Grunderna är och förblir de samma. Faktum är att just bara visa jämna fina gångarter under en så pass lång sträcka som en ovalbana runt, är mycket svårare än att rida dressyr. Och Ovalbanan har också specifika mått. Har du försökt att rida 350m i exakt jämnt tempo och helt utan taktmissar i passage någon gång? Så har du en fingervisning om Islandshästridning på landslagsnivå.Så du anser inte att det finns någonsomhelst skillnad på att träna en islandshäst som går på ovalbana utomhus och att träna dressyr och hopphästar som tävlar inomhus på en arena med specifika mått oftast rektangulärt där man använder hela arenan.
Självklart, han behöver ju skona sig själv. Tränaren behöver ridhus för att klara många timmar på olika hästryggar, men fortfarande inte hästen.Den islandshästtränaren (tydligen en mkt skicklig sådan)som jag delade stall med,han red mer ofta på ridbanan/ridhuset än han red ut.
Han hade sina lektioner på ridbanan och utbildade sina hästar där.
Ingenting, mer än kostnaderna.Och vad är det som är bra med att hålla lektioner utomhus mitt i vintern??
Nej, just det. För det är ingen skillnad.JAg såg ingen större skillnad i hans sätt att ha / träna hästar än någon annan i samma stall. (dom andra är halvblod).
Det finns ingen naturlag som säger att Islandshästarna minsann har det bättre än andra hästar. Oftast snarare tvärt om, p.g.a. de fördommar som fortfarande finns kring dessa hästar.Jag flyttad därifrån i november då jag ansåg att hagarna var för dåliga och för små och att ridvägarna oxå var för dåliga. (för att inte tala om höet).