Hästköpartankar

U

uniq

Jag hoppas att ni inte är allt för less på sådana här trådar.. :angel:

Är i hästköpartankar och funderar väldigt mycket fram och tillbaka på allt(!) ifrån hovvård till hagkvalité. Jag har aldrig tidigare ägt en egen häst men varit såväl medryttare som delfodervärd, så det här känns som ett väldigt stort steg..fast jag känner mig redo. Men jag är en orolig person och skulle uppskatta tips och tankar från er Bukefolk!

Vad ska man tänka på då man tittar på häst?
Jag kommer ha med mig mina föräldrar (som ska filma/fota), min ridlärare samt en vän som har häst då jag tittar/provrider häst..men vad ska jag tänka på?
Vad ska egentligen stå i köpekontraktet?
Vad ska man tänka på då man letar stallplats?

Vet ungefär vad jag vill ha, men är rädd att jag ska komma till ett stall med dålig stämning och behöva flytta igen.. Finns det något sätt att "kolla av" stämningen i stallet innan man bestämmer sig?

Vilken försäkring ska man ta? Vad ska den innehålla?
Kan man köpa häst och "skicka ut" den på sommarbete direkt? Avmaskningar?[/B]

Jag har tusentals frågor men börjar väl med dessa :rofl:
Tacksam för alla svar! :bow:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästköpartankar

Svarar på det jag kan svara på med säkerhet:D

Jag kommer ha med mig mina föräldrar (som ska filma/fota), min ridlärare samt en vän som har häst då jag tittar/provrider häst..men vad ska jag tänka på?

Tänk på att vara kritisk. Se till att få rida ut på den, att den går att rida ensam, att den är snäll att hantera, fråga hur den är att lasta, om den har olater. Allt du kan komma på! Ju mer du frågar, ju mer engagerad verkar du:D

Vet ungefär vad jag vill ha, men är rädd att jag ska komma till ett stall med dålig stämning och behöva flytta igen.. Finns det något sätt att "kolla av" stämningen i stallet innan man bestämmer sig?

Det märker du nog:D Prata med så många du kan när du är där och kollar.

vad ska det stå i köpekontraktet egentligen?

Det finns färdiga att beställa, där det står om prövotid, öppet köp, villkor mm.

Kan man köpa häst och "skicka ut" den på sommarbete direkt?

Klart man kan, varför inte? Sålänge den är "van" vid gräs såklart:D

Avmaskningar?

Jag brukar avmaska innan betet, efter betet och någon månad efter jul. Tänk på att växla medel, så att maskarna inte blir vana vid något medel. Alla hästar har mask, det är inget farligt (i viss mån), man ska inte avmaska för ofta.

Jag hoppas att ni inte är allt för less på sådana här trådar.. :angel:

Är i hästköpartankar och funderar väldigt mycket fram och tillbaka på allt(!) ifrån hovvård till hagkvalité. Jag har aldrig tidigare ägt en egen häst men varit såväl medryttare som delfodervärd, så det här känns som ett väldigt stort steg..fast jag känner mig redo. Men jag är en orolig person och skulle uppskatta tips och tankar från er Bukefolk!

Du ska känna om det är kemi emellan dig och hästen. Du ska känna dig säker och trygg. Du ska känna att det hanteringsmässigt är en häst som passar dig, skaffa inget "projekt" det första du gör, man blir lätt less.
Prova alla tänkbara situationer som är möjliga, be någon fälla upp ett paraply och se hur hästen reagerar på sånt. Fråga om ni kan få provlasta, eller om ägarna visar. Be att få rida ut både ensam och i grupp, vissa hästar som är supersnälla ensamma blir galenvilda ihop med andra och tvärtom.

Vad ska egentligen stå i köpekontraktet?
Ta ett kontrakt som är färdigt, Deckemans kan man köpa i de flesta ridsportaffärer, fyll i allt som står där. Se till att du beställer besiktning, betalar och är med vid denna så att du kan fråga veterinären om ev fynd. Ta hästen till klinik som du valt vid besiktningen, ta ingen gårdsbesiktning. Betala inte hästen fullt ut förrän du ska hämta den.

Jag skulle personligen vara noga med att stallägaren delar min syn på hantering och skötsel. Fråga vad de gör om det är mögel i höet(rätt svar är att de slänger det), fråga om de anser att "dammigt hö" innehåller mögel(rätt svar är JA), kolla om hagarna är stora och väldränerade. Jag skulle föredra en stenig skogshage vintertid, så de slipper gå i lera halva året. Fråga hur de gör med avmaskning(man bör ta träckprov och enbart avmaska de som visar på vissa mängder mask). Sedan är ju alltid frågan om hur mycket jobb som ingår, ibland är det mycket in/utsläpp man ska göra, och då vill jag personligen inte hantera ouppfostrade farliga hästar.
Det där är alltid svårt, bra om man kan komma dit flera gånger, sitta och fika och snacka med flera enskilt, då brukar man känna vibbarna. Men annars är det faktiskt inte värre än att man flyttar, det är trist såklart, men vad gör man?

Vilken försäkring ska man ta? Vad ska den innehålla?
Beror på hästens pris, hur beroende man är av livförsäkring osv. Man får läsa "det finstilta" på flera bolag och se vilket som passar en bäst. Jag har Agria och jag tycker de har bäst möjligheter för mig att välja ett omfattande skydd. Tänk på att kolla att försäkringen täcker jourtid, mediciner, veterinärens resekostnader. Det kan bli ruskigt dyrt att ta ut distriktaren en julhelg tex, och det är ALLTID då de gör illa sig :crazy:
Sedan kanske man inte behöver ha livförsäkring om hästen inte är jättedyr, jag har hört många som faktiskt inte fått ut fulla livvärdet iaf vid avlivning, så där får man väl fundera lite. Jag ska ta bort livdelen vid nästa period tror jag, jag har tre stycken så om en skulle tas bort så lär jag inte skaffa en ny i rappet.

Kan man köpa häst och "skicka ut" den på sommarbete direkt?
Ja, det kan man såklart, kan vara smart om man har möjlighet att bara åka dit och borsta och pyssla lite, så lär man känna varann utan större krav.
Avmaskningar?[/B]
Som sagt tidigare, man ska ta träckprov för att se om hästen behöver avmaskas. det finns en jättebra tråd på Hästvård om avmaskning, läs den :idea:

Jag har tusentals frågor men börjar väl med dessa :rofl:
Tacksam för alla svar! :bow:

Mina tankar i rött :idea:

En lite kommentar bara rörande de färdiga avtalen och då även Deckermans. De är inte helt bra, det är standardavtal och tar inte hänsyn till om affären görs enligt Konsumentköplagen eller Köplagen. I vissa fall är de klart bättre för säljaren än köparen beroende på just detta. Det är främst när hästaffären hamnar i Köplagen. Alltså när en privatperson köper av en en annan privatperson.

Avmaskningar?

Jag brukar avmaska innan betet, efter betet och någon månad efter jul. Tänk på att växla medel, så att maskarna inte blir vana vid något medel. Alla hästar har mask, det är inget farligt (i viss mån), man ska inte avmaska för ofta.

Tänk på att bara växla säsongsvis, alltå använd samma medel under en betesperiod för att byta till nästa år.
Ökar tydligen resistensen hos maskarna om man håller på och byter medel under samma säsong.

/Camilla

Aha! Hade jag inte en aaaning om! :eek:
Varför har de gjort ett sånt avtal? Det måste väl ändå vara vanligast med privat-privat-situation? Då borde det ju finnas ett sånt också...

Troligen för att tjäna pengar, så gör man typ en mall som något så när passar "allt" men ändå inte. Om man vill ha ett bra avtal så fungerar inte dessa standardavtal för den ena affären är inte den andra lik och då måste man vända sig direkt till en jurist för att få ett anpassat avtal. Vilket i sin kostar en hel del. Om man nu inte kan klara av att göra ett själv.

Men ett standardavtal är ju ändå bättre än inget avtal alls.

Såg inte svaren på avmaskningar innan.
Men de rekommendationer som finns idag är att man inte avmaskar som någon standard bara för att det ska vara så. Utan att man avmaskar när det finns behov av det. Om det finns behov och vilket medel man ska använda får man svar på genom att göra en träckanalys. När man får svar på den och vet vilken typ av mask det handlar om tar man kontakt med veterinär för att få recept på det preparat som skall användas mot den/de parasiter hästen har.

Det gamla sättet att avmaska enligt schema utan att veta om hästen behöver det eller inte, har gjort att många parasiter är eller håller på att blir resistenta (okänsliga, immuna) mot maskmedel. Den enda gången man avmaskar utan analys är när det gäller styngflygan. Men om hästen har den kan man se det med blotta ögat på sommaren/hösten. Det sitter då nämligen som ägg i pälsen främst på benen av hästen.

En lite kommentar bara rörande de färdiga avtalen och då även Deckermans. De är inte helt bra, det är standardavtal och tar inte hänsyn till om affären görs enligt Konsumentköplagen eller Köplagen. I vissa fall är de klart bättre för säljaren än köparen beroende på just detta. Det är främst när hästaffären hamnar i Köplagen. Alltså när en privatperson köper av en en annan privatperson.

Citat från Deckeman-kontrakt:

Detta kontrakt gäller enligt köplagen. Avser köp mellan privatpersoner m fl.

och:

....Köplagen är tillämplig när enskild person köper en häst för enskilt bruk av annan enskild person, när en näringsidkare köper en häst av en annan näringsidkare i deras rörelse samt när en näringsidkare köper en häst från enskild säljare.
Detta kontrakt är anpassat till köplagens bestämmelser.

Mycket möjligt att det står så men det används lite hur som av okunniga personer. Plus att formuleringen i det ger en klar fördel för säljaren om det uppstår konflikt efter köpet.

Mycket möjligt att det står så men det används lite hur som av okunniga personer. Plus att formuleringen i det ger en klar fördel för säljaren om det uppstår konflikt efter köpet.

Sålde en häst för bara nån vecka sen med ett sånt kontrakt. Både jag och köparen kände oss trygga och nöjda med det, tycker det täcker upp det mesta till både säljare och köpares fördel, men vi är båda gamla rävar..

Så för TS är det nog ett bra tips att ha med sig någon "gammal räv" när det är dags att skriva kontrakt. Oavsett om det är ett färdigt Deckemankontrakt eller ett hemsnickrat!

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 098
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 732
Senast: Blyger
·
R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 185
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar