Hästjobb!

F

froggy

Ni som jobbar med hästar, här är några frågar som skulle vara toppen om ni svarade på:

- Vad jobbar ni med?
- Bor ni där ni jobbar?
- Hur mycket tjänar ni i månaden?
- Hur gammal är du?
- Vilken utbildning har ni haft för att få jobbet?

Skulle vara tacksam för svar! :)

Sv: Hästjobb!

- Vad jobbar ni med?
Hästskötare, fasst jag rider också.

- Bor ni där ni jobbar?
japp

oj, jag vet knappt, men runt 6000. men då får jag också boende och boxplats inkl mat och strö.

- Hur gammal är du?
21

jag gick hästhållning. men man behöver absolut ingensomhelst utbildning för att vara hästskötare!

- Vad jobbar ni med?
Stuteri & Försäljning & Ridskola

- Bor ni där ni jobbar?
Nej, pendlar 9 mil enkelresa dit

Olika, jobbar inte alla dagar

- Hur gammal är du?
Blir 19 i augusti

Inte mer än min häst och ridvana sedan jag var 5 år. + att jag är van vid unghästar, hingstar etc.

Ska börja mitt om 3 veckor :)

-Vad jobbar ni med?
Beridare
- Bor ni där ni jobbar?
Yes
mat och boende, 1500 + 500/såld häst + träningar, tävlingar betalda, även boxplats, men för tillfället är jag hästlös
- Hur gammal är du?
19
Ingen, bara haft egen häst innan

Ni som jobbar med hästar, här är några frågar som skulle vara toppen om ni svarade på:

- Vad jobbar ni med?
- Bor ni där ni jobbar?
- Hur gammal är du?

- Utsläpp/intag, fodring, skötsel, mockning + fastighetsunderhåll mm
- pendlar ca 2,5 mil enkel väg
- ca 10 000 efter skatt på 6h arbetsdag måndag-fredag.
- 30+
- erfarenhet av hästar (har hållit på sen typ 4), händig. kan köra
traktor etc. Har ingen formell utbildning, men kunskaper som
överstiger hästkötarutbildning (vilket inte är så svårt att ha :D )

Varför jag fått "hästjobb" med anständig lön ?

För att jag inte bara kan häst utan även kan snickra, laga vattenledningar, köra traktor, enklare smide så att jag kan laga ett boxgaller, etc. Med mig kan man få både en vaktmästare av den gammla skolan som fixar allting själv - på samma gång som man får en kompetent hästskötare.

- Vad jobbar ni med? Jag har iofs slutat på mitt jobb men jag jobbade på Ridskola, hade ställtjänst (med allt vad det innebär) samt nybörjarlektioner.
- Bor ni där ni jobbar? Nej jag pendlade ca 3,5 mil t&r
- Hur mycket tjänar ni i månaden?Jag tjänade 86kr i timmen, 30 i OB och 10 kr i instruktörstillägg (egentligen skulle lönen ligga på 93kr/h)
- Hur gammal är du? 20 fyller 21
- Vilken utbildning har ni haft för att få jobbet?Gick på naturbruksgymnasium

Jag hoppas dock på att kunna arbeta med hästar i framtiden. Utbildning främst.

- Vad jobbar ni med?

Ridinstruktör, beridare, unghästutbildare samt hästskötare. Driver även egen verksamhet som hopptränare och unghästutbildare.

- Bor ni där ni jobbar?

I stort sett, har gångavstånd.

Beror på hur mycket jag arbetar och med vad, har en timlön mellan 80 till 300.-

- Hur gammal är du?

20 år

Ingen direkt, däremot samlat erfarenhet genom att tävla en del, samt arbeta hos flera elitryttare och framstående tränare.

- Vad jobbar ni med?
Jobbar inte längre men jag arbetade som stallassistent
- Bor ni där ni jobbar?
Ja
Jag fick en gratis ridlektion varannan vecka
- Hur gammal är du?
16
Ingen

- Vad jobbar ni med? Undervisning, administration och utbildning av hästarna <- hinns dock inte med så mkt just nu.
- Bor ni där ni jobbar? Nej inte nu längre.
- Hur mycket tjänar ni i månaden? 19700kr (och får bilen fixad vid behov)
- Hur gammal är du? 26
- Vilken utbildning har ni haft för att få jobbet? Inget som är relaterat till detta.

Hej
Vad olika vi tänker, för jag blev snarare förvånad över hurpass bra lön de flesta hade utan att ha adekvat utbildning för det arbete som dom gjorde. Hade varit kul att se vad en Hippolog tjänar.
/B

Bara för man inte har utbildning så betyder det INTE att man står utanför kollektivavtalet...och detta är bra mycket högre i minimilön än vad de flesta har här. Luktar svartlöner tror jag och utnyttjande av arbetskraft :(

tycker tvärtom jag de tjänade ju inget sämre än ex.städ och vård personal.
jag har jobbat inom vården i 4 år och har en månadslön på 88 kr i timmen där sliter man häcken av sig lika mycket som i ett stall,så det är inte bara i stall det är låga löner

FAst nu VET jag vad en hästskötare ska tjäna efter en förfrågan till Kommunal. Och det är ju knappast: gratis boende, ridlektioner eller dyl och lite fickpengar. Några som skrivit i tråden vet ju inte ens vad dom tjänar.

tycker tvärtom jag de tjänade ju inget sämre än ex.städ och vård personal.
jag har jobbat inom vården i 4 år och har en månadslön på 88 kr i timmen där sliter man häcken av sig lika mycket som i ett stall,så det är inte bara i stall det är låga löner

jag tjänade ca 15:- i timmen med stressigt och ganska tungt jobb. tycker du fortfarande det är jämförbart? :angel:
bara att inse att hästskötarjobben klassas som praktik snarare än jobb, mycket beroende på hur seriösa arbetsgivarna är.

Instämmer. Jobbade också i stall lite grann, under något lov eller så och hade ungefär samma timlön. Ca 15 kr/timmen när man började att räkna på det. Var rätt mycket slit då hästarna inte fick gå ute så var det utmockning 2 ggr om dagen till 12 hästar samt strö alla boxar, utfodring 3-4 ggr om dagen, sköta markservicen etc. Det är inte värt det.

Vill jobba med hästar men ska försöka starta något eget i stället och bedriva egen verksamhet har jag tänkt, kanske jobba halvtid eller så.

Jag jobbade en del av en sommar på turridning/hästovagnkörning i sthlm. Slitigt jobb, mycket ansvar, men pissigt betalt. Typ 200 kr för halvdag(ca 8-13) 300 kr heldag (8-18/19!). Man fick välja svart eller vitt... Det var kul ett tag, men alldeles för slitigt egentligen för att vara värt det, även om det är kul med hästar.
(Blev efter halva sommaren erbjuden jobb med fyrdubbel lön typ, så det tog jag, hade inget med hästar att göra dock. :P)

- Vad jobbar ni med?
Ridskola i Ausås
- Bor ni där ni jobbar?
nej jag kör bil dit varje dag knappt 1 mil dit.
5000 (mån-fred 8-14.00)
- Hur gammal är du?
24
inget mer än vana att mocka många boxar vilket jag har sen tidigare på stallgolden.se

- Vad jobbar ni med? Försäljning av hästar, rider och sköter hästar.
- Bor ni där ni jobbar? Ja
- Hur mycket tjänar ni i månaden? 2000kr + boende, mat, stallplats inkl foder, strö, hovslagare veterinär mm.
- Hur gammal är du? 19
- Vilken utbildning har ni haft för att få jobbet? Ingen kvalificerad

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
18
· Visningar
1 784
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 691

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Sabotage?
  • Födda 2022