hästköp-hovspricka

K

kivanna

Har nu äntligen hitta en nordsvensk vallack på 4 1/2 år som jag tror är den rätte för mig... inkörd och körd både med 4hjulig vagn och släde dock inte inriden men det är inge problem.. Nu till det som jag undrar över han har en hovspricka som är ca6-7 cm lång på ena bakhoven den går inte rakt igenom hoven och verkade inte vara öm när man trycker, Hovisen jag pratade om det med sa att han skulle ha satt en platta över och försökt att hålla rent i sprickan.. Är hästen värd 10.000 eller kan man pruta då det kommer att kosta extra i ett år med att få hoven i bra skick???? Dumma frågor men jag har aldrig haft häst med sprickor och som ni vet har jag ju haft andra hovproblem och är rädd för att köpa på mig ett nytt problem hur skulle ni ha gjort??? :confused:

Sv: hästköp-hovspricka

hm jämför priset med andra nordsvenskar i samma ålder med samma egenskaperså ser du nog om du bör pruta eller inte.
Hur mycket har du kollat på resten, har den hästpass? Gått igenom veterinär besikting. När vacinerades den senast, vad är den vacinerad mot. Har den haft några andra skador. Vad beror hovsprickan på?
Följer det några saker med till detta pris föresten, kanske det inte gör hästen var ju inte direkt gammal. Men vi på buke är ju jätte intresserade av att höra en massa info om den så berätta så mycket du bara kan :idea:

Sitter sprickan lodrätt (från kronrand o neråt) eller vågrätt (parallellt med kronranden)?
Och var på hoven sitter den?
Viss skillnad på prognos, nämligen...

Som Ameo skriver så är det en ganska stor skillnad på spricka och spricka, MEN du bör absolut pruta på priset. Förutsatt att hästen är "hel och ren" i övrigt. Går den horisontellt är det inte lika allvarligt, och är han inte halt så är det (teoretiskt) okej.
Annars verkar det vara en bra häst.

Sprickan sitter lodrätt på yttersidan ca 1 cm från kronranden och ner. Han ska ha passet klart innan försäljning och jag har tänkt att vet.bes. innan ev. köp jag kommer inte att få med nån utrustning förutom 2 täcken.

Ha kommer att vara vaccinerad mot stelkramp/ hästinfluensa innan han säljs och dom ska ju ta ut en vet. i samband med passet så då tänkte jag passa på att bes. honom oxå. Men som sagt det beror på hovsprickan och bes.protokoll hur det blir med köp.

Hmm....så pass nära kronranden...inte så bra. Hur bred är den nertill? Har du möjlighet att ta en bild på den?Har du nån uppfattning om hur djup den är? Ibland har hästägare en tendens att reagera på minsta lilla!? ex, jag blev uppringd en sen kvällav en ägare som ville att jag skulle komma ut akut på stört pga spricka som var minst en decimeter bred, hoven höll på att ramla isär och hästen flämta i dödsryck. SAgt och gjort jag åkte dit och hittade en sömnig häst som hade en pytte ytlig spricka som var ca 2mm bred och 2cm hög nerifrån sett. Jag skar ur den(kunde använt en smörkniv, så ytlig var den), sen raspade jag lite snyggt. Hästägaren var i upplösningstillstånd och hade gråten i halsen...
Jagpassade på att raspa hela hoven snygg och kallade in ägaren som knappt vågade komma in i stallet. Och så meddelade jag att sprickan var borta, jag ordinerade hästen ett äpple och ägaren en rejäl whisky och så gav jag henne en räkning på milersättningen, nåt annat kunde jag inte debitera henne för.

Klockan 3 på natten ringer hon igen full som ett ägg och lovordar mig som hovslagare och det ena med det tredje...tydligen tog hon hårt på min ordination!?

Men nu flummade jag iväg lite, men kontentan: Är den bred, så är det inte bra. dvs cm-bred nertill, är den ytlig och väldigt smal hela vägen är det förmodligen inget problem, men det kan ju vet. kolla på! Hoppas det går bra.

Jag kan ju inte säga exakt hur djup men skulle chansa på1-2 mm djup och så är den hela vägen ner ser mer ut som nån har skurit med vass kniv? Men man är ju ändå rädd att den kan breda ut sig vid påfrestningar??Är det nån som vet om dom kan göra det? Hoven är vit om det har nån betydelse? :confused: Är det ens värt att pruta på ? Vad skulle ni ha betalat för samma häst?

Senast ändrad av en moderator:

10.000:- tycker jag inte är mkt om du får med både vagn och släde. Eftersom inte sprickan har gått hela vägen upp så är väl chansen god att få ihop den igen. Unghästen har extrema sprickor på alla fyra, ändå upp i kronrande. Har spännplåtar på och en har blivit helt bra och de andra är bättre. Men det tar ju tid. Du kanske kan pruta ett par tusen... Svårt att säga när man inte vet hur sprickan är, men om du gillar hästen så!

om den inte är större och djupare än så så tror jag (utan att ha sett den) inte det är någon större panik. MEN som sagt, utan att ha sett den...

Kissing Spine
Var står det att jag får med släde och vagn? max att jag skulle få med 2st täcken har jag skrivit...får se vad som blir sagt på vet.bes innan ev köp kan diskuteras och därmed priset.

10 000 kr är skitbilligt för en inkörd nordsvensk!!!!! Det är min åsikt... Jag skulle nog inte kunna med att pruta på det priset.....
Grannen har en likvärdig till salu, fd -01 väl inkörd och riden. visad m 43 p Pris: 35 000 kr.

Är det uppfödaren du köper av? Jag tycker att det låter så billigt att jag blir misstänksam. Har du provkört osv, så att han är bra att köra?

Lycka till!

Häls Embla

kivanna skrev:
Har nu äntligen hitta en nordsvensk vallack på 4 1/2 år som jag tror är den rätte för mig... inkörd och körd både med 4hjulig vagn och släde dock inte inriden men det är inge problem..

Sorry, skumläste och tolkade det som att du skulle få med dem... Sorry!

tiopapp billigt? I den del av sverige jag bor i är det dyrt...själv fick jag min, och ägaren innan betalade 500:- inkörd, inriden och smällfet!?

För en väl inkörd nordis är 10 papp inget högt pris. En väl fungerande nodis som är körd för annat en sulky finns det inte heller hur många som helst länge.

Till Vdb: Vet inte var du bor, uppenbarligen inte in min landsända i alla fall. 500 spänn eller gratis anser jag vara ett hån både mot hästen och uppfödaren

Varför skulle det vara ett hån mot hästen att bli bortskänkt? I det här fallet förra ägaren hade varken tid eller kunskap att ha hand om en häst, han var dessutom rädd för den, så till slut när hon enligt utsago hade sparkat en kossa(dvs nafsat kon i arslet) så fick ägaren panik och helt enkelt gav bort hästen till mig. Nu är hon i bättre trim, hovarna är 100% bättre och hästen är mycket lyckligare.
Uppfödaren sålde henne billigt eftersom hon inte ville trava på banan...
Så berätta för mig på vilket sätt detta skulle vara ett hån mot min häst?
Min landsände är den exakta geografiska mitten.

Eftersom trådskrivaren skrev Nordsvensk Valack, så tog jag för givet att det var en bruks. ;)
Nordsvenska Travare finns nämligen inte längre, den rasen heter numera Kallblodstravare

Och 10 000 kr för en nordsvensk valack som är väl inkörd är inte dyrt.... i min del av Sverige.

Hur värdet ligger på en fd travare har jag ingen aning om med varmblodstravarna skänks ju i princip bort så kanske kallblodstravare oxå är billigare.

Men jag förutsatte alltså att det var en Nordsvensk Brukshäst som det talades om. Gäller tråden en Kallblodstravare har jag inte en susning om vad hästen kan vara värd, men då kanske 10 000 kr inte är så billigt... :angel:

Ursäkta visste inte att det numera heter Kallblodstravare för det är det som jag menar iaf. Det kommer att bli köp bara vi kommer överens om köpesumman. Jag ska få ha han på foder i 6 mån först eftersom jag var ute efter en inriden häst i första hand och det är ju inte den här, och vad gäller hovsprickan så är den ytlig har jag fått reda på nu. Skavet.bes,vacc. och idkontrolleras denna månad så jag räknar med att få hem honom i slutet av månaden, Men hur börjar man med inridningen han är sadelvan då de har longerat honom med sadel. Har ni några förslag? jag tänker inte skicka iväg honom för inridning utan har tänkt göra det själv med viss hjälp av erfarna inridare. Då kan jag inte skylla på nån annan om nåt går snett + att jag får ta det i min takt utan stress och kan då även lägga in lite NH och miljöträning. MVH kivanna PS tack för alla svar....

vdb skrev:
tiopapp billigt? I den del av sverige jag bor i är det dyrt...själv fick jag min, och ägaren innan betalade 500:- inkörd, inriden och smällfet!?

Du kan ju omöjligt ha sett samma nsv-annonser som jag gjort då... Normalt pris, om dom är körda, ridna och ca7-9 år ligger på 15-25 000:- Här runt i kring....

Börja lugnt, låt hästen bli vän med dig och omgivningen innan du börjar inridningen. Har du möjlighet så kör honom, eftersom han är van vid det, så han får motion. Jag skulle börja om med sadel osv från början, eftersom han inte känner dig.

NH och miljöträning är en utmärkt start!!

Lycka till!!!
Häls Embla

Liknande trådar

Hästvård Min häst har fått en hovspricka som sitter bak mot trakten (där hoven vidgas som mest) på utsida av vänster fram. Hon har tydligen...
Svar
7
· Visningar
3 483
Hästvård Jag bryter ihop över mitt fullblods hovar snart. Har haft henne i drygt två år och har haft hovtrassel större delen av tiden. I nästan...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 232
Senast: axel
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 986
Senast: NotlikeI
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 794
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama