Hästfolk och fakturor

Sv: Hästfolk och fakturor

Varför tror alla att kortläsare är så dyrt, jag har en mobil kortläsare som jag fått från min bank och betalar ca 350 kr i månaden för. Betalade inget i inköp (?). Är helt klart värt att slippa hålla på med fakturor!!

Annars är mitt råd: var snabb att skicka påminnelse och lägg på rejäl påminnelseavgift. Då lär sig kunderna att betala i tid..

Det handlar inte enbart om befintliga kunder...

Men till stor del handlar det om att jag har svårt att säga nej.

Tydligen eftersom Migo verkar ha synnerligen svårt att få betalt !'
Även om _vissa_ hästmänniskor har väldigt dålig betalningsmoral ,

Jag skulle gärna ta kontant betalning, men det finns ett regelverk att följa - vissa dagskassor skulle bli så stora att kassaapparat skulle krävas= orimligt att ha med i bilen.

Alltså är jag tvungen att ta faktura.

Vad nu det har med folks oförmåga att betala räkningar att göra...

Om du har ambullerande verksamhet räknas det som tillfälligt försäljningställe och du är undantagen kassaregisterkravet. Kontantfaktura är helt okej i det läget :)
Eller skaffa en babsterminal, det vet jag en hovis som gjorde när han tröttnade på att folk aldrig hade kontanter hemma :)

Svårt att säga nej? Till vadå?

Är du själv egen småföretagare? Tacka nej till hälften av alla som ringer gör nog bara en företagare som är väldigt sugen på att gå i konkurs. Jag förstår trådskaparen! Man är glad över dom "få" kunder som ringer i branscher som dessa..

Sen förstår jag inte hur folk kan strunta i att betala veterinärer, hovslagare etc, det är dom FÖRSTA räkningarna jag betalar hur dåligt med pengar jag än har, skulle skämmas ihjäl annars :o.

Är du själv egen småföretagare? Tacka nej till hälften av alla som ringer gör nog bara en företagare som är väldigt sugen på att gå i konkurs. Jag förstår trådskaparen! Man är glad över dom "få" kunder som ringer i branscher som dessa..

Fast jag får inte riktigt ihop det. Min fd hovis beklagade sig också över att folk var dåliga på att betala fakturor. Vi bor i ett område där det råder relativ hovslagarbrist. Jag vet, för jag har i perioder letat efter utbildad, duktig hovslagare som tar nya kunder, och det har inte varit lätt alls! I det läget förstår jag inte varför man inte bara "säger upp" kunder som jämt och ständigt "glömmer" att betala? Märkligt.

Numera åker jag nästan 7 mil enkel resa till väldigt duktiga hovslagare. Och där verkar det ALDRIG vara brist på kunder, trots att det går alldeles ypperligt att betala med kort...

Ja, jag är faktiskt det och har inga som helst problem med att få betalt.
Dom hovslagare jag känner som driver företag seriöst har heller inte detta problem då det finns fler kunder på kö än vad dom orkar med. Finns ingen anledning att behålla kunder som inte betalar, om man inte vill idka välgörenhet förstås.

Min hovslagare ger inte ens faktura pga att han blivit så lurad av det. Där är det kontantbetalning som gäller direkt efter skoningen. Sen skriver han ett kvitto som jag får om jag vill ha. Tar han det svart eller ej det bryr jag mig faktiskt inte om, för det är upp till honom. Huvudsaken är att jag eller ja hästen får sina skor som den ska osv.

Så du får väl börja kräva kontantbetalning i stället och skriva kvitton. Det rä ju bara du som avgör om det blir svarta eller vita pengar :P

Svårt att få dem att betala för att det finns hästfolk som har dålig betalningsvilja och lika dålig betalningsförmåga?
Har hört från distriktsveterinärer att kobönderna kan få ganska frikostig kredit för de betalar inte, men av hästfolk tar de kontant betalt...

Trist! Vi fakturerar bara själva folk som inte är "hästfolk", och har bara haft problem med en enda faktura genom åren. Mestadels tar vi betalt i förskott på bankgiro (50-60%), men även en del kontant på plats (20-30%). Fakturorna utgör kanske (10%-20%) av intäkterna.

Däremot får vi alltid faktura från vår hovslagare (30 dagars betalningstid). Jag brukar betala den direkt dagen efter besöket (registrera samma kväll), ibland har det dröjt någon ytterligare dag. Jag ser det som en fantastisk service att bli fakturerad och slippa stå där med kontanter - ibland vet man inte exakt hur mycket heller beroende på vad som krävs i skor, sulor och annat.

Jag skulle vägra att fakturera någon som någon gång misskött sig (om det inte uppenbart bara är bortglömt och bes om ursäkt vid påminnelsen). Förskott eller kontant på plats gäller då. Strular det fortsatt är det bästa att tacka nej till kunden.

Min hovslagare ger inte ens faktura pga att han blivit så lurad av det. Där är det kontantbetalning som gäller direkt efter skoningen. Sen skriver han ett kvitto som jag får om jag vill ha. Tar han det svart eller ej det bryr jag mig faktiskt inte om, för det är upp till honom. Huvudsaken är att jag eller ja hästen får sina skor som den ska osv.

Så du får väl börja kräva kontantbetalning i stället och skriva kvitton. Det rä ju bara du som avgör om det blir svarta eller vita pengar :P

Vissa väljer gärna att blunda för kriminalitet. Andra väljer att hjälpa samhället att få stopp på de organiserat kriminella och den skada de åsamkar. Det är upp till var och en.

Jag utgår från att alla som hanterar kontanter i sin affärsverksamhet måste ha kassaregister?

I övrig håller jag helt med dig (föga överraskande) vad gäller fakturering och betalningsmoral. Kredittid är ett förtroende - något man förtjänar - och långt ifrån självklart.

Jag utgår från att alla som hanterar kontanter i sin affärsverksamhet måste ha kassaregister?

I övrig håller jag helt med dig (föga överraskande) vad gäller fakturering och betalningsmoral. Kredittid är ett förtroende - något man förtjänar - och långt ifrån självklart.

På fråga 1 är svaret nej. Det kom till en undantagsregel, understiger kontantomsättningen 4 prisbasbelopp inkl. moms behöver man inget godkänt kassaregister. Vi har dock ett bra kassaregister (inköpt 2 år innan de "nya" kom med kontrollenheter...) eftersom det underlättar i praktiken med att skapa kvitton för varje transaktion.

Vi har aktivt styrt våra intäkter från kontanter till förskott på bankgiro för att hamna långt under gränsen OCH för att minska kreditriskerna.

42 800 kr gånger 4 är ju ändå inte vansinnigt mycket pengar om man ser till de hovslagare som jobbar heltid.

Ja, det gäller ju att tänka över vad man vill åstadkomma och hur.

Det är för apparaten, sedan krävs att man är ansluten till ett företag som tar emot olika kontokort, vad jag inte vet är om man betalar per korttyp eller per företag och sedan tillkommer en summa per kort transaktion. Det är här man träffar på vissa affärer som inte vill tillåta kort för låga summor då avgiften för transaktionen kan ligga i nivå med köpesumman.

vårt företag hade en kortomsättning på ca 300.000 varje månad, vi betalade runt 3000 kronor i månaden i kortavgifter.

bankkort kostade en krona per transaktion, kreditkortsbolagen tog 2% vissa 3% på inköpspriset i avgift.

Det är med sin bank man har avtalet sen kan man ta de flesta kort undantaget american express och diners som krävde specialavtal. De flesta har ju dock visa, mastercard, eurocard och de kort är ju aldrig några problem med.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka