Sv: Hästköp

Tack för alla tips.

Lekionerna kostar 100 kr/halvtimmen (Har redan kollat :angel: )
De som har stallet livnär sig inte bara på det, man får hjälpa till med intag, fodring och utsläpp på helgerna. Men båda ägarna jobbar med annat också.

Sköthäst har jag haft i 1,5 år. Foderhäst har jag dock inte tänkt på , kanske ett alternativ!

/Jezzy

Just det, hovslagarna.
Jag känenr han hovslagare och får lite billigare... :cool:

Du kanske har släktingar/grannar du kan hjälpa med vissa sysslor mot en peng. Mina barn brukar göra vissa sysslor och får betalt för det. Själv skulle jag gärna betala en peng om någon kom och hjälpte mig städa/putsa fönster ibland. Fast det är väl det som kallas svart arbetskraft? Hm. Men till sina släktingar kan det väl inte vara farligt att byta tjänster. Hjälp farmor att städa så betalar ho skoningen tex.

Jag har och har haft flera travare som ridhästar, de kostar inte så mycket i inköp. Å andra sidan kan du få lägga ner mycket mer jobb på ett varmblod om du vill rida på banan osv. Jag har tidigare haft mycket fördomar mot travare men är nu helt tvärtemot :banana:
Bättre kompisar får man leta efter.

Jag tycker inte alls att dina planer är orealistiska.
Min häst kostar ca 1300-1500 kr per månad MED hovslagare, tränare, all mat och någon typ av ny utrustning varje månad + försäkring.

det du behöver, eller dina föräldrar måste tänka på, är att ha pengar till självrisken för försäkringen ifall det händer någonting. Sedan är det givetvis alltid bra att ha lite extra pengar undanstoppade ifall det händer någonting annat.

Tips på extrajobb: Mc donalds, telefonförsäljning, tidningsutdelning, reklamutdelare, städjobb på firmor, packa upp varor på butiker...

Finns en hel del, ring och tjata, tjata, tjata och tjata.

Lycka till! :banana:

Börja med en foderhäst, ev en som du kan få köpa senare.
Det jag menade med att stallet knappt kan gå runt var om de köper in foder så borde de gå på ungefär den summan, eller om de odlar själva, då "förlorar" de i inkomst, men det är ju som sagt deras problem. Grattis till en sån billig stallplats!

Att jag fick köpa häst var p.g.a att jga har en intresserad mamma. Utan henne hade det aldrig gått. Dessutom är vi 3 i familjen som delar på 2 hästar, snart 3, vilket gör att vi har tid att göra andra saker också...vilket kan vara roligt, även om hästarna är en jättestor del av våra liv. Jag kan åka på utlandsresor, för övriga familjen tar han dom hästarna då t.ex. Jag behöver inte åka till stallet om jag är sjuk, skulle göra det om jga var tvungen men nu är jag inte det å då hoppar man gärna över det om mna har 39 graders feber. Jag tycker att det är viktigt att man ahr någon mer som är intresserad...som man kan få råd och tips av, hjälp när man behöver det o.s.v.

det tar mycket tid å kostar en hel del pengar...det måste man vara medveten om. Har kompisar som inte har hästintresserade föräldrar...ofta tröttnar man om man inte har tid för något annat....(OBS! säger nu inte att det alltid är så...)

Jag jobbade extra på en nattklubb och en bensinmack när jag fortfarande gick i skolan för att ha råd. Det betydde heltid i skolan, ons, fre och lördag kvällar 3 veckor i månaden på klubben + varannan helg dagtid på macken....tror du jag hade tid med vänner...NEJ! Det gjorde nästan så jag tröttnade....men tack vare att jga inte behövde åka till stallet varje dag hann jag med kompisarna en gång i veckan ungefär... Du måste tänka på att det är en stor fördel om man har någon som kan hjälpa till... Ofta vet inte människor vad det innebär för kostnader att ha häst...vet dina föräldrar det? Om inte...skaffa en häst på halvfoder eller så till att börja med...om det funkar bra kan du vid ett senare tillfälle ta en häst på helfoder och senare köpa en själv.... stressa inte iväg... Det är inte bara att sälja häste om det inte funkar... Tänk efter före och det där med extra jobb...det är bara att ge sig ut å fråga på olika ställen...ring, skicka brev o.s.v...

Tack för alla tips allihopa, ska börja ringa nu:P
Hittade en lagom häst för 15.000 kr, så man kan hitta billiga hästar:)

/Jezzy

Eftersom att du anser dig ha råd att ha hästen och vill ha ihop pengar till köpesumman så vill jag tipsa om städning.
Många vill ha hjälp med att få städat och fixat där hemma.
Baka och sälja på "torget" är också något som du kan tjäna på. Köpa ingredienser på billig butik och sedan baka sockerkakor.
Svartjobb i kiosker och korvmojjar.
Att ha fodervärdshäst är också en idé. Då kan du testa om ekonomin håller för att ha den, om du är osäker.

Min egen häst köpte min man till mig och han betalar även kostnaderna för den, vilka är ganska dryga då vi hyr in den nära en större stad...

Senast ändrad av en moderator:

Min mamma är också väldigt intresserad av hästar, hon skulle väldigt gärna vilja ha en, men om jag tar initiativ själv, försöker tjäna ihop pengar m.m så kanske hon går med på att köpa häst. Vi skulle dela på ansvaret, även om jag kanske skulle åka till stallet 5 ggr i veckan och hon 2.

/Jezzy

Min hovslagare tar 500 kronor för helskoning och verkning runt om... Billigt, och han är dessutom suiveränt bra och trevlig! Han kan inte passa tider, men kommer alltid en halvtimme försent så säger han klockan 2 så vet vi alla att det blir halv tre... :p

Angående stallhyra så betalar jag just nu 500 i kallhyra, vi hjälps alla åt med in och utsläpp och fodringar. Snart flyttar jag till kompisens nybyggda stall där jag kommer betala 400 kronor i månaden i kallhyra. Hon släpper ut och morgonfodrar. Alla har ju inte stall för vinstintresse... Där blir det också betydligt bättre vad gäller allt, det går tillexempel att köra upp på skullen så vi slipper släpa hö från traktorn (värt MYCKET ;) ) hon fixar sadelhängare och skåp, hinkar, krokar ja gud vet allt... Det blir ett mysigt litet stall med fem boxar och 2 hektar hage... Lääängtar...

Det är många tusenlappar billigare på årsbasis med häst på landsbygden... Men å andra sidan gör vi det mesta själva, släpar med hö och halm och mockar alltid själva/ släpper in och ut och kör till Odal och köper tunga säckar foder. Det blir en del av det hela det också :)

jag kände inte hovslagaren alls innan och ger 400 för varkning och halvskoning! jag betalar 1000kr/månad och i prioncip allt ingår, om jag vill. Och jag vet stall som bara kostar 400/månad och det är inga specielltdåliga stall, bra för hästarna , ioförsig lite mindre lyxigt för ägarna. Men vad ska man prioritera? det beror helt på vart man bor vad priserna ligger på!

Hej tjejen :-) Du har fått många "förnuftiga" svar och visst är det dyrt att ha häst. Det har du säkert kollat redan. Eftersom jag en gång i tiden var en ung tjej som inte fick någon egen häst så vill jag bara heja på dig litegrann! Låt ingen slå ihjäl dina drömmar! Men allting i livet har sin tid, och om du ska jobba för att tjäna ihop stallhyran + ta hand om hästen + hjälpa till i stallet och du kanske går i skolan också? så blir det ganska tungt för dig. Jag tycker absolut att foderhäst är ett bra alternativ för att kolla att det verkligen fungerar i längden.

När det gäller föräldrarna och hur man övertalar dem så gäller det att vara realistisk och ha tänkt igenom att det verkligen fungerar. Att ha häst är en ganska stor grej för en familj, det kostar mycket och tar mycket tid, och om man har flera barn måste ju alla barnen få ungefär lika mycket stöttning med sina intressen. Även om du säkert gör det mesta av jobbet med hästen själv så är det viktigt att dina föräldrar är intresserade, du kommer behöva deras hjälp många gånger.

För mig blev det så att jag var vuxen och hade två egna barn innan jag äntligen fick chansen att köpa en egen häst. Nu som vuxen inser jag att mina föräldrar gjorde rätt som inte gav mig någon egen häst, det hade inte fungerat i praktiken och jag kunde för lite för att klara det utan deras hjälp. Men jag tycker fortfarande det är synd att de inte stöttade mitt hästintresse på andra sätt, med lektioner, träningar, skjutsa/hämta etc. Nu förlorade jag många år på att hålla till i stall där jag egentligen inte lärde mig något eller fick utvecklas. Om du kan se det långsiktiga i ditt hästliv så se till att du får en bra ridutbildning, offra absolut inte att rida för en tränare även sedan du har skaffat egen häst. Det är ännu viktigare då.

mvh
Lejonelle

Det hade jag faktiskt inte en aning om :p

HUr länge har det hetat det :confused: :o

Jag tänkte väl att du åtminstone måste ha hört namnet Odal nån gång :D

Om du inte har råd att köpa en häst så kommer du aldrig ha råd att ha den, börja med att ha en häst/ponny på foder.

Inte för att det hör hit, men i sverige verkar ni ha väldigt billiga stallhyror och andra hästutgifter.
Här i finland får man betala mellan 300-500€ i stallhyra redan i en mindre stad tom. på landet:eek: =hö, box, hage, ev. något baskraftfoder, strö, mockning, utsläpp fodringar (ibland inte e.m och kväll). skoning 70-80€ uppåt. vet är också svindyr, fast det beror ju på. Träning och själva hästprisen är i någorlunda samma prisklass
blir snål på era hyror.....

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
15
· Visningar
1 637
Senast: Imperiet
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 234
Senast: CaisaCax
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 286

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar