Hästfolk och fakturor

Sv: Hästfolk och fakturor

Spånar vidare lite på detta med små portabla kortterminaler. Varför är det så dyrt med sådana egentligen? De pratas ju mycket om att användandet av kontanter bör minska av flera skäl därav den nya kassaregisterlagen antar jag. Samtidigt är småföretagare viktiga för framförallt landsbygden och för sysselsättning och omsättning, kanske inte lika mycket som stora företag men ändå. Varför då inte underlätta för småföretagare att få in sina pengar? Ett litet företag med små marginaler kan väl mycket väl gå under om ett par kunder struntar i att betala sina fakturor i tid?

Är de där små terminalerna så dyra att tillverka eller vad är det som gör dom så dyra egentligen? Kunde inte den årliga avgiften baseras på hur stor omsättning företaget har? Mindre avgifter för enskilda firmor jämfört med AB?

Vet om en veterinär som helt enkelt vägrar åka till en del kunder som misskött betalningar men det är ju inte så bra heller

KL*

Men det går ju att ta kontant betalning från kund utan att ha en stor kassapparat ?

Det som gäller då är väll att skriva ut en kontant faktura som det står namn på både den som utfört fakturan och den som betalat så är det ju okey enligt skattelagen och kontant betalning även utöver 4 basbelopp .

Angående en kort dosa så kunden kan betala direkt torde väll vara en bra lösning om det är så mycket pengar enligt TS inlägg ?

Vad kostar inte alla dessa fakturor att skicka ut påminelser på ?

Mia

finns några i mina trakter som höll/håller på så. dyraste och finste grejorna till sig själva och hästarna, men betala stallhyrorna och hovslagare satt långt inne. dom har nog flyttat runt i alla stall i denna komunen på grund av detta. och bäst av allt är ju att dom faktiskt har pengar :crazy:

Tror jag är en bra idé. Samtidigt som man lämnar över fakturan så säger man att den skall vara betald inom 7 dagar.
7 Dagar är småsnålt och om jag inte missminner mig så är det även olagligt att ha så kort betalningstid då 30 dar är praxis. Jag betalar alla fakturor mellan 20-25 varje månad oavsett vad det står för betalningsdatum och när någon gnällt så ringer jag upp och meddelar min betalningsrutin, och att det finns medel på kontot mellan dom dagarna. Hittills har ingen bråkat utan nästa faktura har istället haft 30 dar.

På "den gamla goda tiden" när jag handlade med foder så var det kontantaffärer som gällde. Inga pengar-inget foder, enkelt. :idea:

*joo då, det hände fler än en gång att jag bara vände på gården och åkte igen, och strök den kunden från listan* :devil:

Säker på att dom har pengar? Jag har också blivit blåst av "godsägare pengastinn" som visade sig vara på gränsen till bankrutt. "Ståten ska föras om den så ska dras på en gammal kälke" är ett gammalt ordspråk. ;)

Helt ärligt så tror jag inte att det är "hästfolk" i synnerhet utan snarare ser du just de här personerna för att du är i branschen. Högst troligt behandlar de övriga fakturor och räkningar på samma sätt.

Har man för vana att betala sina räkningar i tid så betalar man också de räkningar/fakturor som rör hästen i tid. I alla fall jag fungerar på det viset :).

Har dock noterat att man inte alltid får fakturorna på det bästa sättet av folk inom hästbranschen. Tex vår gamla hö-leveranör tyckte det var smart att sätta fast pappersfakturan på en av hö-balarna de lastat av. Han sa inget utan slängde bara in balen i ladan fort som f-n då det började regna :confused:. Behöver jag säga att jag fick ringa dagen efter och fråga var den hade tagit vägen?

Ordinarie hovis och vet däremot skickar normalt månadsfaktura (de brukar få göra några besök (framförallt hovis) i månaden då det är ett gäng hästar det handlar om. Ibland har jag fått fakturan i handen men är jag inte på plats skickar dom den.

Det kankse skiljer på om det är privatpersoner (dvs enstaka häst) det handlar om och verksamhet?

KL*

Men det går ju att ta kontant betalning från kund utan att ha en stor kassapparat ?

Det som gäller då är väll att skriva ut en kontant faktura som det står namn på både den som utfört fakturan och den som betalat så är det ju okey enligt skattelagen och kontant betalning även utöver 4 basbelopp .

Angående en kort dosa så kunden kan betala direkt torde väll vara en bra lösning om det är så mycket pengar enligt TS inlägg ?

Vad kostar inte alla dessa fakturor att skicka ut påminelser på ?

Mia

En kontantfaktura är mer än väl godkänd, dvs att man som kund får fakturan i näven och betalar på plats. Den innehåller samma uppgifter som en vanlig faktura med ett undantag, skulden regleras på plats och man skriver således betalt och datum.:D

De små dosorna kostar mycket pengar i inköp, så därför vill det till att man har många kunder om det ens ska löna sig. Förutom inköpet får man betala en årsavgift till det företag man är ansluten till och som grädde på moset tillkommer en avgift för varje kort transaktion.:D Jag kan förstå att små företagare inte är intresserade av den här lösningen, då de förmodligen tvingas slå ut kostnaden på alla sina kunder med en ökad prisbild som följd.

7 Dagar är småsnålt och om jag inte missminner mig så är det även olagligt att ha så kort betalningstid då 30 dar är praxis. Jag betalar alla fakturor mellan 20-25 varje månad oavsett vad det står för betalningsdatum och när någon gnällt så ringer jag upp och meddelar min betalningsrutin, och att det finns medel på kontot mellan dom dagarna. Hittills har ingen bråkat utan nästa faktura har istället haft 30 dar.

Varför skulle det vara olagligt att ha kortare betalninstid än 30 dagar? Jag tycker det verkar lite fräckt att anse sig ha rätten att dra på alla fakturor till slutet av varje månad utan att ha kommit överens om det i förväg. Då får du väl vänta med att beställa en tjänst tills du har medel på kontot. Varför ska någon annan ligga ute med pengar bara för att det är din rutin? Kredittid tycker jag ska ses som en förmån för kunden.

orkar inte läsa allas svar så någon kanske redan har skrivit....

min hovslagare har en sådandär bärbar kortläsare, så man drar sitt kort i hans bil. Då har du ju tid och datum osv så det inte kan "fifflas"... Ta betalt innan jobbet utförs?

Men håller med, som småftg:are är det j*t irriterande att inte få in pengar, skatteverket vill ju ha sin del innan kakan är inne så att säga...

*väntar på att få betalt från ett större mediabolag som har "tappat bort" 2 av mina fakturor.. som dessutom skickas på MAIL*

:

jag tror du har rätt! Företag mellan kan man förhandla kortare, men till privatperson är det 30 dagar, men det finns nog någon "om inte annat är överenskommet" klausul...

precis som att det är olagligt att ta betalt om man betalar med kort "under 50 kr" som vissa butiker/kiosker har. De kan bli av med tillstånd från VISA och MC mf om de gör så...

Nej det finns ingen lag på hur lång kredit ett företag behöver ge, 3 dagar finns flera exempel på att betalning förfallit. Det som då kan ske är att företagaren har rätt att ta ut dröjsmålsränta för föregående faktura, vilket ofta sker när företaget noterat att vissa kunder tar saker som rutin och inte betalar i tid.

En beställning får vara avhängig på kunden, inte på hur lång kredit ett företag ger på en faktura. Således måste kunden reglera sina inköp så att pengar finns till fakturan när den kommer, och inte låta företaget sponsra extra kredit pga lat eller snålhet av att betala innan en förfallodag.

Men med förskottsbetalning på plats, borde det funka! Förutsättningen är att kunden har internetbank (vem har inte det?) och att du har med dig en liten bärbar dator med trådlöst internet. FÖRE arbetet ber du kunden knappa in sig på sin bank och föra över pengar till dig - tadaa!

Som kund skulle jag faktiskt aldrig logga in på min bank på någon annans bärbara dator för att betala. Inte så kul ifall någon plockar ens lösenord.
Även med dosa så får jag ange en egen fast kod när jag loggar in på banken.

Självklart är det helt upp till kund och leverantör att avtala om betalningstid. Kontant är ju 0 dagar, sedan är allt annat upp till leverantören av vara eller tjänst. Det avtalas innan arbetet påbörjas (redan vid bokning upplyser man om att jag lämnar en faktura vid besöket, du har 5 dagar på dig att reglera skulden). Alltså är det en förutsättning redan vid bokningen att kunden godkänner betalningsvillkoren, annars blir det ingen bokning och inget arbete utfört.

Räntelagen däremot kräver 30 dagar, men det är en helt annan historia.

Köplagen.
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1990:931

49 § Följer tidpunkten för betalningen inte av avtalet, skall köparen betala när säljaren kräver det. Köparen är dock inte skyldig att betala förrän varan hålls honom till handa eller ställs till hans förfogande i enlighet med avtalet.

Konsumentköplag.
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1990:932

36 § Om tidpunkten för betalningen inte följer av avtalet skall köparen betala när säljaren kräver det, dock inte förrän varan hålls köparen till handa.

min hovslagare har en sådandär bärbar kortläsare, så man drar sitt kort i hans bil. Då har du ju tid och datum osv så det inte kan "fifflas"...

Men se då kan det ju inte vara oöverkomligt dyrt för en hovslagare eftersom det förekommer?

KL. och svarar alla:

Det är inga småföretag som först krävt 10 dar eller mindre men sen ändrat på sina faktureringsrutiner åt mig utan flera stora multinationella bolag faktiskt. Även om jag inte har firma längre så har jag ju många leverantörer, både gamla och relativt nya, som jag är fast kund hos. Dessutom har jag förmånen att kunna handla direkt utan mellanhänder och det är ju totalkört om jag skulle strula med betalningen. Ekonomisk falskhet finns inte i min värld och firmorna vet så väl att när jag beställer nåt så finns garanterat pengarna överförda inom 30 dar, dessutom har jag, helt utan att be om det, väldigt bra rabatter. ;)

Men det var inte poängen, det finns ingen lag på 30 dagar vid fakturering även om du själv har tillskansat dig en sådan period. Så bli inte besviken när du en dag tvingas betala inom dessa 30 dagar eller blir påförd dröjsmålsränta för ett köp där en sen inbetalning gjorts vid ett tidigare tillfälle.
Faktureringstiden är så lång som företaget väljer, allt enligt nuvarande lagar.

Det är inga småföretag som först krävt 10 dar eller mindre men sen ändrat på sina faktureringsrutiner åt mig utan flera stora multinationella bolag faktiskt.

Jag har faktiskt aldrig haft problem med att skjuta på betalningsdag de gånger jag kommit på att jag glömt att betala en räkning. Det är ju ofta småpengar för dessa företag och den stackarn som svarar i telefonen har ofta en kö på en massa folk som ringer så istället för att diskutera och tjafsa med mig så ändrar de bara datumet. Som bonus får de ju en nöjdare kund också.

nä jag antar inte det...

+ att även om det kostar någora kr/dragning så lär det ju vara värt det att få in pengarna!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka