Hästfolkets lilla ordbok

Vill uppdatera att det även inom veterinärvården inte nödvändigtvis heter kota för pastern, utan krona. Så jag kommer försöka tänka om för att matcha den allmänna terminologin, även om det tar emot lite 🤠

Vill uppdatera att det även inom veterinärvården inte nödvändigtvis heter kota för pastern, utan krona. Så jag kommer försöka tänka om för att matcha den allmänna terminologin, även om det tar emot lite 🤠
Fast kronan är ju fortfarande bara den delen av pastern som tillhör kronbenet. Jag har aldrig någonsin hört någon, varken veterinär eller övriga hästmänniskor, kalla kotbenet för krona. Så fortsätt tänka rätt istället :angel:

Fast det där är nog i samma region som kindkedjan. att det heter kinnkedja och fullcheekbett, med hänvisning till vad kroppsdelarna kallas på andra språk, har jag inte haft minsta aning om förrän de senaste kanske 10-15 åren. De första 25-30 åren av mitt hästaktiva liv har jag aldrig sett något annat än kindkedja och fullcheckbett.
När jag red på 80- och 90-talet hette det kinnkedja. Jag minns iofs att det var ett diskussionsämne redan då.

När jag var medryttare till en häst så hade vi en viss jargong. Vi sade "tokigt" med flit och hade väldigt trevligt. Vi kallade hovslagaren för "skomakaren" och vi "krafsade" hovar, bett kallade vi för pinne, och jag valde för det mesta att rida, utan "pinne" i munnen, då "min" häst trivdes bäst med det. Boxarna kallade vi för hästarnas rum, en viss del av hagen för "vardagsrummet", när hästarna uträttade sina behov för att "de gick på tolaletten"(med flit toLaletten istället för toaletten) etc. Ja, det var hemskt barnsligt av oss men egentligen var vi nog smått "överseriösa" allesammans, så det var nog där av det blev så...

Vi värnade dock om de gamla färgbenämningarna, som bork och rapp men den som var skäck, påstod vi att var en fläck.

Men jag får fortfarande tänka mig för, när jag uttrycker mig, för att inte falla i "gamla spår" och inse att folk tror att man är mer än bakom flötet.

Min första ridlärare sa alltid ”det ska vara minst en ONsynlig häst ..”

När jag jobbade på island sa en tysk tjej ”the mare needs to go and get foaly again”

Klarar heller inte av personer som säger cycklen, spegelen eller speglen 😒
Eller kollegan som aldrig kan fatta att det stavas försenad inte förskenad..

Eller personer som säger tex ”jag lägger rullstolen vid hissen” ….. du STÄLLER den, den står upp.. 😒

Fast kronan är ju fortfarande bara den delen av pastern som tillhör kronbenet. Jag har aldrig någonsin hört någon, varken veterinär eller övriga hästmänniskor, kalla kotbenet för krona. Så fortsätt tänka rätt istället :angel:
Ingen mening om ingen annan förstår vad jag menar. Bättre jag håller det för mig själv 😮‍💨

När jag var medryttare till en häst så hade vi en viss jargong. Vi sade "tokigt" med flit och hade väldigt trevligt. Vi kallade hovslagaren för "skomakaren" och vi "krafsade" hovar, bett kallade vi för pinne, och jag valde för det mesta att rida, utan "pinne" i munnen, då "min" häst trivdes bäst med det. Boxarna kallade vi för hästarnas rum, en viss del av hagen för "vardagsrummet", när hästarna uträttade sina behov för att "de gick på tolaletten"(med flit toLaletten istället för toaletten) etc. Ja, det var hemskt barnsligt av oss men egentligen var vi nog smått "överseriösa" allesammans, så det var nog där av det blev så...

Vi värnade dock om de gamla färgbenämningarna, som bork och rapp men den som var skäck, påstod vi att var en fläck.

Men jag får fortfarande tänka mig för, när jag uttrycker mig, för att inte falla i "gamla spår" och inse att folk tror att man är mer än bakom flötet.
Jag tycker förstås det kan vara roligt när man medvetet skojar på detta viset. Jag brukar kalla grimskaft för "snöre" tex. Även hundkoppel heter snöre. Brukar dock bara använda det på tydligt skämt, eftersom jag är bland barn som lär sig. De tycker dock inte det är lika roligt som jag 🤣

Min första ridlärare sa alltid ”det ska vara minst en ONsynlig häst ..”

När jag jobbade på island sa en tysk tjej ”the mare needs to go and get foaly again”

Klarar heller inte av personer som säger cycklen, spegelen eller speglen 😒
Eller kollegan som aldrig kan fatta att det stavas försenad inte förskenad..

Eller personer som säger tex ”jag lägger rullstolen vid hissen” ….. du STÄLLER den, den står upp.. 😒
Förskenad 🤣 Har personen varit supersnabb i panik, måntro?

Ganska taskigt att lägga en rullstol nånstans faktiskt, svårt för den som ska ha den sen?? 🥲

Har lite svårt för personer som lägger brevet "PÅ BREVLÅDAN", mycket bättre at lägga det " I brevlådan" så blåser det inte bort. Har även svårt för "KAFFE PÅ MATEN", tycker det är mycket bättre i mugg bredvid...

• Gilla
Reactions: Sel
Förskenad 🤣 Har personen varit supersnabb i panik, måntro?

Ganska taskigt att lägga en rullstol nånstans faktiskt, svårt för den som ska ha den sen?? 🥲
Oklart, hon lär sig inte i alla fall trots att jag rättar henne varje gång 😅
Idag skulle hon fråga om ”morätterna” och skulle rätta sig själv och skrev då ”morotarna”..
Hon menade morötter 🥕

Haha, ja det blir ett jävla gissel om man ska lägga dom på hög.. 😅

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka