Hästens utfodring 2011 SLU

Sv: Hästens utfodring 2011 SLU

Men just det är ju gymnasienivå. Detta är en högskolekurs så naturligtvis antar de att man har förkunskaper?

Absolut! OM man gått någon form av hästgymnasium. Vilket jag inte har, jag har gått human med inriktning på sam. vilket är så långt ifrån hästeriet man kan komma ;). Man ska ju inte behöva några kunskaper alls innan, enbart Naturkunskap B, och det har jag läst. Detta är ju en grundkurs..

knapplån

Någn förvirrad själ som vill ha sällskap till projektuppgiften? Man får jobba i par tydligen, och jag tror det kan underlätta om man inte fattar någonting, att ha en person att bolla med iaf :laugh:. Jag vill gärna jobba i par om någon är sugen!

Om man skulle haft några förkunskaper hade jag ju velat att dom skrev det och inte bara naturkunskap B. För det som jag läste i naturkunskap hade inte särskilt mycket att göra med hästar vad jag kommer ihåg!??

Jag gick samhäll/ekonomi i gymnasiet och har hästar på hobby nivå jag med. Och fodrar för tillfället enbart genom hur hästarna ser ut och känns.

Jag vill gärna ha någon att bolla med annars kommer mitt projketarbete ALDRIG bli klart tror jag :cry:

Jag hoppas jag är massvis med klokare efter kursen är klar! :idea:

Precis. Jag mailade kursansvarig tidigare idag och frågade. Den skriftliga redovisningen är en sammanfattning och den egentliga redovisningen är den muntliga.

Fast detta tycker jag är helt fel jag förstår att det är en universitets kurs och att det kräver lite mer ingående och mer komplicerade svar/frågor osv, MEN kursen börjar med att man svarar på ett formulär för att de ska se vilken förkunskap man har, och ingenstans står det ju att man ska ha förkunskap för att söka kursen.

Tycker att det är en helt okej uppgift att ha med under kursen men inte som första uppgift där ingen haft chansen att sätta sig in i det hela, allra minst reserv intagna elever.

Haha, vi i Skara brukar svära lite över Ultuna :p Vi har lite storhetsvansinne ibland här på slâtta :D :p

Jag kan hålla med om att kursen är jäkligt flummigt upplagd, ingen vettig info om någonting och kursledningen är svår att få tag i. Det är väldigt otydligt vad de vill ha ut av oss elever. Min foderuppgift blev underkänd pga att jag inte skrivit ut beräkningen för torrsubstans, trots att hon tyckte det var mycket bra i övrigt! Ingenstans i uppgiften står det att själva beräkningen för ts ska vara med. Uppenbarligen var det betygsgrundande, så då bör det finnas med i frågan.

Samtidigt kan jag tycka att det är en distanskurs helt utan träffar, det finns en kursbok och hemsidor att använda. Och det är mycket enkel matematik, vanliga simpla ekvationer. Hur mycket x krävs för att uppnå y? Busenkelt.
Jag läste samhäll kultur på gymnasiet, så därifrån har jag ingen specialkompetens. Visserligen sitter jag på universitetet nu, en djurutbildning, men den har varken gett mig extraordinära mattekunskaper eller en enorm förståelse för hästutfodring.

Jag är extremt intresserad och har i många år läst massor om utfodring, helt på egen hand. Nivån på kursen är verkligen basic, det kan man läsa sig till! Dessutom gick väl Margareta igenom en hel del på föreläsningen?

Men just det är ju gymnasienivå.

Tack! Satt precis och funderade på om folk var seriösa i den här tråden. Att klura ut hur man räknar ut energi, protein- samt mineralbehovet för en häst med hjälp av kursboken är verkligen gymnasienivå. För att inte tala om den "matten" som behövs. Att spela in ljud till en power point är inte heller något som kräver högskoleutbildning, åtminstone i de senare versionerna av PP är det självinstruerande.

Det jag däremot kan vända mig emot är att det låter som att SLU som vanligt förutsätter att alla använder PC med Windows och Officepaketet, men det jobbar jag mot på andra fronter...

Det jag däremot kan vända mig emot är att det låter som att SLU som vanligt förutsätter att alla använder PC med Windows och Officepaketet, men det jobbar jag mot på andra fronter...

Hej!

Jag gick denna kurs för ett par år sen, mest för att fräscha upp kunskaperna. Då hade vi obligatoriska träffar- vilket jag tyckte var bra. Det verkar klart mer rörigt nu- eller är det deltagarna som inte insett vad de gett sej in på? Högskole/universitetsstudier är oftast krävande, med stor del självstudier och sökande efter kunskap. Oftast får man inte tag i kursanvariga heller (iaf inte där jag har gått).

Jag reagerar också på att de förutsätter att man har PC. Nu har jag förvisso både Windows och Linux i min Mac, men det är ju inte alla som vill ha/behöver ha det i sin dator. När jag läste kunde man ha vilken som:-). Och muntlig presentation borde ju vara lättast att ta via Skype oavsett vilket:-)

/Lavinia, som gärna hade sett uppgifterna för årets kurs:-)

Det är inte alla som gått ut gymnasiet för något år sedan. Jag gick ut 2006 och har inte använt mattekunskaperna med någon reda sedan dess. Jag läste natur, så matte har jag definitivt läst och det här är verkligen lätt matematik så det klarade jag nog galant! :)

Men man blev satt lite på pottkanten när man är van vid att få en utförligare presentation (läst många år på LU) om vad uppgiften innebär och vad som skall finnas med för att få godkänt på sin inlämning. I foderuppgiften står det tex. inte att man ska ha med beräkningarna för ts-halt (hade jag dock fall i fall) och på projektet kan jag inte minnas att det står att det skriftliga endast är en sammanfattning av vad det muntliga ska ge, eller jag har missat det?
Man måste ju få alla förutsättningar från början för att kunna klara uppgiften och slippa anta att det borde vara med då mina erfarenheter ger mig en hint om vad som är viktigt att ha med eller inte? Alla har ju inte studerat på eftergymnasial nivå och gymnasiet är inte i närheten av samma nivå tyvärr!

Jag läser också kursen nu. På min foderuppgift har jag fått en pil uppåt (Fronter) som åtgärd, vad innebär det?

Jag har läst en annan kurs på SLU och då fick man en avbockning ifall inlämningen var korrekt. Vad menas med en pil? Den är grön så jag antar att uppgiften inte är underkänd.

Du menar inte en grön bock? Det innebär att uppgiften är ok. Rött kryss, då har man något som ska åtgärdas.

Nej, jag menar inte en grön bock, då hade jag ju skrivit det!! Jag har en grön pil.

Var har du denna gröna pil? Har aldrig någonsin under mina tre år med Fronter och SLU sett någon grön pil..

Är det inte på mappen där du la din foderuppgift? Om det är den så ska du gi in en nivå till för att se din uppgift =)
(så klart var detta till Ramona, är inte så bra på buke än) ^^

Jag ringde läraren och frågade. Jag behöver komplettera, då jag visst glömde bort att infoga foderstaten i sista uppgiften. :angel: Alla uträkningar är med och allting ser bra ut, men ingen foderstat. Oppps!

Var har du denna gröna pil? Har aldrig någonsin under mina tre år med Fronter och SLU sett någon grön pil..
Nej, jag har också pluggat på SLU tidigare och bara sett bockar. Men nu vet vi. En pil innebär att uppgiften måste kompletteras.

Oookej, jag behövde med komplettera men det var inga gröna pilar där inte. Rött kryss och kommentar om komplettering. Jaja, bra att det löste sig!

Liknande trådar

S
Hästmänniskan Är det någon som ska läsa distanskursen Hästens Utfodring på SLU, som startar i mars? Har anmält mig, och såg att kursen var full. Det...
2
Svar
25
· Visningar
2 474
Senast: Kratus
·
M
Övr. Barn Bakgrund: Vi har en tioårig flicka, ganska känslig sak som vi redan från början fått stötta och pusha i alla situationer. Hon blir lätt...
Svar
11
· Visningar
2 700
Senast: Sonic76
·
Småbarn Sonen (fyller 3 om två månader) började på dagis för lite mindre än en månad sedan. Från början var det tänkt och sagt att han skulle gå...
2
Svar
35
· Visningar
5 081
Senast: Lupin
·
Hästmänniskan Läste och skrev inlägg i tråden om ringkotehästen härintill alldeles nyss, vilket ledde till att en liten fråga poppade upp i mitt...
Svar
11
· Visningar
2 329
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Leksak som belöning
  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 30