hästhantering att avundas! kolla film!

M

MaLinn

Den här filmen hittade jag. Det tar en stund innan det kommer igång, men det handlar om en häst osm är svår att leda och stegrar sig rejält. Då ingriper en kille som med hjälp av rep över nacken via bettringarna som han kan få den at lägga sig och ge undan efter tryck. han är oerhört skicklig och det är inget som vem som helst skulle klara!
grymt bra! http://www.youtube.com/watch?v=S8_yvQj7p1E
All ära!

Sv: hästhantering att avundas! kolla film!

Inte nytt eller märkvärdigt alls.

Hästar brukar vanligen bli rätt spaka av att bli lagda på backen.

/P Döben

Jag vet inte.... jag gillade inte det där. Visst, att lägga ner hästen är något som kan ge önskade resultat, men han var lite för hårdhänt för min smak. Hästen DROGS ju ner med hjälp av bettet och repet..... Mungipor upp till öronen är väl inte önskedrömmen precis.....

Jag har varit med om att lägga ner två hästar, just pga av deras beteende som inte kom av smärta eller annat, åtminstonde inte som gick att hitta. Det ena var ett sto som hade kommit på att hon vägde mer än oss, hade hårdare fötter och mer möjlighet att skada oss mha tänderna...... Det andra var ett sto som kommit på att om man springer tillräckligt fort och nära träd så försvinner människan som sitter på eller håller i...... Båda två lade vi ner, lät ligga 5 minuter, och båda två fattade vinken. Men nerläggningen gjordes på samma sätt som när vi kastrerade, ihop med fötterna tills hästen lade sig ner, lugnt och fint.

att lägga hästen funkar...men man behöver ju inte dra så i munnen..finns bättre sätt att lägga hästar på..att dra ner en häst på de sättet tycker inte ja är nåt man avundas direkt.

munnen är känslig på dom..man får va försiktig med den.

Nä usch, den metoden skulle ingen få göra på mina hästar, han tvingar ju den att lägga sig ner, skulle det vara bra? Det finns nog bättre sätt att få en häst som är jobbig bli lättare att leda än att tvinga ner dom på det sättet! :confused: :crazy:

tycker inte heller man ska lägga dom ner, är väl endå de sista man provar med..finns ju massor av bättre sätt att fixa sånna hästar.

Vilket underbart skolexempel

PÅ FULLSTÄNDIG IDIOTI!

Inte konstigt det finns så mycket brister i dagens hästhantering om det är sådant här som "ska" beundras.:mad:

Det är ett typexempel på metoden att "knäcka" en häst. Den som praktiserades i amerika och för den delen även på andra ställen innan man upptäckte NH.

Det var väl sagt älgen!

**KL**

Vad man såg där var ingen häst som litade på sin hanterare, det var en knäckt häst som var mer rädd för vad killen skulle göra om han inte lyssnade. Hade inget att göra med "trust". Det var inte heller "proffsigt" det var en MAN som kunne TVINGAS!
e020.gif

Om man vill lära av såna folk så tycker jag verklligen synd om eras hästar.:cry:

Det är ett typexempel på metoden att "knäcka" en häst. Den som praktiserades i amerika och för den delen även på andra ställen innan man upptäckte NH.

Ja jag vet inte vad jag ska tycka, men kanske ändå bättre än att knäcka en människa.

Min första tanke vad har hänt innan för att hästen ska bli på det här sättet? Plus att jag upplevde det som om den provocerades väldigt mycket för att bära sig så illa åt som möjligt när den filmades.
Men metoden att knäcka hästar praktiseras ju fortfarande och har sina anhängare som håller hårt på sitt.

Usch ne, att tvinga ett djur till underkastelse med ett skarpt bett i munnen är inte vad jag tycker är ett bra sätt att få hästen till det man vill ha den till att göra. :mad: Jag tycker om Monty Roberts sätt, som enligt mig verkar vara mycket åt det naturliga hästbeteendet. Jag är ingen expert heller, men man måste väl få säga sin åsikt.

Då var det väl kanske bara jag som tyckte detta var bra ??
Fy för att ha en häst som av olika anledningar tagit
kommandot !
Jag tyckte inte hästen såg knäckt ut, utan lugn och harmonisk efteråt.
Före var den ju helspattig !
Jag såg inte heller att han DROG ner hästen, men det
kanske han gjorde ?
Tyvärr kan jag inte svara på era ev påhopp av vad jag tycker, för jag går på semester nu i 5 veckor !!

Hej från hambo:banana: :banana:

nej det där är ingen hästhantering som jag uppskattar och det skulle inte mina hästar heller göra .
mvh chamir

Alltså, jag blir så trött...

Vad då helspattig... Den betedde sig väl som de flesta unghästar som kommer ur stallet kan göra....Självklart är beteendet inte önskvärt eller acceptabelt, men det går nog att få bukt med utan att lägga ned hästen på marken, snacka om knäckande för hästen.

Jag förespråkar inte våld mot hästar, vare sig fysiskt eller psykiskt, det som visades på filmen var för mig ett psykiskt övervåld.

Man kan väl samarbeta med hästar och ha en högra rang en dem utan att knäcka dem, man vill ha en partner inte en underhuggare/slav.

Det är väl bara att se hur hästarna uppfostrar varandra och hur de komunicerar, de tar sällan till våld.

Jag håller inte på med Nh eller pratar med djur eller något liknande. Jag tycker att all hantering av djur ska ske med sunt förnuft. Se till vad, varför och hur.

Jag hoppas verkligen att de som håller på med liknande saker är en minioritet i hästsverige (världen).

Usch ne, att tvinga ett djur till underkastelse med ett skarpt bett i munnen är inte vad jag tycker är ett bra sätt att få hästen till det man vill ha den till att göra. :mad: Jag tycker om Monty Roberts sätt, som enligt mig verkar vara mycket åt det naturliga hästbeteendet. Jag är ingen expert heller, men man måste väl få säga sin åsikt.

Som jag skrev tidigare så vet jag inte vad jag ska tänka, men samtidigt finns alldeles för många hästar som skaffat sig ett sätt att agera på som måste anses vara livsfarligt. Tyvärr beror detta allt som oftast på människans otydliga signalsystem, samt oförmågan att agera ledare för sin häst. Har man nått det skede som denna häst befann sig i, kanske det är bättre att göra på det här viset än att den får skada människor då den i förlängningen ändå skadar sig själv genom att bli avlivad.

Tyckte inte alls om det :mad:

Han drog ju bettet nästan genom munnen. Tyckte bara synd om den och anser att det finns andra sätt att "uppfostra" hästen på än att dra omkull den genom våld.

Inte ett dugg imponerad.

Dessutom ett fullblod som säkert inte är speciellt gammal. Jag har fått båda mina att gå lungt brevid utan att lägga den ner genom att dra sönder mungipan. Och kan lova att den ena av dem var gräslig att leda i början :crazy:

"kl"
Skulle inte släppa en sådan människa i närheten av mian djur, oavsett sort.
Jag tyckte det var bedrövligt att se :mad:

Usch, jag blir arg när jag ser såna gubbar:mad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 896
Senast: Raja
·
Träning Tänkte försöka smyga mig in med min ridtravare här. Jag är medveten om att det finns en ridtravartråd, men jag tycker att det är...
Svar
4
· Visningar
1 549

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka