Hästhår!!!

T

tratten

Hur gör ni som har skimmlar för att hålla täcken och schabrak utan att täcka dom med hår helt och hållet i fällningstider??
Har haft skimmel i flera år men har fortfarande inte fattat hur man gör:confused: Framförallt fleecetäcken och sammetsschabrak är ju helt hopplösa att hålla snygga. En sak är ju att dom blir håriga på undersidan som ligger mot hästen, det går ju inte att undvika, och det syns ju inte heller, men på utsidan, hur gör man då för att hålla snyggt?

Sv: Hästhår!!!

haha omöjligt!

näe men jag får oftast borsta av mig när jag tycker att det blir för mkt hår...

fleecetäcken går tyvärr inte att ha hårfria så att säga..

men i stallet har jag en klädborste (både roller m "lim" och en vanlig ) så sammetsschabraken borstar jag av med det innan ridning/tävling och då går det mesta bort och håller sig snyggt...
samma sak med kläderna..

Men jag tycker att när man är ute på tävlingar så är alla andras fleecetäcken och schabrak så hårfria och fina

men menar du skimmlarnas täcken eller de mörkare hästarnas täcken?

det kan vara flera olika anledningar till varför det kan vara så (menar först och främst skimmlar)
*deras hästar kanske är helrakade = ingen fällning
* dom använder täcket ENBART på tävling
* dom viker täcket noga,alltså så att insidan inte "rör" utsidan

de kanske inte har så mkt päls ;)
många har ju speciela tävlings grejjer o då hinner det sällan bli hår.
Annars är klädborste ett jättebra sätt att bli av med hår.
Men fleece kan du lika gärna ge upp.

Om det ändå bara vore på våren :crazy:
Min ena har fällt sen jul och håller på fortfarande, och lär väl ha fällt färdigt lagom tills det är dags att sätta vinterpäls igen:smirk:

TEJP!:bow:

Det bästa sättet att få bort hår på! Eltejp funkar men det är bättre med så där brun, bred förpakningstejp.

Du kan även dammsuga sakerna lite lätt:idea:

Något jag upptäckte för ett tag sedan som funkar jättebra att borsta schabraken med är en sopkvast! Gärna en som är rätt ny och har hård borst.Och medans det var snö och minusgrader borstade jag av dem i snön:) På bara några drag hade det mesta håret försvunnit.
Anledningen till varför jag tog kvasten var att få avstånd till dammet och stövet då jag vissa perioder är lite allergisk.Så nu använder jag mest kvasten:D

Jag har insett att det är omöjligt. Det är bara att bita ihop och vänta på bättre tider :p

Det är bara att inse att det inte går !!! Iaf inte me fleece täcken... schabrak har jag dock inte problem med... fäster knappt ngt alls under mitt... beror väl på material å så... :confused:

Men det bästa sättet att slippa dom :devil: håren är väl att " låtsas " att man inte ser dom ...haha:angel: :idea: :banana:

mina schabrack fastnar det bara hår på underidan och dom e de bara att borsta bort iaf,..fleece..tja använder inte fleece i fällningstider ;)

Hur gör ni när ni tvättar tunga och otympliga vintertäcken och regntäcken??:confused:
Mitt regntäcke har fått ett extrafoder av all päls och börjar gruva mig lite för hur jag ska bort det.....:eek: Brukar annars tvätta dom i sjön till sommaren men skulle vara skönt att få bort lite hår först.
Någon som har nåt bra tips???

jag har hittat en "gummiborste" med noppor på... all päls försvinner med bara ett tag över grejjorna... annars kan ju en elektrisk minidamsugare va bra när man åker på tävling ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 518
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 290
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 269
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama