Hästgård

Sv: Hästgård

Ang luftvärmepump så är detta en bra investering tycker jag. Det kostar som sagt kring 20-25 000 för en bra pump inkl istallation, och du behöver minst 1/50kvm. De drar el som ett kylskåp ungefär. Dessutom är det bra för inomhusluften.

Vi använder våran även för att få en torrare luft i vårt i övrigt ganska fuktiga hus i skogen. Huset är inte ens vinterbonat, det är alltså inte isolerat att klara vintern utan har sommarstugestandard. Har inte heller ngn vind utan ett dåligt isolerat snedtak som är öppet ända upp = värmen går rakt ut den vägen. Huset är dock bara 42 kvm. Detta värmer vi upp med en pump utan problem. Våran elräkning är helt ok kan jag ju säga. ;) Trots att pumpen går mycket under vintern. Däremot så blir smårummen kalla under vintern om vi har dörrarna stängda dit, efter som att huset är så dåligt isolerat. Men har man ett välisolerat hus är det inga problem.

Så det är en rekomendation. :)

När jag hyrde min gård så hade jag elementen på hela tiden på runt 12-15 grader (jag var borta en hel del och det är ju inte bra om huset 'kallnar' igen) sen eldade jag på det. Men el ute i stall + inne blev det runt 650 kr i månaden + ved ca 600 kr/månad. Är man dock hemma mycket och eldar på bra kan man ju skippa elementen *jag är en fryslort*

Ang luftvärmepump så är detta en bra investering tycker jag. Det kostar som sagt kring 20-25 000 för en bra pump inkl istallation, och du behöver minst 1/50kvm. De drar el som ett kylskåp ungefär. Dessutom är det bra för inomhusluften.

Vi använder våran även för att få en torrare luft i vårt i övrigt ganska fuktiga hus i skogen. Huset är inte ens vinterbonat, det är alltså inte isolerat att klara vintern utan har sommarstugestandard. Har inte heller ngn vind utan ett dåligt isolerat snedtak som är öppet ända upp = värmen går rakt ut den vägen. Huset är dock bara 42 kvm. Detta värmer vi upp med en pump utan problem. Våran elräkning är helt ok kan jag ju säga. ;) Trots att pumpen går mycket under vintern. Däremot så blir smårummen kalla under vintern om vi har dörrarna stängda dit, efter som att huset är så dåligt isolerat. Men har man ett välisolerat hus är det inga problem.

Så det är en rekomendation. :)
kl
Som tintilar säger så funkar vpump bäst i öppen planlösning.Har man två våningar behövs dessutom minst två st.

Senast ändrad av en moderator:

Det beror på. Sommartid använder vi nästan ingen värme alls, mest kyla ibland för att hålla nere luftfuktigheten. Men den går igång ibland nattetid.
På vintern går den ju ofta. Man väljer ju temperaturen man vill att den ska hålla och i vårt hus så flyr all värme ut direkt genom gliopr kring dörren, den dåliga iosoleringen i väggarna och det tunna taket.

Vad den drar i månaden är svårt att säga just pga detta. Dessutom går ju kylen, lampor, spis, vattenpump etc på samma el och vi får ju bara en elfaktura.

Vi gjorde en uträkning med elbolaget för en tid sen och kom fram till att vår el kostade mindre än 1000:-/mån om man slog ut det på ett år. Minns ej exakta siffror. Vi ska nu få elmätaren utbytt så att vi och elbolaget lättare kan mäta elen varje månad och kommer därav få bättre koll.

Men enl min far som satt upp pumpen (arbetat med luftvärme i många år) så drar den vi har ungefär som ett kylskåp när den går regelbundet.

Vi bytte bort vår gamla vedpanna (utan ackumulatorer) mot en biopanna (pellets/säd) och solvärmepaneler. Vi eldar huvudsakligen havre eftersom det är billigast men ibland när vi inte har möjlighet att dagligigen raka ur aska (de nya pannorna har automatisk utaskning) så kör vi med pellets. Vi har också solpaneler och en tank så eldningen står stilla mellan april och september.

Installationen var dyr, kostar ungefär som en jordvärmepump, men driften är billig och man känner sig som en riktig miljövän.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 413
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 170
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 471
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama