Hästhållning med islänningar...

K

Kvarnen

Är väldigt nyfiken på islandhästar men har förstått att dom är lite knepigare i foder än andra hästar. På vilket sätt skiljer det sig att ha en islänning mot en vanlig ponny?

Tack
Frida

Tjaaa jag kan inte påstå att jag direkt föder upp min islandshäst på annorlundare sätt än vad jag födde upp mitt russ jag hade tidigare.

Jag har iof hört att man ska akta sig lite för allt för proteinrikt kraftfoder till islandshästar för det kan vara en bidragande faktor till eksem???

Nej det är inte hästen som är knepigare i foder, det är ägarna. :D

Denna ras måste också räknas som häst, och kräver mat. Fast vissa tror inte det. :o

Fodermedel hästen inte tål kan oavsett proteinhalt kan vara en bidragande orsak till eksem och för mycket protein från kraftfoder är onyttigt/farligt för alla hästar. Islandshästar behöver dock protein i ungefär samma proportioner som alla andra hästar och finns det inte i grovfodret så måste man kompletera med kraftfoder med lämplig proteinhalt, men det gäller ju alla hästar.

De KAN vara fångbenägna... Då är det ju lika krångligt som för vilken fånghäst som helst!

Annars är det som ett litet kallblod, lätt att mata m.a.o...

De KAN vara fångbenägna... Då är det ju lika krångligt som för vilken fånghäst som helst!

Varför i herrans namn skulle islandshästar vara mer fångbenägna??? Har ägt sex st och aldrig sett fång hos någon. Mina vänner etc har inga fånghästar.

Lätt o mata?? Kallblod ska väl ha ordentlig mat som alla andra hästar??

Hästen blir som man sköter den!!!

Det tror jag är helt individuellt.
Min islandshäst är ganska svårfödd, hon behöver väldigt mycket mat för att hålla hullet fint. Medans bekantas islandshästar nästan rullar fram på ingenting. :smirk:

De behöver oftast mer mat än en vanlig ponny.
Det är så vanligt och så ytterligt tråkigt med dessa "bantade" islandshästar på svältdieter.
De behöver oftast enorma mängder protein och masor av mineraler för att må bra.

Jag hade förstått att hög halt av protein inte var en bidragande orsak till eksem, men jag kanske har fel. Mina isisar får Hippo Alfa som är ganska mkt protein, hö och mineraler om det behövs, havre för piggheten.

För lite protein är definitivt bidragande när det gäller sjukdomar i största allmänhet med tanke på att en häst som svälter knappast har samma motståndskraft. Om för mycket protein i kraftfodret var bidragande orsak till eksem kan man ju fråga sig varför islänningarna sällan har eksem vintertid då de ju normalt sätt får betydligt mer kraftfoder.

hmmm, det var ju det jag skrev...men jag svarade på fel inlägg det var Ajda som skrev att för mkt protein kunde orsaka eksem, ursäkta :smirk:

Som du ser så får du en del olika svar här, vilket naturligtvis betyder att även inom islandshästrasen finns det olika individer, precis som inom alla andra raser.

En sak är vetenskapligt bevisat och det är att islandshästen generellt sett är en bättre grovfoderomvandlare än många andra raser. De föder sig t.ex. bättre på höstbetets gamla gräs än många andra raser. Beroende på att islandshästen bla har proportionellt längre grovtarm o blindtarm och därmed spjälkar cellulosan effektivare. Däremot är främre delen av matsmältningskanalen dvs mage och tunntarm kortare.

Jag har numera bara ridvalacker och unghästar/unghingstar i hagen och där ser jag att det går åt betydligt mer foder än när jag hade (ej dr.)ston. Killarna leker enormt mycket och gör helt enkelt av med mer energi och behöver därför äta mer också.

Intressant är också den forskning som gjordes på Island med en grupp hingstar för en del år sedan. Dessa hästar blev på exakt samma foderstat tjocka och lade på sig under hösten och med oförändrat näringsintag under våren blev de smalare och började sätta muskler istället för fett. - Den biologiska klockan.

Kanske är det så att islandshästen har mer kvar av den biologiska klockan än många andra raser? Jag själv tycker mig ha märkt att framåt vårvintern behöver jag öka på foderstaten lite för att de skall behålla hull o. muskler eftersom jag valt att inte ha dem alltför feta över vintern.

Jag själv tycker mig ha märkt att framåt vårvintern behöver jag öka på foderstaten lite för att de skall behålla hull o. muskler eftersom jag valt att inte ha dem alltför feta över vintern.
Det trodde jag att alla gjorde, för jag gör också så.

Men så fungerar alla hästarna i stallet också, de som inte har hållt efter med ögat har nu hästar som inte är så vackra :crazy:

Min lättfödda tjockis är istället väldigt fin i hull :)

Jag har också märkt att islänningar har ett stort mineralbehov! Det som finns i "färdigfoder" räcker inte på långa vägar...

på tal om mineraler..at islänningar behöver mycket sådana alltså.
VAD gör man då när man har en pålla som min, som vägrar äta saltsten (hon har en i boxen och jag byter den regelbundet, för det enda hon använder den till är att klia pannan på den :crazy:) trots att jag provat alla sorters stenar som finns, om jag lägger extra mineraler i maten äter hon inte upp dem utan de ligger kvar i krubban på nåt lustigt vis, och när jag har haft en liten krubba med bara mineraler i för att hon skulle få ta själv när hon ville, ja då blev mineralerna DAMMIGA.
Pållan äter hösilage med "medelvärden" och Fibergi Bas.
Är det nån som har en idé om hur man gör för att få mineral-hatar-hästen att äta lite sånt?

Snusmumrik :banana: :banana:

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 283
Senast: MML
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 804
Senast: Ketrawzc
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 563

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka