Hästfolk och fakturor

Sv: Hästfolk och fakturor

Så ifall en hovslagare har en ny bll som kostar 500 000:- så har alla hovslagare råd med det?

Vad har nu det med saken att göra då? Jag vet inte hur dyrt det är men det är väl upp till varje företag att prioritera, vill jag erbjuda kortbetalning och få in pengarna i tid eller vill jag ha mer bokföringsjobb när folk inte betalar fakturan i tid eller kanske inte alls.

TS ville ha förslag på hur man som företagare får in sina pengar i tid, jag föreslog då en portabel kortterminal för att kunna erbjuda betalning med kort och därmed slippa fakturabetalningar som släpar efter. Och eftersom det tydligen förekommer hovslagare som har det så är kostnaden kanske överkomlig för en liten firma, det vet inte jag vet du? Hade det varit mycket stora pengar det handlade om hade det väl knappast förekommit hos någon mindre firma?

Samma sak med bilar vill jag köra runt i en ny bil jag då får jag väl köpa en ny bil då, vill jag köra runt i en gammal volvo som kanske startar när det är minusgrader ja det är väl upp till var och en.

Jag kom med ett förslag då jag tycker det är smidigt att betala med kort

Vad har nu det med saken att göra då? Jag vet inte hur dyrt det är men det är väl upp till varje företag att prioritera, vill jag erbjuda kortbetalning och få in pengarna i tid eller vill jag ha mer bokföringsjobb när folk inte betalar fakturan i tid eller kanske inte alls

Ojojoj, lugna ner dig lite.

Du skrev faktiskt:
Men se då kan det ju inte vara oöverkomligt dyrt för en hovslagare eftersom det förekommer?

Bara för att några hovslagare har råd med det behöver ju inte det betyda att priset är överkomligt för de flesta hovslagare. Det var det jag försökte säga med mitt inlägg.

Jag får be om ursäkt ifall jag var otydlig och det misstolkades.

Bara för att några hovslagare har råd med det behöver ju inte det betyda att priset är överkomligt för de flesta hovslagare. Det var det jag försökte säga med mitt inlägg.

Tidigare i tråden pratades det om att det var så dyrt med dessa dosor och dyra årsavgifter och det inte var lönt om det inte handlar om stora summor årligen. Men eftersom minst en hovslagare i Sverige och även andra mindre firmor använder sig av detta kanske det inte är så dyrt, det kanske har blivit billigare idag än för bara några år sedan? Det var det jag försökte säga med mitt inlägg om att det kanske är överkomligt även för små företag.

En kvick googling gav dock att man tydligen kan hyra en för följande
299kr/månad
Tillkommer: Avgift till **** (per terminal): 99kr/månad
Tillkommer: Telematik *** abbonemang: 19-50kr/månad (beroende på operatör.

Är detta så dyrt egentligen? Hur mycket bör företaget omsätta för att det ska vara lönt? Finns kanske till och med billigare jag letade inte så noga. Jag vet inte för jag driver inget företag men någon som verkligen gör det får gärna säga om det är dyrt eller inte

Senast ändrad:

Det är för apparaten, sedan krävs att man är ansluten till ett företag som tar emot olika kontokort, vad jag inte vet är om man betalar per korttyp eller per företag och sedan tillkommer en summa per kort transaktion. Det är här man träffar på vissa affärer som inte vill tillåta kort för låga summor då avgiften för transaktionen kan ligga i nivå med köpesumman.

:)[Av flera skäl är vi som småföretagare idag mer eller mindre tvingade att ta betalt via faktura.]

Har en konsument inte alltid rätt att få betala en vara eller tjänst kontant då den utförs/säljs? Jag kan inte reglerna men för mig skulle det kännas väldigt märkligt om min hovslagare eller veterinär inte tog emot pengarna för att dom inte vill skriva ut en kontantfaktura/har kassaapparat i bilen.

Sen tror jag faktiskt inte att hästägare är sämre än andra på att betala sina fakturor. Se bara hur många firmor som kan gå runt på att köpa upp fakturor som andra inte kan lyckas få in pengarna för och dom baserar ju inte sin ruljans bara på hästverksamheter.

En målare jag känner har valt att inte skriva någon betalningperiod alls för att få pengarna tidigt. Han hävdar att det funkar och att pengarna oftast rullar in inom bara ett par dagar eftersom folk inte vill betala för sent. Kanske något att tänka på? :)

*kl*

Egentligen, hur svårt är det att dagarna innan köra förbi sin automat & plocka ut summan som behövs inför hovslagarens besök?? :confused:

Man kan sätta vilket förfallodatum man vill som säljare men man får inte ta ut dröjsmålsränta förrän efter 30 dagar. Påminnelseavgift/administrationsavgift kan man plocka på om man vill det.
Så det vissna är ju att som säljare kan du stå där och vackert vänta på kosingen och förlita dig på kundens goda vilja.

Systemet med ex 2-5-10% rabatt vid betalning inom tiden är väl ett bra sätt tycker jag om man vill ha den bokföringsdetaljen.

Till sist måste jag vara en dysterkvist och säga att det inte är någon skillnad på bransch och bransch. I den jag jobbar i är det precis likadant, folk betalar sällan i tid, och det är långt ifrån hästbranschen.

Ja det blir väl ganska mycket pengar i slutänden för en småföretagare antar jag.

Men kan man inte skriva en kontantfaktura och kräva att den betalas omgående? Kommer man inte undan kassaregisterlagen då?

TS: Glömde att skriva att det som tar bäst, ett brev är ju lätt att bara lägga undan....är att ringa upp eller besöka vederbörande som inte betalar och prata med han/hon. Det känns lite mer.

Ja det blir väl ganska mycket pengar i slutänden för en småföretagare antar jag.

Men kan man inte skriva en kontantfaktura och kräva att den betalas omgående? Kommer man inte undan kassaregisterlagen då?

En kontant faktura skall betalas direkt . För att slippa kassa registrering skall det framgå med namn adress person nr ? vem som betalar och vilket företag som står för momsregnr osv fakturan .

Och Ja då slipper man kassa registreringen .

Mia

Självklart, jag har ju skrivit det i ett tidigare inlägg. Kontant faktura är det samma som en vanlig faktura med en skillnad, skulden regleras omedelbart och man slipper också ett ev porto.

*KL*

Problemet för TS verkar ju vara att man inte får ha för hög dagskassa när det gäller kontantfakturor.

Är det någon som vet vad det är för belopp det handlar om?

Det enklaste för TS borde ju vara att tvinga problemkunderna att betala kontant så får de skötsamma faktura.

Säker på att dom har pengar? Jag har också blivit blåst av "godsägare pengastinn" som visade sig vara på gränsen till bankrutt. "Ståten ska föras om den så ska dras på en gammal kälke" är ett gammalt ordspråk. ;)

jodå jag vet med säkerhet att dom har pengar. just det gör mej så förbannad. tänkte att det kunde vara så först att dom egentligen inte har, men har fått reda på att dom har.

jodå jag vet med säkerhet att dom har pengar. just det gör mej så förbannad. tänkte att det kunde vara så först att dom egentligen inte har, men har fått reda på att dom har.

För att bli rik så är inte det viktigaste att ha höga inkomster utan att ha små utgifter. De flesta anpassar utgifterna till inkomsterna vilket gör att de inte blir rika för att de tjänar mer eftersom de samtidigt ser till att spendera pengarna. Så att rika är snåla och försöker komma undan att betala är egentligen inte så konstigt. Hade de inte hållit på så hade de kanske aldrig blivit rika.

Någon övre gräns för försäljning med hjälp av kontantfaktura finns inte vad jag vet. Det finns ju dom som säljer varor/tjänster för höga belopp och kör kontantfaktura.
Det som är viktigt är att det bokförs senast dagen därpå enligt god bokföringssed och att alla uppgifter finns med precis som på en/ett "vanlig" faktura/verifikat.
Sen kanske det inte är så roligt att köra omkring med kontanter och föra in dom på banken ständigt, det tar ju också tid. Bankerna har ju blivit kinkigare med att ta emot kontanter av näringsidkare och vill att man köper abbonemang med sådana insättningspåsar till serviceboxar. Så kontanthantering kostar också pengar om man inte har någon guldbank i sin närhet.:angel:

Just kontanthantering är inte någon större fara. Bilen är bevakad av två hundar och Forex är utmärkta att vända sig till för insättning.

Allmänt:

Just nu lutar jag åt att dra till med en ganska så hög fakturaavgift, men med möjlighet att slippa den om man är snabb in med pengarna.
Formulerat i stil med
"Om betalning sker inom tio dagar så utgår ingen fakturaavgift". Kan det vara ett sätt att locka till snabbare betalning? Hur högt är det rimligt att lägga fakturaavgiften?

Jag kan tyvärr inte svara på dina frågor, men vill ändå skriva att jag för egen del blir själaglad när en hovslagare eller annan företagare i hästbranschen ger mig en faktura! Jag har ägnat flera års möda åt att komma dit jag är nu: alla som utför tjänster åt mig och min häst tar såvitt jag kan bedöma betalt lagligt. Fakturor och momsredovisningar i långa banor.

Men jag har haft svårt att hitta hovisar och andra som vill jobba vitt åt mig.

Min nuvarande hovis skickar faktura, då med tio dagars betalningstid. Jag gillar inte riktigt att det bara är tio dagar, jag skulle vilja att jag alltid kunde ta den räkningen vid månadsskiftet samtidigt som alla andra.

Men hellre den stressen än en hovis som jobbar svart och där inga försäkringar och annat gäller.

Men det är inte där skon klämmer, för det finns inget som reglerar kontantfaktura, däremot den kontanta hanteringen via kvitto för det är här som man anser att det är lätt att fiffla till sig svarta pengar. Med kontantfaktura så måste man uppge samma uppgifter som vid vanlig fakturering, men som sagt med den stora skillnaden att skulden regleras omgående. Kan man sedan styrka samma summa med insättningar till konto som motsvarar kontantfakturorna så är saken biff.

du är inte ensam, min make är inom bilbranschen och har fått lägga en hel del hos fogden. så det är inte bara hästfolk..

ang fakturaavgiften, någonstans i mitt minne har jag hört att den bara får vara en viss summa, lägger du däremot ordet expeditionsavgift kan summan bli betydligt mer..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka