"Hästgårdar"

Re: \"Hästgårdar\"

Ja, jag har förstått att det är väldigt vanligt att sälja mark och byggnader för sig i Skåne. Ofta är det jättefina ställen, men sen slutar "gården" utanför knuten. :(

Det är precis så som några av er säger.. Ofta köper bönder upp mindre ställen (här nere i skåne) för att få mer mark att odla. Sedan säljer de husen med en liten bit mark som hästgård.

Visst är det bra att ha mycket mark.. men då ska man ju ha tid att sköta den också - vilket många som har hästar här nere inte har, då de jobbar heltid i stan tex.

Jag har två hästar och vi har drygt 3 ha mark varav 1 ha skog. Jag har en sommarhage på ca 1 ha. Och en rasthage som är ca 20*40 m sedan har jag två hagar på ca ett tunnland var (inräknat i detta är en ridbana 20x40)

Problemet är att jag kan inte släppa mina hästar nu på sommaren i den stora hagen, och de kan knappt vara i de på ett tunnland för de blir tjocka som tunnor! Vi har så himla rikt gräs så det går inte. Jag varvar några timmar i den stora hagen - resten i rasthagen som har gräs som är nerbetat.

Så kanske vi inte behöver lika mycket mark här nere för att ha nog till hästar...

Jag tror behoven är ganska konstanta oavsett var man bor i landet. Har man lite mark vill det till att man kan komma överens med grannarna, för var ska du rida om du inte harvar runt på den egna "tomten"? Behovet av bete och foder är ju individuellt för den enskilde individen, men hellre ha mark så man kan arrendera ut den än att tvingas arrendera och vara utlämnad på nåd och onåd av omgivningen. :crazy:

I takt med att antalet "hästgårdar" ökar så ökar ju även problemen med kringboende. Här i Sthlm är det väldigt infekterat på många ställen, för där en eller ett par hästar inte gör någon skada rids omgivningarna snabbt sönder när det är ett hundratal ridturer/vecka i samma område. :p Många rider ju dessutom omkring utan att först frågat var de kan och får rida, jag förstår de som blir heligt förb*nnade om de sått och folk rider på fälten. Vilka regler och skyldigheter man har som ryttare är folk oftast väldigt dåligt pålästa om, allemansrätten är inte så stor rättighet som skyldighet! :angel:

I mina trakter räcker det om dom har ett skjul någonstans på en någorludna stor tomt så kallas det hästgård och priset stiger direkt!

Själv så har vi betesmark ca 12 hektar då arrenderar vi ut de stora ängarna till bönder och har mer än tillräckligt till våra två ponnier!

Varför skulle det ses som ett problem??

Det handlar ju inte om arrende utan köp.... Hö går alltid att köpa dessutom kostar det en masa pengar att köpa in maskiner så att man kan ta hö själv...

Skulle han gå å kola vippen så ska det lösa sig ändå enligt vad jag har förstått....finns antagligen testamente eller nåt...??!!

En gång i tiden så fanns det regler för jordbruk som gjorde att inte vem som helst fick köpa mark.

Man var tvungen att ha förvärvstillstånd och det var svårt att få.
För att kunna få det, så behövdes en verksamhet, det räckte inte med "hästar för hobby".

Så för att få sälja till "vemsom helst" så var man tvungen att stycka ned arealen till runt 20 000 kvadret (2ha), och säjla resten av marken till någon grannbonde.
Detta upphörde 1992 om jag minns rätt.

Det förklarar ju varför så många gårdar styckades så små! Men det styckas fortfarande av gårdar med för lite mark och det är mer förvånande.

Förvärvstillstånden var väl på något konstigt sätt till för göra lantbruken större men jag anser nog att den bidrog till att avfolka landsbygden. Det är bättre med 5 hobbygårdar i en by med fem familjer än en ende bonde som äger allt och de övriga 4 gårdarna mer eller mindre förfaller.

Det är bättre med 5 hobbygårdar i en by med fem familjer än en ende bonde som äger allt och de övriga 4 gårdarna mer eller mindre förfaller.
Ja det var ju det som man upptäckte och så försvann förvärvstillstånden på gårdar som var lämpliga till hobby. Och så införde man bosättningsplikt i stället.

Så i dag kan man köpa en stor gård bara man lovar att bo där.

Men bosättningsplikten finns bara i teorin egentligen. I verkligheten är det enkelt att köpa gårdar utan att bosätta sig där!

Jag och min man letar hästgård sedan ett par år tillbaks och vet verkligen hur dåligt det är ställt!

En annons för en "hästgård" i Skåne kan se ut ungefär så här:
Boningshus, byggt 1950, renoverat 2002. Boyta 260 kvadratmeter.
Stor, parkliknande trädgård.
Stall med 12 boxar. Duschspilta, uppvärmd sadelkammare. Ridbana 20x40 meter, med belysning.
De tre hagarna ger gott om bete till alla hästarna i stallet.
Tomt 7000 kvadratmeter

Det är så man kan gråta..... Mäklarna vet inte ett dyft om hästhållning! Förra sommaren var vi och tittade på en gård på Hallandsåsen. I prospektet stod det att det fanns ett "lösrittstall". :rofl:
Jag frågade mäklaren vad som menades med det (fastän jag förstod att det var ett lösdriftsstall). Hon visste inte vad hon skulle svara och drog till med att det var stort nog att rida i....
När vi sedan kom dit så var vi - naturligtvis - mest intresserade av stallet. Det var byggt på 90-talet och hade öppet upp i nocken. Då föreslog mäklaren att man skulle göra ett innertak (dvs ett loft), så att det inte blev så kallt på vintern. Huuuu, säger jag bara.

Immer

Jodå, den biten känner jag till sedan länge men det finns ju även nyavstyckade gårdar som säljs med lite och ingen mark. :crazy:

I ert fall så har ni ju kunnat köpa till extra mark vad jag förstår, men alla som istället arrenderar marken har ju inte den möjligheten. Är gubben dessutom gammal och dör så finns det ju inget som hindrar den nye markägaren att neka att arrendera ut marken mer.

Mitt exempel på gård som vi kollat på så är det ett stall som arrenderar 6 ha eftersom de knappt har någon egen. Skulle vi köpa gården så får de klara sig utan den marken, för den vill jag ha själv. :smirk:

Jag har noll och intet intresse av gårdar där man tvingas arrendera mark för att det inte följer med någon i köpet. Tycker det är märkligt att folk frivilligt sätter sig i den situationen. Att jag är markägare betyder inte att jag kommer odla eget foder, däremot så har jag plats för hagar och gör som jag vill med marken. :devil:

Mitt exempel på gård som vi kollat på så är det ett stall som arrenderar 6 ha eftersom de knappt har någon egen. Skulle vi köpa gården så får de klara sig utan den marken, för den vill jag ha själv. :smirk:

Mycket bra start på grannsämjan!! :angel: ;)

Mycket bra start på grannsämjan!!
Skrev hon som bor på Irland och har lärt sig de "mjuka" värdena i livet. Vi är inte lika bra på det här i Sverige, vi räknar mest sådant som man kan se och ta på.

Allt kan inte räknas i kronor och ha, på Irland så vet man det även om man räknar i Euro i bland.

Hej!

Vad jag skulle vilja ha en sån gård, välskött bete och stora ytor.../ lavinia, som inte heller tycker 1 hekar är nog för en hästgård..

Ja, men så blir det ju när folk köper gårdar utan mark. Köper jag en gård med mark i akt och mening att hålla hästar, så behöver jag ju den själv. Jag köper ju inte en gård för att andra ska hålla sina djur där! :idea:

Men den faller bort, det är för mycket hus för nära inpå både boningshuset och det ev. stallet. Känns inte som ngn höjdare att det byggts hus ca 50 m från befintligt uthus och att man nästan ser vad grannen äter till middag. :p

Köper jag en gård med mark i akt och mening att hålla hästar, så behöver jag ju den själv. Jag köper ju inte en gård för att andra ska hålla sina djur där!
Ibland så kan man vara tvungen att "köpa" ett helt koncept för att det skall bli bra.
Och då kan det vara bra att räkna med att låta gamla lösningar vara i fred.
Man räknar helt enkelt bort de 6 uthyrda hektaren och låtsas som att de inte finns. Räcker gården ändå? Fine, då kan man höpa den. Räcker den inte utan dessa 6 hektar? Okej, då skippar man den.

Att börja med att stövla in och röja bland alla grannar, det kan ge en så dålig stämning att det blir otrevligt att bo. Och då blir gården plötsligt mera en plåga än glädje.

På landet så är man oerhört beroende av att vara sams med grannarna. De som man avpolleterar kan t.ex. vara kompisar med de som äger markerna där man vill rida. Och vips så har man ridförbud i hela skogen utan att förstå varför.

De oskrivna reglerna på landet är svåra att förstå och olika för varje plats. Samt nödvändiga att följa.

Jag är nog mer inne på Mia's linje. Man har faktiskt rätt till sin egen mark. Givetvis skall man inte göra sig ovän med någon utan förklara att man faktiskt behöver marken själv.Ofta så finns dock långa arrendeavtal och då kan man inte säga upp arrendatorn utan hans samtycke.

Men som sagt det gäller att vara diplomat.

"Diplomati är konsten att be någon dra åt skogen på ett sådant sätt att han ser fram emot resan"

Liknande trådar

Anläggning Släktingar köpte en skogsfastighet i höstas som ska regleras in i deras stamfastighet, men de var inte intresserade av byggnaderna...
2
Svar
24
· Visningar
7 899
Senast: ptr
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag och min man bor på en liten gård på landet. Vi ska köpa till mark så att vi får ca 4 hektar totalt. Mest för att vi ska kunna...
2
Svar
31
· Visningar
15 867
Senast: athena
·
Anläggning Jag har länge sneglat på en gård i krokarna kring där min käre far bor. Här våren 2010 blev den till salu - utgångspriset hamnade på...
Svar
19
· Visningar
3 023
Senast: aprilia
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna