Hästens utfodring 2011 SLU

Sv: Hästens utfodring 2011 SLU

Eh. nu vet jag inte riktigt vad som hänt? Hur lämnar man in uppgiften? Jag trycker på inlämning och foderuppgift. Sen händer inget mera????

oj jag har ingen aning, är ju en fördel om det fungerar..:confused: Hoppas ngn annan lämnat in och kan svara..

Sedan står det "Överför fil" i högra kanten. Där lägger man in sitt arbete!

OK, tackar!! :D

Är det någon som skulle kunna hjälpa mig och förklara hur och vad jag ska räkna?:eek:

Jag har försökt massor och blandar bara ihop allt och förstår verkligen ingenting i min lilla hjärna nu :o

Tycker boken verkar lite krånglig (fick den igår) och vet inte riktigt var jag ska börja. Jätte glaad om någon skulle kunna ge mig lite tips.....:cool:

Då är vi nog på samma nivå :s..hänger inte med jag heller. Får en jäkla massa siffror (se ovan) men vet inte hur jag ska fortsätta och tidsfristen är ju minst sagt stram just nu..

Hur långt har du kommit?

Räkna färdigt en siffra i taget och skriv tydligt vad det är. Är det energi så skriv MJ bakom alla energi-siffror, så vet man vad det är!
Struktur är ovärderligt!

Alla formler som används är
Energi
0,5 MJ *V^0,75
+ 100 % tillägg

Protein
Energi*6
+ tilläggsenergi*12

Kalcium
Total energi*0,6

Fosfor
Total energi * 0,4

Allt väl så långt?

Såg nu att Sara skrivit i fronter att det inte ska skilja speciellt mkt mellan våra TS halter..:( haha får se hur det går..

sthu Jag har nog missat den där med 100% tillägg på energin. Tar du bara resultatet då *2?
Annars är jag med sååå långt, men efter det liksom?

japp så långt har jag fått ihop det, tror jag. Precis som n33lu säger, sen då? Är det färdig räknat där på hästen och sedan börja räkna på fodret?

Ja, precis man dubblar energin.

Sedan ska man matcha det mot grovfodret. Som sagt finns det lika många sätt som det finns räknande människor.
Hur många kilo behövs för att fylla behovet?

Man kan tex göra såhär
Hästens behov 50 MJ
Fodrets innehåll (per kilo foder) 5 MJ
50/5 = 10
Alltså behöver hästen 10 kg för att täcka sitt energibehov.

För att räkna om mellan kilo ts till kilo foder gångar man värdet (ex energi) med ts-halten i siffra (ex 0,67).
Jag tycker det är enklast att räkna i kilo foder direkt.

Så svårt att förklara via nätet! Jag vill peka och visa :p

Jag väljer att inte bry mig om att kursledningen säger att man ska ha ett visst ts-värde. Huvudsaken är väl ändå att man visat hur man tänkt och räknat..

Håller med dig sthu känns inte som om man kan fel på just den uppgiften såvida man nu har räknat rätt alltså :)

Okej men jag tror det klarnas, ska sätta mig med detta när dottern lagt sig, lär väl bomba här ikväll när jag iaf inte fattar :p Tack för att du orkar försöka förklara :banana:

Nu har jag ringt alla släkt och vänner och försökt få ihop att. Jag tror det funkar bra.

Men hur mycket under/ över kan man ligga i alla värderna. Är det några värden som är viktigare än dom andra?

Och det här med kvoterna är det med super noga, och är det kvoten ur Mj och Smb rp, kvoten ur Ca och P. Eller ska man bara bry sig mellan Ca och P?

Usch ja man hade verkligen behövt sitta i ett klassrum där man verkligen kan peka, visa, fråga!!! :D

haha håller med, känner att jag vet inte riktigt vad du frågar efter ens :p shitt, ska sätta mig och räkna nu..Kommer ju inte ens kunna inkomma med denna uppgiften känns det som..Håller alla tummar för oss båda, försöker iaf medan jag gör uppgiften..:grin:

sthu Nu körde jag ju fast på en gång, ska jag när jag dubblat energin (MJ) räkna med den gånger allt eller ska det "enkla" svaret gångras?? alltså ska MJ dubblas utanför det andra, eller hur förklarar man :p

Vet ju inte om jag får länka här, men det är ju till att fördjupa så det borde vara ok, håller tummarna, annars hoppas jag på att moderator endast tar bort detta inlägget..

http://www.angelfire.com/ego/riven0/foderstater.html

Här förklaras det närma hur man ska räkna, inte för att jag är så mkt klokare iaf..:P Det jag nu sitte och funtilerar på är hur jag nu ska lägga på 12 för stotillägg, de lyckades jag ju med förút men inte nu :p *sliter mitt hår*

Först räknar man grundbehovet av energi och protein, därefter lägger man till digivningstillägget.
Mineralerna räknas på totalfoderstat, dvs på all energi inkl tillägg.

Man kan ligga långt över alla värden utan fara. Om hästen är väldigt lättfödd är det inte bra att ge för mycket energi förstås.
Mineralerna kan man nästan sikta på att ha 50 % högre.

Ja, precis man dubblar energin.

Sedan ska man matcha det mot grovfodret. Som sagt finns det lika många sätt som det finns räknande människor.
Hur många kilo behövs för att fylla behovet?

Man kan tex göra såhär
Hästens behov 50 MJ
Fodrets innehåll (per kilo foder) 5 MJ
50/5 = 10
Alltså behöver hästen 10 kg för att täcka sitt energibehov.

För att räkna om mellan kilo ts till kilo foder gångar man värdet (ex energi) med ts-halten i siffra (ex 0,67).
Jag tycker det är enklast att räkna i kilo foder direkt.

Så svårt att förklara via nätet! Jag vill peka och visa :p

Jag väljer att inte bry mig om att kursledningen säger att man ska ha ett visst ts-värde. Huvudsaken är väl ändå att man visat hur man tänkt och räknat..

sthu Hoppas du hinner se detta tror poletten ramlar ner nu utom EN sak som jag fastnade på nu, när man ska räkna om från kg ts till kg foder ska jag ta som i detta fallet höets MJ/kg ts * 0.34 (som jag fick som TS halt) ?? och sen dela hästens MJ behov med det, eller ska jag göra samma sak fast med smb rp/MJ * 0.34??

TJOHO!!! Jag verkar har fått allt rätt, rättade det jämt emot hippocampus, DOCK fick jag för mkt fosfor, den ber mig ta bort foder och ersätta med ex betfor, men om jag gör detta så börjar det andra vackla trots bara ett par kg bort..är det farligt att få såhär mkt fosfor? står att det är onödigt mkt och att jag ska göra som ovan..

LEDSEN att jag bombar sönder denna stackars tråden, men oavsett om jagtar bort 10-15kg foder så ändrar sig den inte angående fosfor halten, vilket jag att jag funderar på om jag skrivit rätt siffra i den rutan, men jag struntar i det nu :p Har jag fel så har jag väl de då..

Hallåj! Jag läser också denna kurs, och är MINST lika förvirrad som dig tror jag! ;). Har lämnat in min uppgift, men har GARANTERAT helt totalt fel på sista uppgiften, andra också för den delen. Är helt snurrig, och tycker att boken är skitkrånglig. Suck, jag säger som någon ovan, trodde att man skulle få lära sig att räkna foderstater, istället för att de antog att man redan kunde det..

Liknande trådar

S
Hästmänniskan Är det någon som ska läsa distanskursen Hästens Utfodring på SLU, som startar i mars? Har anmält mig, och såg att kursen var full. Det...
2
Svar
25
· Visningar
2 474
Senast: Kratus
·
M
Övr. Barn Bakgrund: Vi har en tioårig flicka, ganska känslig sak som vi redan från början fått stötta och pusha i alla situationer. Hon blir lätt...
Svar
11
· Visningar
2 700
Senast: Sonic76
·
Småbarn Sonen (fyller 3 om två månader) började på dagis för lite mindre än en månad sedan. Från början var det tänkt och sagt att han skulle gå...
2
Svar
35
· Visningar
5 081
Senast: Lupin
·
Hästmänniskan Läste och skrev inlägg i tråden om ringkotehästen härintill alldeles nyss, vilket ledde till att en liten fråga poppade upp i mitt...
Svar
11
· Visningar
2 329
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Gamla hösilagebollar