Hästförsäljning

M

Moppe

Det talas så mycket om säljarens ansvar. Har inte köparen något ansvar alls. Om jag säljer en häst som jag inte har haft så länge och kanske inte ens har haft mer att göra med hästen än lite daglig kontroll, hur ska jag då kunna stå för alla fel som kan uppstå, jag vet ju inte mer än köparen.

Köparen har sk undersökningsplikt, den är ganska omfattande kan man säga. Vetrinärbesiktning, eventuell röntgen samt frågor som köparen kan ställa till säljaren.

Säljaren skall ge ärliga uppgifter til köparen, då allt anat räknas som bedrägeri. I de fall frågeställningen inte kommer upp av köparen, men säljaren vet något som kan ha betydlese för hästen i framtiden. Så bör du informera om det, däremot kan ingen tvinga dig. Men kommer uppgifterna fram senare, och med att du haft kännedom om saken så lär ju köparen defentivt börja bråka.

Tack nu känns det lite lättare. Självklart ska jag säga allt jag vet men det kan ju finnas fel som jag inte har någon aning om och som inte har framkommit i vet.besiktingen. Man har ju läst om så många som känner sig lurade vi hästköp. Jag vill inte luras men kan kanske inte tala om eventuella fel.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 977
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 295
Hästmänniskan Har nu lagt ut mina ponnyer på annons.🥺 Och det gör SÅ ont. Jag vet att det är för deras eget bästa, att de får ett mer aktivt liv med...
Svar
2
· Visningar
625
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 489
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar