bosätta dig.

Blev lite luddigt kanske men. :)

Beror på hur långt ner du ska;) i och runt Halmstad finns många stall, flera med ridhus och bra träningsmöjligheter. Oftast tävlingar inom rimligt avstånd också.

Kom hiiitt!!!

Jag har mitt ställe mellan Falkenberg och Halmstad, Jag har en ridbana och vill jag ta mig till ridhus så är det transport i 10 minuter som gäller. HallandsDjursjukhus 10 minuter med transport.

Jag bor precis intill kusten och där finns liten skog där man kan slå ihjäl en del tid, men den är inte oändlig. Sen har jag stranden (där man kan rida hur långt man än vill!) dit det tar 10 minuter att skritta genom skogen.

Tränare tycker jag att det finns gått om häromkring, fast man får kanske ha tillgång till transport.

Så Välkommen till Falkenberg - Hästkommunen! :D

men mumma! vars står du?
min häst kommer iof inte ner förän i augusti, men det skadar ju inte att se vad som finns :angel:

I Ugglarp!
Jag PMar dig!

äh det gick inte, har du får många pm i din inkorg?

Senast ändrad:

Göteborg är helt ok! Och det verkar ju finnas det jag vill ha i de trakterna! :laugh:

Kan tänka mig Halmstad, men inte längre söderut. Bra det var ett ok hästställe också!

Absolut att jag skulle överväga att kolla om jag kan passa hos dig, men det är inte aktuellt (om det ens blir det) på minst ett år!
Även om väl Falkenberg ligger söder om Halmstad?
Jag har aldrig galopperat på en strand, kanske får jag det någon gång i livet! :laugh:

"västkusten" är ett väldigt stort område och båda naturen och faciliteter varierar enormt. du får nog vara lite mer specifik!

Jag bor några mil norr om göteborg. Häromkring har vi alla sorters stall, allt från större klubbar med flera ridhus till mindre ställen med eller utan ridhus. På de ställena jag har haft mina hästar har vi haft stora hagar och bra ridvägar. Just nu står jag på ett underbart ställe med stora hagar, fullservice och fina ridvägar. Minuset är att det inte finns ridhus, speciellt en vinter som denna:)

Beror ju lite på vad du menar med västkusten.

jag är född i uddevalla och har alltså haft häst där också. Finns ju en del stall att välja på, både med träningsmöjligheter som utan. Jag som dressyrryttare tyckte dock att det var för dåligt med dressyrtävlingar så jag flyttade faktiskt.

Det beror ju väldigt mycket på var man hamnar. Mina erfarenheter (norra bohuslän) är att det inte är så gott om ridvägar. Det är mycket berg och åkrar som begränsat där jag varit i alla fall och det är inte särskilt kul :(
Man ska även tänka på att mycket av markerna är gammal havsbotten och med det kommer ofta jobbig lera. Var någon (veterinär inr hovar?) som sa att hovproblem pga lera var extra vanligt i bohuslän.

Tävling och träning kan jag inget om.

Jag älskar mitt bohuslän men om jag ska ha egen gård där i framtiden så kommer jag vara mycket noggrann med vad den ligger i för omgivningar!

Västkusten har allt av det du beskriver! Du behöver bara leta efter ett place som passar dig... Men jag kan garantera dig att du lär hitta det du söker här :D

Jag skulle nog vilja påstå att hela Halland är suveränt att ha häst i. Fin miljö, många bra stall och lätt att hitta duktiga tränare (på alla nivåer).

Menar du mer specifikt geografiskt? Har inget mer specificerat tyvärr, vet bara att arbetsmarknaden över hela västkusten är god för det yrke jag utbildar mig till.
Så jag tänkte lite allmänt om hästfolk som bor på västkusten kunde rekommendera "sin" ort. :laugh:

Låter som en fin trakt!
Finns det inte ridhus om man transporterar en bit?

Ha, ha, geografisk analfabet brukar jag kalla mig själv! :p

Så mycket söder om Halmstad är "för mycket Skåne" för mig. Gillar att semestra i Skåne men vill inte bo där.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 979
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 956
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 297
Senast: Edla
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit... 2
Svar
24
· Visningar
4 672
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka