Fast om det då är en okänd väg där man inte riktigt vet vart det är lämpligt att köra om. Hur gör man då?
Jag fick väldigt mycket skit här på buke för ett drygt år sen då jag valde att köra i 65-70 på 70 väg. Första gången jag körde själv på den vägen (hade då haft körkort i 4 månader) och jag störde mig då på att folk låg så nära bakom att det skuggade mina ljus framåt (min bil blev alltså en skugga framför mig)
Jag höll mig så långt till sidan jag kunde men ville inte köra snabbare då det var klockan 6 på morgonen en septemberdag (dvs risk för vilt) och på en väldigt kurvig väg. Men jag skulle då ha kört av vägen för att ge plats enligt vissa här och jag undrar verkligen hur man ska göra korrekt då för det känns farligt att köra ut i gruset på sidan eftersom det kan ge vika och svänga in på skogsvägar känns också sådär.
Ärligt talat, och detta lär jag väl bli halshuggen för, men folk får faktiskt ha lite tålamod i trafiken ibland. Min bedömning är att det finns betydligt fler fartdårar i trafiken än de som ibland tar det lite för försiktigt, ändå klarar folk inte av att ligga bakom någon som kör 5 km/h för långsamt i 3 km utan att få fullkomligt vredesutbrott. Jag noterar de som blåser förbi mig i 90 på en 70 väg utan att riktigt bry mig om vad andra sysslar med men att ha tålamod med någon som kanske letar sig fram i ett nytt område verkar få förunnat. Jag kör inte bil när jag är stressad. För 5 år sedan orsakade jag en krock för att jag tog ett dumt beslut i en stressad situation, sen dess kryper ett starkt obehag fram så fort jag kör och upptäcker att jag är stressad. Alltså undviker jag det och kör hellre iväg med mycket god marginal. Det gör att jag kan sänka hastigheten om det blir snöstorm, eller ligga en stund bakom någon som kör lite långsamt utan att bry mig. En del vill gärna hävda att man är en trafikfara men jag är ledsen, jag köper det inte. Man är inte en trafikfara om man ligger i 65 på en 70 väg lika lite som man är en trafikfara om man ligger i 75. Störigt? Ja må så vara, men ibland är saker störiga. Att lägga sig i baken och stressa någon som uppenbarligen inte vill/kan köra snabbare just nu kan ju definitivt bli en trafikfara. Men en del gillar ju att hävda att man ska följa trafikrytmen, det verkar dock bara gälla när folk kör för fort och man vill haka på, inte när rytmen av någon anledning är lite lägre.