Hästens utfodring 2011 SLU

Sv: Hästens utfodring 2011 SLU

Jo det har ju varit det :cool:, 11/4 och 28/4 (igår). Tycker de kunde spela in allihop så man kan titta på dem när man lyckas få ihop sin tillvaro. Jag hoppas verkligen att jag ska kunna se på den som är kvar i alla fall.

Jag såg den igår, den var väl knappast nyskapande. Hade den på som bakgrundsljud medan jag grejade med exjobb och disk. Man klarar sig gott med åhörarkopiorna.

Som sagt den jag har lyssnat på där var jag så jäkla på och började anteckna osv,men det var ju efter boken, och som sthu säger det räcker nog fint med åhörarkopian..

*KL*

Jag kommer inte på vad jag ska göra för projektarbete. Någon som har några idéer att komma med?

ojojoj hett om öronen nudå :) Ta en utav de "färdiga" frågorna (kan ju även göra en egen fråga av dem som redan finns) så slipper du iaf sitta och fastna på en frågeställning!? Vi ska hämta in (idag) och sammanställa vårat (imorgon) under denna veckan..Ska bli intressant och se resultatet ;)

Lånar knappen..

Blev lite sugen på att läsa den här kursen eftersom jag känner att utfodring är en av mina svagare sidor.

Måste bara undra några frågor..
Har ju inte pluggat på ca 10 år. Kan man få igång läshuvudet igen..?
På hemsidan står det att den kostar 16 XXX för folk utanför Eu osv..
Vad kostar den för oss vanliga medborgare? Eller är det något som staten bjuder på?
Som sagt, har ej ens sneglat på att plugga sen jag slutade gymnasiet.. Känner mig lite vilsen.. :o

Vilka grundläggande behörigheter måste man ha?
Är det bara vanliga gymnasieämnen + naturkunskap B?

Kostar gör det inte, mer än litteraturen vilket är en bok den köpte jag för dryga 200:- :D
Jag har inte pluggat på 7 år :grin: och det är klart det går, men som vi också nämnt så har de varit lite mycket frågetecken emellanåt, man måste ju vara oerhört självdrivande/sökande för en sånhär kurs.

Som du säger så är det naturkunskap B utöver gymnasietbetyg som gäller, jag behövde dock inte komplettera med Na B
då jag läste omvårdnadsprogrammet på gymnasiet så det ersatte Na B :)

Klart du ska läsa, jag hoppas på att få ut mer av kursen än det känns som för tillfället men de brukar ju falla på plats i slutändan :p Eftersom det inte är en massa pengar man slänger i sjön så är det ju bara testa vet ja :D

Hur går det för er?? Är ju nyfiken, "vi" har lämnat in projektarbetet, och det känns som om det blev kanonbra :laugh: nu ska det fixas med den muntliga delen, någon som börjat med betesuppgiften, inte jag :angel:

Det har gått helt ok för mig tror jag. Det var väldigt svårt att få med allt på en sida utan att det bara blev en mening under varje rubrik bara :D
Men det var som sagt en dal av uppgiften att göra det kort men relevant och det får jag hoppas att jag lyckades med!
Jag ska snart lämna in det, när jag har läst igenom och kontrollera stavningen.. Sen blir det fokus på betesuppgiften och efter det den muntliga presentationen. Hur det nu ska gå till för jag har ingen mikrofon och ingen jag känner har någon heller :P

betes uppgiften är klar och inlämnad. Projekt arbetet precis inlämnat, blev inte alls bra, men det blir som det blir. Tycker att kursen är sådär. Känns som att man kunde lärt sig samma genom att bara ha boken, och söka på nätet efter det man är intresserad av. Ser fram emot den sista tentan, men fasar för den muntliga presentationen och förstår verkligen inte syftet med den. Hade varit bättre om vi hade fått göra en riktigt utförlig skriftlig inlämning mer mot avhandlings hållet.

Delvis knapp

Verkar som de går bra..:) ja det där med mick är lite av mitt problem också, men jag jobbar som sagt ihop med en annan tjej och hon är duktig på powerpoint så det ska nog gå bra..;) känner mig riktigt nöjd med projektarbetet hittills, trodde de skulle vara mkt svårare än vad de visade sig vara att bara göra en sida. Ska bli riktigt kul att få se andras arbeten..betesuppgiften bävar jag för ,men blir till att ta tag i snart..

qkatty vad är du inte nöjd med på ditt projektarbete?

Projektarbetet är inlämnat och klart. På något vänster fick jag för mig att betesuppgiften skulle vara inne idag och projektarbetet den 22 maj, så min betesuppgift är mer eller mindre klar, men jag har inte laddat upp den ännu. Var tidigare i veckan som jag insåg att jag blandat ihop datumen så jag fick verkligen skynda på med mitt projektarbete.

Men nu är det inlämnat och klart och jag är relativt nöjd trots allt. Jag har gjort det jag kunnat!

Ja man blir lite lätt förvirrad utav alla datumen..jag trodde först att HELA projektarbetet skulle vara inne nu, att det var uppdelat uppfattade jag inte förens fören ett par veckor sedan :p

Jag har förstått att flera är oroliga för den muntliga presentationen, men om jag har förstått det rätt så sker det inte live, utan man spelar in redovisningen hemma och laddar upp. Då kan man ju göra om redovisningen hur många gånger som helst tills man är nöjd. Jag läste kursen Djur på Bete tidigare i våras och då hade vi liveredovisningar med webcam. Det var faktistk ganska så roligt.

jag tog frågan hur vanligt det är med stråfoder analys och stråfoder vs kraftfoder. Och det är en ganska simpel fråga som det är svårt att göra en vetenskaplig presentation av. Och visst jag valde frågan själv, men det var för att jag var rädd att inte få ihop ett svar på en enda sida av ngn av mina frågor. Jag ville egentligen göra en jämförelse bara i vårt inackoderingsstall där jag hade tagit allas foderstater, skickat in analys på allas grovfoder och sett hur dom kunde ändrat deras foderstat för hästens bästa och för ekonomin. Men det var tydligen ingen tydlig frågeställning nog..dom ville väldigt gärna att man tog 2 stall.. i vårt stall har vi 4 11 hästar på 7 ägare, där alla får olika foder och bara en (jag) har en stråfoder analys. Nu känns det som att mitt arbete blev väldigt simpelt, med procent som har analys och hur mycket grov foder vs kraftfoder procentuellt.

Nöjd med betesuppgiften dock. Tyckte att man hittade bättre info på nätet (olika avhandlingar) än det dom hänvisade till..

Jag gjorde bara en jämförelse på min egen häst. Ärligt talat skiter jag i vad de säger, de verkar inte ha någon koll ändå.

Jag vill bli godkänd så jag bryr mig absolut om vad de säger. Jag vill ju klara kursen! Däremot tänker jag absolut skriva i kursutvärderingen som vi säkerligen kommer att få när kursen är avslutat att kommunikationen är skit och att lärarna inte verkar ett dugg engagerade. Det är en väldigt nonchalant inställning till kursen som de ansvariga har och det känns inte riktigt som att de vill lära ut, mest att de vill att vi ska lära oss själva. Jag har pluggat massor med åt på universitetet och aldrig mött en sådan inställning. Det hade nog varit bättre med lite mer föreläsningar och lite mer uppgifter att göra. 3 st uppgifter att göra på en 7.5 p kurs är ju fjantigt. Lätt och tacksamt, men samtidigt vill vi ju lära oss saker, annars hade vi ju inte sökt kursen.

delvis knapp

Vad gäller den "muntliga" redovisningen så har jag definitivt förstått att det lämnas in när man gjort den klart hemma som du säger, så inte det. Mer att man bara ska få ihop det bra, som kan kännas lite knepigt ;)

Vad gäller det "vetenskapliga" när vi ska framställa svaret i vårt projektarbete så känner jag att de talar emot sig själva då de säger att de vill ha referenser och vetenskapliga undersökninga osv men att vi nu nöjer oss med kurslitteratur och ev uttalande ifrån forskare :p Har försökt göra det så vetenskapligt vi har kunnat.

Håller med om att jag känner en brist på engagemang ifrån deras sida, men jag har aldrig läst en distanskurs innan heller så jag visste inte vad jag kunde förvänta mig riktigt heller..:grin: men som du säger så känns det som om allt man lär sig ligger i ens egna händer, inte under ansvaret hos lärarna.

qkatty det hade ju verkligen varit ett intressant resultat att få fram, lite så jag kände med att vi ska göra det så "vetenskapligt" som möjligt men ändå inte mycket..:confused: jag hade lätt kunnat göra detta till ett stort projektarbete, men som sagt man begränsas trots att man ska vara utförlig :p

Tja, ger de inga tydliga instruktioner så gör de inte. De kan inte förutsätta att man förstår vad de menar eller att alla kommer höra av sig och "få sin fråga godkänd" eller hur man ska säga.
Det står ingenstans att man ska jämföra två stall, bara att det vore bra om man gjorde det. Så man kan tekniskt sett inte bli underkänd bara för en sån sak.
Jag har begärt en vettig studiehandledning flera gånger, men jag tror inte det vet vad det är..

Jag håller till fullo med om att det absolut hade varit både roligare och mer lärorik att göra en lite längre rapport! För min del kände jag att jag inte alls fick plats med allt jag ville ha med och att jämföra 10 hästar (som jag gjorde) var inte tillräckligt. Men det är hästar från 3 olika stall och det stod aldrig hur många det skulle vara så..
Jag vill ha en större rapport och kunna gräva mig ner i gottigheterna och slippa redovisningen (?). Jag har aldrig varit med om detta upplägg förr och fattar inte alls om man ska redovisa mer utförligt eller inte?

Det är synd att kursen är upplagd som den är för, som ni nämnt innan, så är det absolut inte effektivt eller pedagogiskt utan mer "läs och lär" själva. Synd på en så rolig kurs!

Liknande trådar

S
Hästmänniskan Är det någon som ska läsa distanskursen Hästens Utfodring på SLU, som startar i mars? Har anmält mig, och såg att kursen var full. Det...
2
Svar
25
· Visningar
2 474
Senast: Kratus
·
M
Övr. Barn Bakgrund: Vi har en tioårig flicka, ganska känslig sak som vi redan från början fått stötta och pusha i alla situationer. Hon blir lätt...
Svar
11
· Visningar
2 700
Senast: Sonic76
·
Småbarn Sonen (fyller 3 om två månader) började på dagis för lite mindre än en månad sedan. Från början var det tänkt och sagt att han skulle gå...
2
Svar
35
· Visningar
5 078
Senast: Lupin
·
Hästmänniskan Läste och skrev inlägg i tråden om ringkotehästen härintill alldeles nyss, vilket ledde till att en liten fråga poppade upp i mitt...
Svar
11
· Visningar
2 329
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka