"Hästgårdar"

Re: \"Hästgårdar\"

Jag förstår som sagt ditt resonemang.

Men i vårt fall (eller föräldrarnas) så är dessa 3 ha helt lagom att börja med. Det handlar i dagsläget om 2 hästar och det ska inte odlas något foder. Allt beror ju på hur man vill ha det, som jag skrev i mitt första inlägg, vill man ha många hästar, kunna ta foder o.s.v. så förstår jag att man vill ha lite mer mark.

Skulle jag själv köpa en gård, eller mark för att ha hästar i framtiden så vill jag ha 10-15 ha. Det är lagom, inte för stort och inte för litet, lagom för att jag ska kunan ha 3-4 hästar för hobby verksamhet.

Självklart skulle man inte vilja arrendera mark utan om man ska ha mer mark så handlar det ju om att köpa mark...åtminstone i detta fallet. Men sen vet man ju aldrig vad som händer...folk kan ju dö...

Självklart gör man som man vill med marken om man äger den och jag förstår ditt resonemang med atrt inte själv sätta sig i sittsen att bli tvungen att arrendera för att klara sig.

(En annan sak som är helt sjuk är att det är billigare idag att köpa mark och sedan bygga nytt...helt enligt sina egna önskemål och inte något färdigt hus som kommer och bara är att montera ihop än att köpa en s.k "hästgård" där huset och inte minst ladugården håller på att trilla ihop. Man blir dessuotm ofta tvungen att göra justeringar vad gäller tak när det är gamla ludugårdar, för att kunna ha hästar.)

(En annan sak som är helt sjuk är att det är billigare idag att köpa mark och sedan bygga nytt...helt enligt sina egna önskemål och inte något färdigt hus som kommer och bara är att montera ihop än att köpa en s.k "hästgård" där huset och inte minst ladugården håller på att trilla ihop. Man blir dessuotm ofta tvungen att göra justeringar vad gäller tak när det är gamla ludugårdar, för att kunna ha hästar.)

Det där har jag svårt att tro. har du en kalkyl på vad det kostar att bygga ny hästgård med markinköp och bostadshus och stall osv? Ett riktigt budgetbygge lär ju aldrig gå under 3 miljoner.

Nära storstäder kan det kanske vara lönt att bygga nytt men generellt är ju begagnat klart billigare.

Ja, det har jag....som det står i tidigare inlägg så har mina föräldrar precis byggt nytt...Flyttar in nu i månadsskiftet...Så ja, jag vet vad det kostar...

För att hästgård låter betydligt "bättre" och man kan få ut mer pengar på en hästgård än på en vanlig gård.

Tråkigt, javisst, men de e så tyvärr..

Jag är nog mer inne på Mia's linje. Man har faktiskt rätt till sin egen mark.
Jo visserligen. Men ibland så kan det kosta mer än vad det smakar att hävda den rätten.
Det kan därför vara klokt att tänka efter före.

Ett 50-årigt arrendeavtal, det blir man dessutom inte av med.
Och inte ens när tiden går ut, så kan man vara säker på att kunna få tillbaka marken.
För att få den tillbaka så krävs vad gäller jordbruksmark att man kan hävda att man behöver den för sin försörjning.

Då skall jag sticka ut huvudet rejält och säga att jag är en av de där som har 1 ha till mina hästar. Det är vinterhagar alltså rasthagar. Har en bana på 20x40 också.
Det tycker jag känns helt ok eftersom hästarna går iväg på sommarbete. Hade jag haft unghästar så hade jag absolut haft mycket mark men mina vuxna hästar frågar inte efter att busa runt så mycket. De går ju i träning och tycker att det är mest skönt att vara ute och lufta sig. Mat finns genom höautomater och jag föredrar att de äter hö framför att de går och pilla i sig gammalt dåligt gräs i en stor hage. Nej fram för bra hårdgjorda vinterhagar och ett schysst sommarbete. Kan tillägga att jag inte vill ha mark till att ta hö heller. Det finns andra som tar in hö och som tjänar pengar på såna som mig istället och det är ju mitt val och hade köpt hö även om jag hade haft marken till det.

Har jag gjort alla arga nu? :angel:

Smaksak tycker jag...trivs både du och hästarna med att ha det så...ja, varför inte...funkar det så är det ju jättebra.... det handlar ju om vad man vill ha marken till och hur mycket hästar man har...

Härligt när folk står för vad de tycker!!

Nu blir det inget köp av den gården av olika anledningar, men det aktuella arrendet skule gått ut om ca 1.5 år utan rätt att förlänga. Jag hade utan problem kunnat låta dem behålla hagarna arrendetiden ut men sedan nekat att föränga det. Dessutom hade jag haft egen mark att rida på i vilket fall som helst utan att behöva bekymra mig, men hagmarken hade jag behövt själv i förlängningen. :smirk:

Självklart så försöker man ju hitta det som passar en själv bäst! Om du är nöjd med bara 1 ha mark så är det ju bra. :) Men rider du bara på ridbanan och aldrig ute? Här i Sthlm är det så mycket hästar att det börjar bli problem pga bråk mellan osmidiga ryttare och markägare. Köper man gård utan mark är man helt utlämnad till grannarnas välvilja. :crazy:

Onej, jag rider ut också. Bor ju på landet och kan rida i en underbart stor skog en bit bort. Ibland finns det trädor som jag får rida på och lite grusvägar att följa. Sedan har jag lastat och åkt iväg mot Hallandsleden ett par gånger. Skall göra det mer i sommar. Så jag hittar på lite av varje.

Självklart är det så att osmidig ryttare kan förstöra för oss alla. :mad:
Situationen i Stockholm är annorlunda än här hos mig, det förstår jag.
Men om jag förstår dig rätt så är problemet med lite mark, att du vill ha mark att rida på och det är inte betesmarken som är problemet?

Ja det kan vara svårt att säga upp jordbruksarrenden men så strikt så att man behöver marken för sin försörjning är det inte. Normalt sett går det att säga upp ett arrende för att bruka marken själv men inte för att arrendera ut till någon annan.

bla står det så här i jordabalken om när man kan säga upp ett arrende

"jordägaren gör sannolikt, att han själv, hans make eller avkomling skall bruka arrendestället, och det ej är obilligt mot arrendatorn att arrendeförhållandet upphör"

Men det här är snårigt så det är nog bättre att konsultera en juris om det är aktuellt än att vi spekulerar. ;)

Jag vill ha tillräckligt med mark för att kunna hålla mina hästar med både stora sommar- och vinterhagar. Om det sedan är tillräckligt stort för att jag ska kunna välja att rida där så är det en stor fördel. Här är det som sagt ganska infekterat på sina håll, vilket de även tagit upp i lokalnytt.

Nu hinner man ju rida genom skog och mark ganska fort även om det skulle vara 15 - 20 ha, men det jag sliter på min egen mark sliter jag ju inte på grannens. :)

Det där är nog beroende på var i landet man bor...

Här, strax utanför Helsingborg, är det en markägare som styckar av och säljer mark till s k hästgårdar. Han begär 100 kronor per kvadratmeter, vilket ger ett pris på 1 miljon kronor för ett ha. Att sedan bygga både boningshus och stall gör att notan slutar på MINST 3,5 miljoner.

Man kan köpa en liknande "hästgård", med 1 ha mark och fullt beboeligt boningshus och stall för under 2 miljoner.

Så nog blir det betydligt dyrare att bygga nytt här i mina trakter, i alla fall!

Immer

Jaha och vad är stort nog för dig då?

Jag har 14ha och det är ju bara en liten plutt-plätt att rida på. För att kunna rida runt på egen mark bara så skulle jag nog vilja ha minst 50ha.

Jag skriver ju att man rider igenom 15 - 20 ha ganska fort, men att det jag vill ha är så jag kan ha sommar- och vinterhagar till mina hästar. Vad är problemet och vad är det som du inte förstår av vad jag skrivit? Att det inte är någon nackdel om det är mer än hagmark, så det jag rider sliter mindre på grannarnas mark om jag kan rida mer på min egen? :confused:

Om du förklarar vad du inte förstår så ska jag försöka svara dig. :D

Jag försöker få ihop dessa påståenden.

Dessutom hade jag haft egen mark att rida på i vilket fall som helst utan att behöva bekymra mig,

Och

Nu hinner man ju rida genom skog och mark ganska fort även om det skulle vara 15 - 20 ha, men det jag sliter på min egen mark sliter jag ju inte på grannens.

Och

Om det sedan är tillräckligt stort för att jag ska kunna välja att rida där så är det en stor fördel. Här är det som sagt ganska infekterat på sina håll, vilket de även tagit upp i lokalnytt.

Och nu undrar jag vad du anser som tillräckligt stort?
Är det 15-20ha eller är det något typ av minimum?

Och så undrar jag om 15-20 ha är vad du anser som tillräckligt för att inte behöva hålla sig väl med grannarna?
Typ "Jag behöver inte er, för jag kan stanna på min egen mark", eller om du då skulle anse att du behövde mera mark?

Och så berättade jag att jag har 14 ha och det tycker inte jag räcker till för att vara särskilt kaxig. En av mina grannar har över 250ha, och har man det så kan man nog klara sig själv.

Var någonstans har jag skrivit att jag inte behöver hålla mig väl med grannarna? Det jag har skrivit är att om jag köper en gård så kommer jag att använda marken själv. I det aktuella fallet, som inte är aktuellt längre, hade det inte varit något problem med att neka fortsatt arrende när tiden gått ut, eftersom de arrenderade utan rätt till förlängning. Köper man en gård utan mark, får man lev med risken att bli av med arrendet, i synnerhet om det är snålt tilltagen arrendetid. Jag känner redan till omgivningarna och markägare i det området, så jag hade fått rida på annan mark om det hade blivit ett köp. Det sista kunde ju inte du veta. :smirk:

Tillräckligt stort är, som jag redan skrivit, så jag kan få stora sommar- och vinterhagar. Det är fortfarande ingen nackdel om det även finns möjligheter att rida utanför hagarna. Försök inte blanda bort korten, för det går jag inte på. ;) Du är redan genomskådad av många på nätet och jag har jordbrukarbakgrund, så livet på landet är varken nyhet eller "gröna vågen" för mig. :D

Var någonstans har jag skrivit att jag inte behöver hålla mig väl med grannarna?

Jag tyckte mig läsa det här

Mitt exempel på gård som vi kollat på så är det ett stall som arrenderar 6 ha eftersom de knappt har någon egen. Skulle vi köpa gården så får de klara sig utan den marken, för den vill jag ha själv.

och

Jag känner redan till omgivningarna och markägare i det området, så jag hade fått rida på annan mark om det hade blivit ett köp. Det sista kunde ju inte du veta.
Viste jag ju som sagt inte, det ändrar ju saken radikalt. Kontakter, kontakter och kontakter, det är ju vad som gäller.

Försök inte blanda bort korten, för det går jag inte på. Du är redan genomskådad av många på näte
Vaddå, hurdå och hurså, samt vad har det med detta att göra?

jag har jordbrukarbakgrund, så livet på landet är varken nyhet eller "gröna vågen" för mig.
Det gör det ju betydligt lättare. Men det finns fortfarande risk att trampa i klaveret, ty de oskrivna reglerna verkar att vara olika beroende på var man är. Jag har bott på 3 ställen i norra Storstockholms-området. Och det var då väldigt olika bara på dessa 3 ställen. Min Sambo är bondson och kan bidra med ytterligare en variant på temat men då från Sörmland. Jag har också släkt och vänner som kan berätta om ytterligare varianter.

Men nu så var det så att jag gärna ville veta hur stor mark som du anser behövs för att vara totalt oberoende både vad gäller hagar, såväl sommar-bete som vinter och vad gäller ridterräng och ridvägar?

Så allt jag undrar över är väl hur stor mark du tycker att du skulle behöva för att kunna rida runt på bara egen mark?

Var har jag skrivit att rida enbart på egen mark? :confused: Det jag skrev var att det är den fördel om det finns så det räcker till mer än hagmark och det jag kan rida på den sliter mindre på grannens. Sen hur mycket det är beror helt och håller på typen av natur och hur markerna ligger. Den mark jag redan äger är inte speciellt lämpad för ridning, eftersom den tål slitage dåligt och inte är framkomlig överallt. Där hjälper det inte att det är > 50 ha.

Att det kan skilja sig väldigt mycket beroende på var man bor känner jag väl till. Jag har av olika anledningar bott på ganska många olika ställen här i landet, men sedan jag kom till Sthlm försökt att inte flytta hästen lika mycket som mig själv. Hon har ändå fått byta stall några ggr och vi har fått respektive inte fått rida ute beroende på markägare godtycke. Somliga tillåter att man rider på det som ska plöjas upp, andra inte. Rider man på annans mark får man finnas sig i att det är deras regler som gäller.

Så, köper man gård utan mark riskerar man även att bli utan både hagar och ridmöjligheter. Har man maximal otur så får man inte ens hålla hästar för de nya grannarna klagar bort en. :smirk:

Liknande trådar

Anläggning Släktingar köpte en skogsfastighet i höstas som ska regleras in i deras stamfastighet, men de var inte intresserade av byggnaderna...
2
Svar
24
· Visningar
7 899
Senast: ptr
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag och min man bor på en liten gård på landet. Vi ska köpa till mark så att vi får ca 4 hektar totalt. Mest för att vi ska kunna...
2
Svar
31
· Visningar
15 867
Senast: athena
·
Anläggning Jag har länge sneglat på en gård i krokarna kring där min käre far bor. Här våren 2010 blev den till salu - utgångspriset hamnade på...
Svar
19
· Visningar
3 023
Senast: aprilia
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama