Sv: Hästlivet på västkusten, hur är det?
Som boende i Göteborg och med häst på Hisingen så kan jag intyga att det garanterat finns stall för alla smaker. Eller ja, ridhusen är rätt hårt använda på de flesta håll under "rusningstid" på kvällarna och det finns vad jag vet inga anläggningar med ridhus och bra träningsmöjligheter "på gården" som har stoooora vinterhagar. Givetvis inte enbart fållor för ensamhästar, men inga flerhektarshagar vad jag vet.
Däremot går det rätt bra ofta att stå i ett mindre kollektivstall och ta sig till ridhus, finns rätt många ridhus bara på Hisingen så ofta kan man ju om man vill göra mer arbete själv och ha större hagar osv istället köpa ridhuskort och rida till/köra till ridhus.
Markerna är leriga vintertid, så hagar med många hästar och hårt tryck blir nära nog bottenlösa vid grindar osv om inte marken åtgärdas på något sätt.
Tränare finns det massor av, beroende på popularitet och utbildning osv så är vissa givetvis svårare än andra att få tider för och jag uppfattar det som att de flesta tränarna på lite högre nivå än kanske grundläggande ridning är uppknutna till anläggningar och att ekipagen tar sig dit - de åker inte runt och ut till olika stall. Är så stor efterfrågan ändå att man vackert får ställa sig på kö och ta sig till det stället där det är träningar inbokat så att säga.
Ridvägar är lite olika beroende på var man håller till. Finns inga sådana där ridvägar som man kan stöta på i resten av landet där ändlösa skogsstigar och/eller grusvägar gör att man kan vara ute i timtal bara genom att hålla sig på de vägar som redan finns. Däremot finns numer på Hisingen ett mycket väl utbyggt nät av anlagda ridvägar i kuperad terräng och med bra underlag. Ingen lera, inga rötter, bara grus och slätt och härligt.
Finns enormt mycket häst på Hisingen och det är ju på gott och ont. Finns flera stora ridsportbutiker som även säljer foder, många ridhus - men också hårt tryck på marker och på tjänster såsom hovslageri. Det är inte direkt kundernas marknad kan man säga utan det kan vara lite trixigt att "få in en fot" hos en bra hovslagare som "ny" hästägare i området.