Hästlivet på västkusten, hur är det?

Sv: Hästlivet på västkusten, hur är det?

Ja just ja, det kan ju vara bergigt där! Har åkt några gånger norrifrån till Kungälv, där var det rejält med berg på ena sidan och europaväg åt andra hållet där jag åkte! Vackert som 17, men jag förstår ju att det inte finns mycket till ridvägar att välja på där!

Låter alldeles utmärkt!
Är det hårt tryck på ridhusen i de trakterna? Jag menar, är man många att dela på ridhustiderna? Jag är ju enormt bortskämd med plats i ridhus, alla de ridhus jag använt har inte varit bokat värst mycket, man har kunnat komma in i princip när man vill och alla samsas och tycker om varandra. Och inga "gristider" för att få hoppa, man får longera/tömköra om man visar hänsyn osv.

Läste i Ridsport om förslag på ridhusregler och fick nära nog skrämselhicka, tänk om man hamnar i ett sådant ridhus?! :crazy:
Så mycket folk att alla måste rida i samma varv, skrittar man fram/av i ridhuset är man i vägen, klär man på/av hästen täcke eller sin jacka bör man lämna manegen osv. Ridhus med så hårt tryck med ekipage så känner jag att jag inte platsar hos! Då kan jag ju inte träna, då är det ju bara motionering av häst!

Norr om göteborg är det inte ngt vidare om man har tänkt sig att rida dressyr på lite högre nivå, dålig med tränare och tävlingstillfällen, är nog bättre att sikta söderöver då.

Som flera har skrivit så finns det en mängd olika typer av stall beroende på var du hamnar. Tillgången på ridhus och lediga tider varierar naturligtvis också. Jag har min häst på Hisingen i Göteborg. Det finns gott om ridhus, men ridhuskorten är ofta dyra (ca 2000 kr/termin) om det inte ingår i stallhyran och ganska uppbokat, men det beror som sagt på var du hamnar.

Ett exempel: Stallet min häst bor i ligger på norra Hisingen ca 10-15 km från Nordstan. Det har en stor belyst paddock med hyfsat underlag, ca 20 min ridväg till (dåligt) ridhus, ca 30 min ridväg till ridskola, gott om ridvägar på anlagda ridleder, grusvägar och stigar. Hyfsat stora vinterhagar, men extremt leriga (som allt utom grusade hagar blir i Gbg-trakten), och jättefina sommarhagar. En tränare för lätt dressyr och hoppning har lektioner där 2 ggr/v när paddocken är ridbar. Det finns gott om tränare på olika nivåer på anläggningarna och klubbarna runt omkring. Några stallkompisar tävlar lätta klasser dressyr och de verkar inte ha problem att hitta tävlingar. Detsamma gäller en kompis som tävlar hoppning i lätt klass. "Mitt" stall är inte unikt.

Jo det tar ungefär 10 min med transport så finns det flera olika ridhus:)

Nu är ju jag lite bortskämd i vårat stall... Jag står inakorderad hos min tränare. Vi är sammanlagt 5 inakorderade och stallägaren har några egna hästar. Alltså är trycket på ridhuset inte så stort. Utomstående rider inte i vårat ridhus om de inte är där för att träna. Ridhuset är nästan jämt ledigt och man är ofta själv. När det är träningar så är det ju inte under så lång tid, så även om man inte behöver så väntar man med att rida för artighetens skull.

Jag tycker att många gårdar har egna ridhus till olika stora stall. Det är nog INTE svårt att hitta ett som liknar det jag står i. Bäst är ju att undvika de stora anläggningarna, det är ju ofta dom som har knökfullt i ridhuset!

Välkommen till Väst kusten!:D

Har bott 15 år i Sotenäs kommun ( Smögen, Kungshamn, Hunnebostrand mm) och flera år i Uddevalla och de har varit superbra hästår. Sotenäs uppfattade jag inte som dyrt alls. Dingle har ju ett fint ridcenter och där planeras ju nu hästarena. Man kan tro att det bara skulle vara berg och sten men det fanns underbara ridvägar. Det som kan vara dyrt är sitt eget boende men det går att lösa om man inte kräver havsutsikt. Uddevalla har också bara varit bra. Annars har jag hela mitt hästliv sedan tidigare fr dalarna och trotts alla skogar där har jag funnit hästlivet bättre på kusten. Tveka inte om du är sugen utan testa å flytta. Du kommer nog att bli kvar ;)

Absolut att jag skulle överväga att kolla om jag kan passa hos dig, men det är inte aktuellt (om det ens blir det) på minst ett år!
Även om väl Falkenberg ligger söder om Halmstad?
Jag har aldrig galopperat på en strand, kanske får jag det någon gång i livet! :laugh:

Falkenberg ligger norr om halmstad, mellan halmstad och varberg.

Ridhusen här omkring är det inte hårt tryck på .

Har aldrig träffat på varesig gammal havsbotten eller lera och dåliga hovar pga det? Har aldrig hört talas om det heller. I sotenäs (och bergigare blir det väl knappast) hade vi 5 mil preppade stigar som bredde ut sig över stor del av kommunen. Har aldrig haft så fina vägar. Sen att det är geggit under vinter och höst är väl en sak. Det är det ju nästan över allt och då måste man vara mer rädd om vissa områden. Tack vare att det blåser lite mer här också så har man inte samma problem med flygfän som lite innåt landet (där jag bor nu :( )

Som boende i Göteborg och med häst på Hisingen så kan jag intyga att det garanterat finns stall för alla smaker. Eller ja, ridhusen är rätt hårt använda på de flesta håll under "rusningstid" på kvällarna och det finns vad jag vet inga anläggningar med ridhus och bra träningsmöjligheter "på gården" som har stoooora vinterhagar. Givetvis inte enbart fållor för ensamhästar, men inga flerhektarshagar vad jag vet.

Däremot går det rätt bra ofta att stå i ett mindre kollektivstall och ta sig till ridhus, finns rätt många ridhus bara på Hisingen så ofta kan man ju om man vill göra mer arbete själv och ha större hagar osv istället köpa ridhuskort och rida till/köra till ridhus.

Markerna är leriga vintertid, så hagar med många hästar och hårt tryck blir nära nog bottenlösa vid grindar osv om inte marken åtgärdas på något sätt.

Tränare finns det massor av, beroende på popularitet och utbildning osv så är vissa givetvis svårare än andra att få tider för och jag uppfattar det som att de flesta tränarna på lite högre nivå än kanske grundläggande ridning är uppknutna till anläggningar och att ekipagen tar sig dit - de åker inte runt och ut till olika stall. Är så stor efterfrågan ändå att man vackert får ställa sig på kö och ta sig till det stället där det är träningar inbokat så att säga.

Ridvägar är lite olika beroende på var man håller till. Finns inga sådana där ridvägar som man kan stöta på i resten av landet där ändlösa skogsstigar och/eller grusvägar gör att man kan vara ute i timtal bara genom att hålla sig på de vägar som redan finns. Däremot finns numer på Hisingen ett mycket väl utbyggt nät av anlagda ridvägar i kuperad terräng och med bra underlag. Ingen lera, inga rötter, bara grus och slätt och härligt. :love:

Finns enormt mycket häst på Hisingen och det är ju på gott och ont. Finns flera stora ridsportbutiker som även säljer foder, många ridhus - men också hårt tryck på marker och på tjänster såsom hovslageri. Det är inte direkt kundernas marknad kan man säga utan det kan vara lite trixigt att "få in en fot" hos en bra hovslagare som "ny" hästägare i området.

Ridhus finns det gott om även strax söder om Gbg. I mitt stall finns ridhus på gården. På 10 minuters promenadavstånd finns 7-8 ridhus till. Träningar bedrivs i alla dessa ridhus så det är bara att välja o vraka..

Senast ändrad:

Anlagda ridvägar, låter verkligen härligt! :laugh:
Tror nog jag skulle hitta en "plats på jorden" till mig och pållen i göteborgstrakten också!

det finns vad jag vet inga anläggningar med ridhus och bra träningsmöjligheter "på gården" som har stoooora vinterhagar. .

+ till TS

Jag har stått i ett stall strax sydöst om göteborg där hästarnas vinterhage är runt 10-15hk! :) Finns givetvis massa vinterhagar att välja mellan men det är den riktigt stora iaf. I princip bara islandshästar där men ett par enstaka ponnyer. 20x60ridhus som inte hyrs ut till andra så där kan man ha lyxen att rida helt själv även under kvällstid. Paddock, rundpaddock, ovalbana, preparerad ridslinga, personal på dagtid... Göörhärligt! Inte så anpassat efter "storhäst" (typ dåligt med täckestorkning, ingen spolspilta o sånt) Men de har hästsolarie oxå :love:

Så det finns, det gäller bara att hitta :) Vill TS ha hemsideadressen e det bara att pm_a.

Får väl promota Varberg lite då, även om vi inte är en hästkommun som grannstaden Falkenberg så är det bra att ha häst här tycker jag.

Där jag står nu är ett "kollektivstall", stora fina hagar och 2 ridhagar med lite hinder. ca 15 min skritt till närmsta stora ridhus, finns även en stoor paddock där. Om man vill ta transporten finns det minst 6 ridhus till inom 10 min radie (vad jag kan komma på såhär på rak arm, finns säkert fler privara som jag inte känner till)
Vad gäller tränarutbudet så tror jag det är helt ok. Kanske inte någon metropol, men jag har inte haft några svårigheter att få tag på någon som jag trivs med och så har jag uppfattat det som bland de andra ryttarna häromkring med.

Nu står jag i ett ganska centralt stall, så det är inte så nära till skog, men det finns fina grusvägar och fält att rida på.

Det är både en fördel och en nackdel med mitt stall. Jättebra med upplysta vägar på vintern eftersom man kan rida även när det blir mörkt. Men det är mycket asfaltsvägar, vilket kanske är en nackdel, men det går på de flesta ställen att rida i gräset bredvid asfalten så det är inte så farligt tycker jag.

I stallet där jag stod innan hade jag också 15 min skritt till närmsta ridhus, men då var vi mitt i skogen och man kunde rida hur länge som helst i skogen, flera timmar om man ville på både skogsvägar och grusvägar.

Och eftersom vi bor vid kusten så är ju havet hyfsat nära. Det tar väl iofs ett tag att rida till havet, eftersom vi har stallet en bit in i landet, men inte mer än 1 timma, så det kan ju bli en trevlig utflykt på våren.

Häromkring har vi dessutom fördelen att ha mycket billigare stallhyra generellt sätt än vad som finns uppåt göteborg. Jag är extremt nöjd med mitt stall och priset är jättebra!

Senast ändrad:

Från Göteborg och ner åt ligger först Kungsbacka, väldigt mycket hästar.
40 min från Göteborg ligger Varberg
ca 55 min från Göteborg ligger falkenberg

Jag bor utanför Varberg. Här finns många ridhus, mycket bra ridvägar.

Ridlärare i Dressyr, Terräng, Western, NH, hoppning mm. Två stora rid stall med mycket tävlingar.

Finns större fina stall och mindre. Häst folk av alla typer med alla raser.
En trevlig stad!

Sen finns det Varbergs ridsport och även nära till Ullared.. Bra häst grejer till lågt pris!

Jag bor 2 min skritt väg till ett ridhus
I kör väg 15 min till ett och 20 min till två olika med tävlingar.

Mycket padockar och det finns stall i Åkulla bokskogar, massa ridvägar. Oändligt med mycket ridvägar på många ställen..

Beror ju lite på vad du menar med västkusten.

jag är född i uddevalla och har alltså haft häst där också. Finns ju en del stall att välja på, både med träningsmöjligheter som utan. Jag som dressyrryttare tyckte dock att det var för dåligt med dressyrtävlingar så jag flyttade faktiskt.

Jag är född och bor i Uddevalla och har haft häst sen 6 år tillbaka här.

Stall kryllar det av!! Har haft häst i 4 olika stall, alla med 10-15 min bilväg bort (jag bor centralt).

Har inte häst nu men hjälper en vän och där hennes häst står har vi ca 15-20 min skrittväg bort till kilometerlånga ridvägar som ser ut såhär:

Lelang1-010m.jpg

På förra stället hade vi 2 ridhus, paddock, grusvolt och gräsbana och en helt underbar skogsslinga på berget som var grusad/sandad dit man både kunde ta en skogsväg till som erbjöd klättring eller skritta på asfalterad väg där man inte mötte många bilar.

Där fanns ridvägar 10 meter från stallet, långa, raka grusvägar och branta, branta klätterbackar samt stora ängar att rejsa på. :love:

Man kunde även rida ner till en liten strand 30 minuters ridväg bort och plaska.

Tränare kom hela tiden till anläggningen (A-C tränare) i både dressyr och hoppning och tävlingar var det ungefär 1 gg/månad.

Stora ridhuset
97509_1214347853.jpg

Ridvägar
56933_1214993028.jpg

62729_1214993066.jpg

Gräsbanan med bank
62323_1215969618.jpg

Grusvolt bredvid gräsbanan
17507_1219449945.jpg

Men, precis som Stilett sagt, inte överdrivet många dressyrtävlingar i området.. I Uddevalla inga alls :mad:

Varberg låter onekligen intressant! Och det verkar ju finnas många ridhus att välja på även om inte det finns något på stället man är uppstallad!

Just nu står jag uppstallad där grannen har en kanonfin paddock vi rider i när det är fungerande underlag. Nu på vintern åker jag flera gånger/vecka till ett ridhus ca 15 minuters väg från stallet. Funkar fint att åka tycker jag, vintertid om det är oridbart i skogen och allt annat än skritt är i ridhus blir det ridning ca halva veckan, resten promenader.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 970
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 956
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 290
Senast: Edla
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit... 2
Svar
24
· Visningar
4 672
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tuggbensfavoriter
  • Uppdateringstråd 31