J

Jezzy_flyer

Hej
Jag vill så gärna ha en häst. Men jag behöver pengar. Mamma och pappa kan betala en del, men jag måste betala ganska mycket själv, dessutom krävs lite övertalning.

Någon som har tips på hur man övertalar föräldrarna, hur gjorde ni för att få köpa häst? Hur får man tag i mer pengar, tips på små jobb?

Tacksam för svar.

/Jezzy

Sv: Hästköp

Om du inte har råd att köpa en häst, hur ska du då ha råd att ta hand om den?

ge dom bevis på att du kan ta hand dom en häst och betala så kanske dom ger med sig annars blir det svårt.

Börja med att sköta häst i ett privat stall, lär dig mer om hästar, hantering, sjukdomar, skötsel av stall och allt annat runt om. Ofta är inköpet det billigaste se är det rullande kostanader hela tiden. Så lär dig mer och har mer på fötterna innan du fortsätter att tjata om egen häst.

Jag kan det här med sjukdommar o det, så det är inget problem, kostnaderna för att ha häst är inte så höga där jag skastalla upp min isåfall..

Barnvakt var ett bra tips.

/Jezzy

Sen tillkommer det kostnader utöve ruppstallning! Försäkring, utrustning (räcker inte med att man har en uppsättning, den kan gå sönder), hovslagare, veterinär...

Jezzy_flyer skrev:
Jag kan det här med sjukdommar o det, så det är inget problem, kostnaderna för att ha häst är inte så höga där jag skastalla upp min isåfall..

Kostnaderna för att ha häst är ju lite mer än vad stallhyran är på...
Kanske kan foder (förmodligen inte allt) och strö ingå i hyran men sen tillkommer ju resor till och från stallet(om man inte bor på samma gård förståss), dina egna ridkläder, hovslagare, utrustning - och det kan bli dyrt beroende på om din häst växer ur sina grejer när den musklar sig mm, saker går sönder oxå, försäkring, vaccinationer, avmaskning, om hästen blir sjuk eller skadad... det här är ju liksom baspaketet, sen blir det ju ännu mer utgifter om du ska rida för tränare och ska du tävla så är det ännu mer.

Jag skulle inte skaffa en häst om jag får kämpa, tjata och tigga ihop till inköpspriset, det ser jag som ett tecken på att man inte har råd. Det är himla bra att ha en buffert till oförutsedda händelser, så man kan få fram en 5-10 000 kr snabbt ifall något skulle hända.

Alltså, grejen med den här dissuktionen var att jag ville ha tips om små jobb där man kan tjäna pengar.

Jag vet att det är extra kostnader för allting, men inklusive hovslagar och veterinär ibland så blir det inte så dyrt har jag räknat ut. I MITT hästköp så kommer det vara hästen som är det dyraste.

Om hästen skulle bli sjuk så betalar självklart mina föräldrar för veterinär kostnader. Jag kanske bara får jobba lite efteråt fr att betala tillbaka till dem.

/Jezzy

Om de inte har lust att betala en häst så har de nog inte så stor lust att betala veterinärräkningen heller... Man kan inte förutse hur det ska bli, vilket är en viktig sak man lär sig när man jobbar i ett stall, jag trodde oxå att jaj "kunde det där med sjukdommar och sånt" men efter två år hos ett litet stuteri insåg jag att det var oändligt mycket som jag inte hade en anning om. Nu fick jag en foderhäst ialla fall då men jag hade stor hjälp av stallägaren, han svarade på alla mina "dumma" frågor, hjälpte med kontakter till veterinär och hovslagare, han kunde avgöra om det var skuta skador som måste inte omedelbart till veterinär eller om vi kunde avvakta ett par dagar.

Men visst du ville ha tips på jobb, dela ut tidningar, dela ut reklam, arbeta i stall, sök helg jobb på MC Donalds eller likn, det finns massor att hitta på bara man vill jobba...

Det skulle förrestän vara intressant att se dina uträkningar.

Uträkningar:

Stall hyra, inklusive foder och hovslagare varannan månad: 1300 kr (Andra månader: ca 700 kr)
Lektioner: 2 ggr i månaden: 200 kr
Övriga utgifter: 500 – 1.000 kr

Sammanlagt: 2500 kr

Eftersom jag bor ute på landet så är stallhyran ganska billig.

/Jezzy

ligger ungefär på samma stadium som du..

har ett litet billigt stall ( kallhyra 350 + 100 för utsläpp å morronfordring) där mina kompisar har häst och där man får hjälp av andra och som också kan hoppa in för varandra OM det skulle hända något.
cykelavstånd + bussförbindelse (7 min resa).
däremot har min kära far sagt att han betalar hästen men inte resten, det är ju de som är dyrast :devil:
har ett jobb på g där man jobbar 4 timmar varannan lör å får 1000-1500 i månaden :banana:
*hoppas , hoppas*

Senast ändrad av en moderator:

visa ett upplägg för kostnader och hur du skulle ha tid med hästen...

Tips på jobb vet jag inte riktigt. Men du skulle kunna ha en häst på foder. Då ser du lite vilka kostnader det blir, dessutom visar du dina föräldrar att du klarar det och det blir kanske lättare att få mer pengahjälp av dem.

Kostnader

Hmmm, 2500:-/mån = 30.000:-/år.
Mycket barnvakt blir det! :smirk:

Jag tycker du ska köpa hästen och låta föräldrarna stå för resten. :angel:

För och skaffa häst krävs det både tid, pengar och erfarenhet.
Du måste kunna betala för att köpa hästen och hästar kostar mycket pengar,
för en okej fritidshäst som du kanske kan ha och tävla någon klubb och ev. någon
lokal på, kan du utgå från att du får ge 25 000:-, sedan ska du köpa utrustning.

Där är exempel: ett par träns, det är bra med åtminstone två stycken så du har ett i reserv, en bra sadel som ligger bra på hästen och som du trivs och rida i, ett flertal
schabrak/vojlockar att byta med, ev. benskydd, stallutrustning (krubba, grepar m.m.), stallapotek. Räkna på ca 5000:- till utrustning.

Sedan ska du betala hästkostnaderna:
boxhyra, foder, hosvlagare, veterinärkostnader, försäkring, avgifter till tränare
och till tävling. Ev. hyra utav hästtransport.

Sedan är du bunden och du måste kunna komma till stallet 365-366 dagar om året.
Du ska mocka boxen, hagen, byta vatten, rida, motionera hästen, pyssla med den.
Detta tar ofta mer tid än vad man har tänkt sig. Sedan går du i skolan med, det blir
"mycket" det. För då har du i regel ett flertal läxor i veckan, prov och annat.

Sedan kanske du vill ha lite extra fritid till att umgås med kompisar med?
Och kunna festa och annat, som de flesta vill ha möjligt och göra?
Det blir ju både tidiga morgnar och sena kvällar med i o med morgonfodringar
och kvällsfodringar.

Har du tillräcklig erfarenhet?
Jag rekommenderar att du först blir skötare på en privathäst. Försök komma dit
och rida kanske 3 dgr i veckan. Då får du både betala kostnaderna för hästen själv
och ta ansvar för häst, mockning, fodringar, in och utsläpp etc.

Efter det kanske du kan skaffa dig en foderhäst.

Och efter foderhästen tycker jag du kan börja Tänka på en Egen häst.

Hur ska du ha tid med egen häst om du ska jobba och tjäna pengar, samtidigt som du går i skolan?

Och när du ska betala för hästen får du ju räkna på att du har extra fack med pengar och "ta av" om det skulle hända något speciellt, eller så. Du kan ju inte räkna på att
det räcker med den exakta kostanden för stallhyra, foder etc. varje månad utan du
får ändå tänka på att du alltid behöver ha ett "överskott" hela tiden.

Mitt råd: tjäna ihop dina pengar först. Köp hästen sedan.

Mitt råd: tjäna ihop dina pengar först. Köp hästen sedan.

ditt svar låter riktigt bra! tycker desamma inget illa menat med det.

Jezzy_flyer skrev:
Uträkningar:

Stall hyra, inklusive foder och hovslagare varannan månad: 1300 kr (Andra månader: ca 700 kr)
Lektioner: 2 ggr i månaden: 200 kr
Övriga utgifter: 500 – 1.000 kr

Sammanlagt: 2500 kr

Eftersom jag bor ute på landet så är stallhyran ganska billig.

/Jezzy

Jag är väldigt överaskad av att det fanns stall att tillgå så pass billigt, den som har stallet kan knappas får det att gå runt. Jag tyckte att jag hade det billigt för fem år sedan och då kostade det 1500 och då ingick stallplats, hö, havre och halm. Allt annat fick vi skaffa själva. Dvs mineraler, saltsten och annat tilläggsfoder. Vi hade även hand om utsläppen varje morgon (delade vi i stallet på) In tog var och en sin häst eller om man hade kommit överens med någon annan.
Har du koll på hovslagaren så att du får det för 600 kr? Är det med eller utan skor, reseersättning, kvitto?
Lektioner låter oxå billigt men det är mer troligt.

Hovslagare för 600 kr är väl inte så otroligt? Jag betalar 690 kr för skoning runt om (inklusive skor och resekostnader). Utbildad hovslagare med ansvarsförsäkring.

Jag måste också säga att jag tycker att man ibland överdriver hur mycket utrustning som behövs. Man kan börja med grundutrustning och sedan lägga till allt eftersom man märker vilka behov man har. Man behöver, t. ex., inte ha en massa vojlockar (det räcker med två eller tre). Tycker också att det är onödigt med dubbel uppsättning av träns. Träns går ju faktiskt inte sönder särskilt ofta, och skulle det göra det, så kan man väl åka och köpa nytt då? Köpa begagnat kan man ju också göra, och spara MASSOR av pengar!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
15
· Visningar
1 635
Senast: Imperiet
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 234
Senast: CaisaCax
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 286

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar