Hästfolkets lilla ordbok

Vill uppdatera att det även inom veterinärvården inte nödvändigtvis heter kota för pastern, utan krona. Så jag kommer försöka tänka om för att matcha den allmänna terminologin, även om det tar emot lite 🤠
 
Vill uppdatera att det även inom veterinärvården inte nödvändigtvis heter kota för pastern, utan krona. Så jag kommer försöka tänka om för att matcha den allmänna terminologin, även om det tar emot lite 🤠
Fast kronan är ju fortfarande bara den delen av pastern som tillhör kronbenet. Jag har aldrig någonsin hört någon, varken veterinär eller övriga hästmänniskor, kalla kotbenet för krona. Så fortsätt tänka rätt istället :angel:
 
Fast det där är nog i samma region som kindkedjan. att det heter kinnkedja och fullcheekbett, med hänvisning till vad kroppsdelarna kallas på andra språk, har jag inte haft minsta aning om förrän de senaste kanske 10-15 åren. De första 25-30 åren av mitt hästaktiva liv har jag aldrig sett något annat än kindkedja och fullcheckbett.
När jag red på 80- och 90-talet hette det kinnkedja. Jag minns iofs att det var ett diskussionsämne redan då.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp