hästköp?

L

Lcea

Hej. Nu är det så här att jag har hållt på med hästar ja i en väldigt lång tid :p
Men tyvärr så har jag inte haft någon ekonomi för en egen häst tyvärr :cry: Men jag undrar lite hur såg erat hästköp ut?
Vilka frågor ställde ni?
Hur gjorde ni dom första dagarna som hästägare?
Med mera.
Kanske låter lite dumt men är bara rent av nyfiken :D

Sv: hästköp?

Alla mina hästköp har sett olika ut, det går inte riktigt att beskriva, en viktig sak som jag lärt mig med tiden är att hitta den häst som passar mig, inte tvärt om, man ska fråga mycket om hästn, speciellt om skador och sjukdomar.

Den första tiden med hästen går mest åt till att studera den och lära känna den, se till så att den trivs och mår bra.:)

Hur såg mitt hästköp ut?? Bra fråga..jag hade tur den andra hästen jag provred föll jag för som en fura, vi bara passade varann som handen i handsken. När han kom hem så lät jag honom aklimatisera sig ett tag, sedan när jag väl började rida så red jag med tryggve själv så att min häst kunde koncentrera sig på mig och att den nya omgivningen inte var något farlig/konstig. Sen gäller det ju att lära känna sin häst som rosita säger, vissa hästar tar det längre tid att komma närmre inpå och tvärtom, men det vet du ju säkert då.

Jag hade också tur när det gällde hästens historia då henne jag köpte honom av var första ägaren efter uppfödare (= jag 3:e ägaren) Så jag fick nog höra hela hans livshistorik. Så så mycket frågor behövde jag inte ställa, sen har jag fortfarande kontakt med hans förra ägare och kan alltid fråga om det är något. Ett bra tips tycker jag alltid är att få med sig någon som kan vara lite kritisk för annars tror jag det är lätt att man bara är förälskad i hur hästen ser ut eller rör sig eller vad man nu tycker är speciellt och glömmer att titta på allt annat.

Hur såg erat hästköp ut?
Jag hade sneglat på att köpa häst länge men hade inget direkt stöd.. men när jag väl fick det hittade jag några hästar som jag ringde på och bokade provridning. Den första hästen jag skulle provrida var jag redan lite kär i. Hon hade det där lilla extra som jag gillar. Väl på provridningen.. nervös som ett as.. (sov inget natten innan) :grin: Red henne i alla gångarter. Kände mig as fånig men det gick väl ganska bra ändå. Hoppade inte utan kände mer hur hon var att styra och så. Pratade mycket med ägaren och frågade om det mesta som kunde tänkas. Fick bra och ärliga svar. Följde med tillbaka till stallet och släppte ut henne osv.. pratade ganska länge med ägaren.
Åkte hem.. sen så sa jag att jag skulle ringa tillbaka. Jag var i stortsett säker då jag kände att det var hästen för mig (jag går mest på personlighet) ringde dagen efter och frågade om jag kunde komma med ett svar om en eller två dagar. Men då ville dom helst ha svaret redan då.. så jag pratade med lite vänner och mamma.. sen satte vi över handpenning! :D:D behöver jag säga att jag var på gbg horseshow när jag svarade?? vem vad gladaste tjejen måntro?

Sen var det vet besiktning som hon gick igenom och hämtade henne veckan efter provridningen! :love::love:

Vilka frågor ställde ni?
Allt om vanor/ovanor. Temprament. Skador. Utbildning. Utrustning. Erfaranheter. Det kändes som jag fick frågat det mesta och fick väldigt bra svar tillbaka.
Första dagen så gjorde jag inte så mycket mer än att beundra henne :love: Andra dagen red jag lite..osv osv.. jag var ganska försiktig ibörjan och ville låta henne vara ifred ett tag och känna sig hemma. Allt har gått smärtfritt och hon har börjat trivas riktigt bra nu (ägt henne i 1½månad nu!!) Nu märker man hennes underbara personlighet.. jag har även insett att hon hoppar helt fantastiskt och bah jag har verkligen hittat hästen för mig.. :love:
jag kommer ha en underbar framtid tillsammans med henne!!!

26754938.jpg

Jag köpte en häst som jag kände sen flera år tillbaka. Hon hade varit hos säljaren i åtta år så jag visste mycket om hennes historia.

Jag förstod att hon skulle ändra på sig när jag flyttade henne från hennes invanda miljö så den första veckan lät jag henne bara vara i hagen och stallet och själv var jag ledig för att se hur hon reagerade och betedde sig.

Men jag undrar lite hur såg erat hästköp ut? Häst nr 1: Köptes som 6 månaders hingst av grannen. en kallblodskorsning. Red hans mamma regelbundet och gav 1000:- för honom=) Häst nr 2: Köptes som 1 årig hingst, eller ja vi fick honom. Troligvis shettis. Häst nr 3: Fick jag som tack för att jag red in hennes mamma. En New forest. Har alltså ej betalat något för henne+ fick hennes första levnadsår betalat. Häst nr 4: Fick jag av mitt ex. En varmblodstravare. Red in henne och sålde ca 3 mån senare för 14 000:- (planen var detta från början, jag skulle bara ge henne en start som ridhäst.)

Vilka frågor ställde ni? Till häst nr 1, 2 och 3 ställde jag inga direkta frågor då jag varit med från första början. Häst nr 4 kollade jag upp så att hästen var frisk och snäll i all hantering

Hur gjorde ni dom första dagarna som hästägare? Häst nr 1 och 3 är födda hos mig, så de fick bara gå kvar efter "köp". Häst nr 2 släpptes ighop med mina andra hästar hemma. Och där fick han gå i ca 2 v innan jag gjorde något med honom. Häst nr 4 kom till mig mitt i veckan, till helgen skrittade jag ut på henne. Alla hästar utom denna har kommit på somaren.

I det stora hela har jag bara låtit dem vara de första veckorna. Men så har 3 av dem varit unghästar. I dagens läge har jag häst nr 1,2 och 3 kvar i min ägo. Häst nr 1 skall åka på foder i morgon då jag är gravid och ej orkar rida honom just nu. Häst nr 2 och 3 står hos mina färäldrar. De blir nu 7 resp 3 år gamla. Häst nr 1 är 10 år.

Hej. Nu är det så här att jag har hållt på med hästar ja i en väldigt lång tid :p
Men tyvärr så har jag inte haft någon ekonomi för en egen häst tyvärr :cry: Men jag undrar lite hur såg erat hästköp ut?
Vilka frågor ställde ni?
Med mera.

Jag köpte en häst som jag hade skött i flera år, så honom kände jag och visste hur han kunde vara. Det är nämligen en lite knepig gubbe med humör. Ändå var jag helt fast för honom, älskar hästar som är egna.
Eftersom jag inte var så gammal på den tiden så var det mamma som skötte köpet. Vi var på väg till ridskolan när jag fick reda på det. Mamma lurade mig först och sa att hästen var såld och jag blev en kort stund ledsen tills hon sa att det var vi som hade köpte honom. Kul att åka till ridskolan då?! NEJ! Då vill man ju bara åka till älskade pållen :D Världens lyckligaste var jag då!!!

Jag frågade inte så mycket eftersom jag redan visste det mesta, jag visste vilka skador han hade haft tidigare. Så för mig var det inga konstigheter och besiktning gjordes så han var ren.

Han stog kvar på samma stall den första tiden tills vi fått vår nya gård. Sen flyttade jag honom och lät honom vänja sig, tog lite promenader och så eftersom han är en häst som blir väldigt spänd på nya ställen.

När han var hemmastadd så var det bara att börja träna honom och omskola honom. (Gammal travare). Idag är han 22 år och jag äger honom fortfarande, vi firar 10 år i år :)

Vilka frågor ställde ni?
Med mera.

När jag köpte min häst så var det efter måååånga provridningar på olika hästar i nästan hela Sverige, kändes det som. Hade köpt en häst tidigare på säljarens beskrivning och det blev inte alls bra, så jag ville vara säker den här gången. Därför tog jag tåget 80 mil och tittade på honom. :love: Jag provred och hanterade honom en del, sedan åkte jag till ett vandrarhem i närheten. Det gick inte mer än ett par timmar så ringde jag upp och sa att jag ville ha honom :banana: (förutsatt att han gick igenom besiktningen).
Det gjorde han, men han hade pålagringar som visade sig i röntgen. Jag prutade och köpte honom ändå till försäkringsvärdet. Det har jag inte ångrat en sekund! Underbar är min lilla kuse :p

Han fick stå i hagen med de andra den första tiden utan att behöva göra så mycket.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
692
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 922
Senast: Lutten
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 933
Senast: Missemus
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 543
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30