G
Gikan
Sv: Hästköp
Då får hon nog vänja sig vid tanken att vänta ett bra tag med att köpa häst..
sitta barnvakt
Då får hon nog vänja sig vid tanken att vänta ett bra tag med att köpa häst..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
sitta barnvakt
Jag kan det här med sjukdommar o det, så det är inget problem, kostnaderna för att ha häst är inte så höga där jag skastalla upp min isåfall..
Barnvakt var ett bra tips.
/Jezzy
För och skaffa häst krävs det både tid, pengar och erfarenhet.
Du måste kunna betala för att köpa hästen och hästar kostar mycket pengar,
för en okej fritidshäst som du kanske kan ha och tävla någon klubb och ev. någon
lokal på, kan du utgå från att du får ge 25 000:-, sedan ska du köpa utrustning.
Där är exempel: ett par träns, det är bra med åtminstone två stycken så du har ett i reserv, en bra sadel som ligger bra på hästen och som du trivs och rida i, ett flertal
schabrak/vojlockar att byta med, ev. benskydd, stallutrustning (krubba, grepar m.m.), stallapotek. Räkna på ca 5000:- till utrustning.
Sedan ska du betala hästkostnaderna:
boxhyra, foder, hosvlagare, veterinärkostnader, försäkring, avgifter till tränare
och till tävling. Ev. hyra utav hästtransport.
Sedan är du bunden och du måste kunna komma till stallet 365-366 dagar om året.
Du ska mocka boxen, hagen, byta vatten, rida, motionera hästen, pyssla med den.
Detta tar ofta mer tid än vad man har tänkt sig. Sedan går du i skolan med, det blir
"mycket" det. För då har du i regel ett flertal läxor i veckan, prov och annat.
Sedan kanske du vill ha lite extra fritid till att umgås med kompisar med?
Och kunna festa och annat, som de flesta vill ha möjligt och göra?
Det blir ju både tidiga morgnar och sena kvällar med i o med morgonfodringar
och kvällsfodringar.
Har du tillräcklig erfarenhet?
Jag rekommenderar att du först blir skötare på en privathäst. Försök komma dit
och rida kanske 3 dgr i veckan. Då får du både betala kostnaderna för hästen själv
och ta ansvar för häst, mockning, fodringar, in och utsläpp etc.
Efter det kanske du kan skaffa dig en foderhäst.
Och efter foderhästen tycker jag du kan börja Tänka på en Egen häst.
Hur ska du ha tid med egen häst om du ska jobba och tjäna pengar, samtidigt som du går i skolan?
Och när du ska betala för hästen får du ju räkna på att du har extra fack med pengar och "ta av" om det skulle hända något speciellt, eller så. Du kan ju inte räkna på att
det räcker med den exakta kostanden för stallhyra, foder etc. varje månad utan du
får ändå tänka på att du alltid behöver ha ett "överskott" hela tiden.
Mitt råd: tjäna ihop dina pengar först. Köp hästen sedan.
Här nere (Skåne) hette Granngården Lantmännen förut. Hette det Odal någon annanstans i Sverige ?
Jag kan det här med sjukdommar o det, så det är inget problem, kostnaderna för att ha häst är inte så höga där jag skastalla upp min isåfall..
Barnvakt var ett bra tips.
/Jezzy
Alltså, grejen med den här dissuktionen var att jag ville ha tips om små jobb där man kan tjäna pengar.
Jag vet att det är extra kostnader för allting, men inklusive hovslagar och veterinär ibland så blir det inte så dyrt har jag räknat ut. I MITT hästköp så kommer det vara hästen som är det dyraste.
Om hästen skulle bli sjuk så betalar självklart mina föräldrar för veterinär kostnader. Jag kanske bara får jobba lite efteråt fr att betala tillbaka till dem.
/Jezzy