Sv: Hästköp

Jag kan det här med sjukdommar o det, så det är inget problem, kostnaderna för att ha häst är inte så höga där jag skastalla upp min isåfall..

Barnvakt var ett bra tips.

/Jezzy

Tänk på alla andra kostnader också, foder, skoning, veterinär, träning, tävling mm.mm.mm. Priserna skenar iväg snabbt!
Du får räkna lite såhär, vi säger att du betalr 1000 kr i månaden för uppstallning, sen blir det ca 500 kr/m i försäkring(om inte mer), 800kr/vm för skoning, kanske träningar för 500 kr/mån, tävling för lika mkt till(om du tänker tävla o träna vs), foder och strö för nån tusenlapp/m och så ska du ju köpa hästen oxå! Ska du ha en hyffsad ponny får du ju vara beredd att betala minst 35-40 000 kr, och om ni sedan ska gå i vinst när ni säljer den(även om det kanske tar ett tag) måste du träna och göra den bättre med tiden. Dessutom ska ju utrustning köpas och hållas i trim..

Så jag tycker att du ska tänka igenom det hela ordentligt, måste du ta småjobb för att ni ska kunna köpa en ponny från första början är de kanske inte det bästa du kan göra, varför inte ta en ponny på foder?:idea:

För och skaffa häst krävs det både tid, pengar och erfarenhet.
Du måste kunna betala för att köpa hästen och hästar kostar mycket pengar,
för en okej fritidshäst som du kanske kan ha och tävla någon klubb och ev. någon
lokal på, kan du utgå från att du får ge 25 000:-, sedan ska du köpa utrustning.

Där är exempel: ett par träns, det är bra med åtminstone två stycken så du har ett i reserv, en bra sadel som ligger bra på hästen och som du trivs och rida i, ett flertal
schabrak/vojlockar att byta med, ev. benskydd, stallutrustning (krubba, grepar m.m.), stallapotek. Räkna på ca 5000:- till utrustning.

Sedan ska du betala hästkostnaderna:
boxhyra, foder, hosvlagare, veterinärkostnader, försäkring, avgifter till tränare
och till tävling. Ev. hyra utav hästtransport.

Sedan är du bunden och du måste kunna komma till stallet 365-366 dagar om året.
Du ska mocka boxen, hagen, byta vatten, rida, motionera hästen, pyssla med den.
Detta tar ofta mer tid än vad man har tänkt sig. Sedan går du i skolan med, det blir
"mycket" det. För då har du i regel ett flertal läxor i veckan, prov och annat.

Sedan kanske du vill ha lite extra fritid till att umgås med kompisar med?
Och kunna festa och annat, som de flesta vill ha möjligt och göra?
Det blir ju både tidiga morgnar och sena kvällar med i o med morgonfodringar
och kvällsfodringar.

Har du tillräcklig erfarenhet?
Jag rekommenderar att du först blir skötare på en privathäst. Försök komma dit
och rida kanske 3 dgr i veckan. Då får du både betala kostnaderna för hästen själv
och ta ansvar för häst, mockning, fodringar, in och utsläpp etc.

Efter det kanske du kan skaffa dig en foderhäst.

Och efter foderhästen tycker jag du kan börja Tänka på en Egen häst.

Hur ska du ha tid med egen häst om du ska jobba och tjäna pengar, samtidigt som du går i skolan?

Och när du ska betala för hästen får du ju räkna på att du har extra fack med pengar och "ta av" om det skulle hända något speciellt, eller så. Du kan ju inte räkna på att
det räcker med den exakta kostanden för stallhyra, foder etc. varje månad utan du
får ändå tänka på att du alltid behöver ha ett "överskott" hela tiden.

Mitt råd: tjäna ihop dina pengar först. Köp hästen sedan.

Det blir nog lite svårt att få ihop till utrustning för 5000 kr, det lär hon behöva betala för en sadel, MINST! Jag har tre hoppsadlar, ja mina tre ponnisar har en ivar, och dom sadlarna kostade 10.000, 19.000 och 8.000, då var alla nya men det blir svårt att hitta en som passar perfekt om hon bara kan ge ca 3.000 kr för den..

Får jag bara fråga en sak? Skulle du vilja skriva upp vad du har för häst och sedna räkna upp kostnaderna för allting varje månad. Visst jag tror inte att du ljuger när du talar om dina kostnader. Men nu e d så att jag också vill skaffa häst, men jag vet inte om jag ska vänta tills efter gymnasiet eller inte. Vill ju verkligen ha en häst nu, men enda problemet är att jag lixom inte får allt att gå ihop. Jag skulle ju lixom få betala allt själv, både inköp och rullande kostnade. Men jag tror dock att mina föräldrar kanske skulle kunna ställa upp med låt oss säga en tusenlapp i månaden eller dylikt iaf, men inte mycket mer och sen ifall tex. hästen skulle skada sig eller något dyl. och jag behöver pengar direkt och jag inte har så att det räckar skulle de nog ställa upp och låna ut eller betala helt. Men det är ju meningen att jag ska betala det mesta iaf.

Vill verkligen detta, men jag vill ju inte att jag ska skaffa en häst å sen hamna i ett helvete för att jag inte har råd med allt, alternativt inte hinner med allt så att jag bara vill bli av med allt å går runt och har ont i magen för att sedan aldrig vilja ha något som helst med hästar eller ridning att göra. Är rädd att jag kommer skrämma bort mig själv från hästarna.

Vet ju att allt är dyrt och när alla säger, har du tänkt på de kostnaderna å på det där och bla bla bla... Det har jag ju såklart. Kollat upp stallhyra och om det inte ingår foder har jag kollat upp de kostnaderna med, strö och mineraler och allt sånt där med, jag har räknat med försäkringar (kollat upp hos försäkringsföretag som Agria tex.), räknat med eventuella vaccinationer och avmaskningar som kommer här och där. Räknat med tränare (har dock duktiga vänner som jag tror skulle träna mig nästan gratis, men iaf) och jag har lagt undan, vet inte om det var 500 kr eller 1000 kr i min beräkning för "oväntade kostnader" tex. om någon del av utrusningen pajjar, eller om man kanske ska köpa in myggmedel, eller någon sårsalva eller om man måste ringa dit en hovslagare för å slå på en tappsko eller om man måste ringa dit en veterinär för att titta till ens häst om den blivit sjuk lr dyl.

Och jag får allt till relativt mycket. Dock är jag tyvärr en sån person som bara ser hinder och inte möjligheter (gillar dock hinder så länge det har med hoppning att göra haha :d) osv. men jag vill ju verkligen inte sätta mig själv i smeten och skrämma bort mig från allt som har med hästar att göra.

Jag kan det här med sjukdommar o det, så det är inget problem, kostnaderna för att ha häst är inte så höga där jag skastalla upp min isåfall..

Barnvakt var ett bra tips.

/Jezzy

Man kan ALDRIG tillräckligt mycket! Man blir ALDRIG fullärd när man sysslar med hästar!!!

Kostnader är ALLTID betydligt MYCKET mer än vad man tror, man ska ALLTID ha en extra budget för en MASSA oförutsedda utgifter!

Alltså, grejen med den här dissuktionen var att jag ville ha tips om små jobb där man kan tjäna pengar.

Jag vet att det är extra kostnader för allting, men inklusive hovslagar och veterinär ibland så blir det inte så dyrt har jag räknat ut. I MITT hästköp så kommer det vara hästen som är det dyraste.

Om hästen skulle bli sjuk så betalar självklart mina föräldrar för veterinär kostnader. Jag kanske bara får jobba lite efteråt fr att betala tillbaka till dem.

/Jezzy

Att köpa in själva hästen är ALDRIG det dyraste!!!! Det är alltid dyrare att hålla hästen än att köpa in den...
Ha sköthäst i ett stall först, sedan medryttarhäst, sedan häst på foder.
SEN har Du kanske råd att köpa den där egna hästen, då Du tjänat egna pengar.....

Det är inte själva hästköpet i sig som, tro det eller ej, kostar mest pengar. Det r allt däromkring, och har du inte egent stall utan du måste hyra in i någon annans kan ja lova att det kommer kosta.

Min pappa berättade att enl. kineserna så ska man, om man verkligen vill ha ngt riktigt mycket, säga det varje dag i minst 1 år.

Tji fick han för det snappade ju jag upp och faktiskt sa jag det precis varje dag, minst en gång, ofta till mina föräldrar. Inte för att jag väntade ngt svar utan bara för att säga det och de visste ju varför. Ca 1 år senare - inte alls planerat från deras sida - blev jag lovad en häst om jag sålde av ena bilen för överpris. Och det gjorde jag såklart, hur vet jag inte. Så det är ett hett tips. ;) Säg det varje dag bara för att säga det så kanske ödet trippar över på din sida. :D

Men vem kommer sen att stå för månadskostnaderna? Räkna med att det kommer att kosta er ca 3000:- i månaden, minst. Det är mycket pengar. 3000:- är knappt vad en del har över i månaden ens om de snålar med allt annat. Och det är alltid ngt extra som ska göras som flugspray till sommaren, nya täcken, lagning av täcken, salvor, tillskott som b-vitamin exvis, försäkring, vaccinationer, etc etc.

Så för din egen skull, gör dina föräldrar medvetna om detta. Annars kommer du kanske inte alls tycka att det är speciellt roligt med häst sen, och kanske kommer de inte ha råd att ha den kvar. Man ska veta vad man ger sig in på.

Men jag håller tummarna! Tyvärr inga förslag på extrajobb mer än vad de andra här redan nämnt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
15
· Visningar
1 637
Senast: Imperiet
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 234
Senast: CaisaCax
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 286

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar