Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har aldrig skrivit ALLA, utan många. Jo jag är övertygad om att MÅNGA halvblod står på stall för att ägarna är bekväma. Och att de har täcke på sig för att inte bli smutsiga, det vet jag många som har. Det är enkelt att komma till en ren och redan intagen häst i ett varmt stall. Det enda man då behöver göra är att rida.Om du vet att alla halvblod står på stall för att ägarna är bekväma,
Jag förstår inte vad det är för fel med att inte rida. Om hästen lever i en miljö där den ändå kan få både stimulans och motion. Det verkar vara något alldeles förskräckligt det där, med att låta bli att rida. För ett tag sedan så fanns det en tråd om det på Gnägg, där väldigt många förfasade sig över detta hemska.ja då anser jag att islandshästarna går i stora hagar för att ägarna inte orkar rida.
Och att de har täcke på sig för att inte bli smutsiga, det vet jag många som har. Det är enkelt att komma till en ren och redan intagen häst i ett varmt stall. Det enda man då behöver göra är att rida
Men är det inte för hästens skull då? Den stackarn kan ju inte gå ute utan kläder! Och så måste man ju raka både hästen och sig själv överallt, inga oönskade hår här inte. Hästen måste ju ha samma behov av att bli av med generande hårväxt som sina mattar och hussar. Så för säkerhets skull så tar vi och rakar bort ALLT.Men jag håller med, det är av ren bekvämlighet.
Det finns ex många exempel på toppryttare i världseliten, som inte gör annat än tävlar, medan träningen av hästarna utförs av andra. Som jag ser det, har dessa ryttare endast ett behov av att tävla, eftersom de delegerar träningen av hästarna till andra.
Och så måste man ju raka både hästen och sig själv överallt, inga oönskade hår här inte.
Jag vet några som nästan bara rider i ridhus. Uteridning begränsar sig till en kvart någon solig söndag med många veckors mellanrum. Dessa ryttare tillhör Sveriges dressyrelit. Samt inkluderar Sveriges mest kände Internatinella Dressyrdomare.Jag tror inte att det är någon som rider sin häst i ridhuset jämnt.
Hästarna brukar vara väldigt slitna och omotiverade mellan pälssättning och Jul. Så jag hänvisar mest till hästarnas behov av vila. Man ser i hagarna när de kommer igång och leker igen, då så är det dags att återuppta ridningen.Lätt att hänvisa till "naturlighet" när man släpper hästarna på vinterbete när det egentligen beror på kylan och mörkret.
Om det är på sommaren, så grattis ni kan åka och bada. Vi Islandshästägare använder sommaren till att medelst mycken ridning envist bekämpa hästarna fetma.
Jag är påpälsad både här och där, och rakar varken mig eller hästarna.
(Men jag fuskar litet och rakar mig under armarna, men det syns ju inte riktigt. Min sambo har hotat med att börja prata Tyska i Marschtakt annars.)
Och tänk att det ALLTID skall bli en Halvblod- VS. Islandshäst-fråga
Och tänk att det ALLTID skall bli en Halvblod- VS. Islandshäst-fråga. När får halvbloden vila då? Eller vilar inte de?
Om det är på sommaren, så grattis ni kan åka och bada. Vi Islandshästägare använder sommaren till att medelst mycken ridning envist bekämpa hästarna fetma.
Jag svarade på IU ´s fråga om vi halvblodsägare låter hästarna vila på sommaren , och om så kan vi åka och bada!!
Vilka fördomar kan du läsa in i det?????