Hästens utfodring 2011 SLU

Sv: Hästens utfodring 2011 SLU

Jag fick mitt 47%.? vet inte riktigt hur bra det blev men jag lyckades elda upp ena provet :S

Nu väntar jag bara på att boken ska komma hem så jag kan göra resten med.

Min dator är så dålig på å buffra live så hon låter som en smurf :(

så mkt fick inte jag, men jag hoppas verkligen att de har en marginal eller ngt för jag tror beroende på hur långt foderproven skickats och vad det varit med om längs vägen (värme/kyla) och även när de kom in i frys hemma så borde det skilja i TS...

haha ja jag fick 34 så som sagt verkar vara en jäkla skillnad och jag hoppas inte (kan aldrig tänka mig) att de bara finns ett korrekt svar..

Jag lyckades smälta en bunke :p HAHA

Jag tänker att om man skriver vilken ts man fick och sen räknar på den borde det väl vara okej? Då har man ju visat att man kan räkna, och att ts blev fel kan ju som sagt bero på massa olika saker (som ett brev som blev liggande i en vecka på köksbordet...).

:D:D:D var typ så jag tänkte, men jag nämner inga namn :p

JA förhoppningsvis borde de ju ta hänsyn till allt. Men jag har verkligen kört fast på tredje frågan, jag har alla parametrar men vet inte hur jag ska räkna :crazy: Någon som har lust att förklara, eller kan hänvisa till vart jag kan läsa mig till det?

Och jag fock mitt till 29 + en sambo som klagar på lukten... Då var det bara kvar att räkna lite!

Hihi ja min stackare är dessutom allergisk för både gräs och häst..:p

Snälla någon som kan förklara hur jag ska börja med att räkna ut foderstaten :confused: förstår verkligen inte hur/var jag ska börja..Har ju alla värden, vet vad tillägget är osv, men HUR? :cry:
Någon som kan förklara för en (icke blondin men ändå oförstående) korkad människa som jag?

Vore ju skysst att fixa första uppgiften åtminstånde..:)

Vad är det du har fastnat på?
Alla formler för hur man räknar finns väl i boken (jag har bara "Utfodringsrekommendationer för häst"-häftet).

Man utgår från normalvikten och beräknar hur mycket energi som bör vara lämpligt. Därefter räknar man protienbehovet. Sedan lägger man till tillägget för digivning. Mineraler beräknas på totalfoderstat, dvs inkl tillägg.

Jag brukar sedan börja med att se hur mycket ts som krävs (1,5 per 100 kg bw) och försöka fylla det utan att energin blir för hög (jag är van vid lättfödingar, så jag räknar så. Har man en normal- eller svårfödd har man inte det problemet). Behövs mer protein tipsar jag om lämpligt proteinfoder. Mineralfoder om det behövs.

Tycker boken är lite som katten kring het gröt, det är en jäkla massa tabeller i alla dess olika former med olika siffror i som jag mer än gärna hade velat få reda på HUR dem fick fram! Men det framgår ingenstans, den enda formel jag hittils sett är den här för MJ 0.5*V upphöjt i 0.75.

Är de meningen att man först ska höfta till med X antal kg hö man tycker sig vilja ge och sen matcha det emot värdena för att de vad det ger, pch sen eventuellt fylla på med kraftfoder/Vitaminer och vad som nu kan behövas? eller finns det ett mer konkret sätt att räkna för att få fram detta. Har ju sett den här "stapeln" där man räknar om TS i hö/halm/hösilage mängd, förstår ju att man får omvandla det sen, men känner mig fortfarande vilse :( Förstår ngn mitt svammel??

Alltså, hur man kommer fram till vad som är rätt är nog en smaksak. Finns nog lika många varianter som det finns folk som räknar foder :p
Jag brukar "räkna baklänges".
Om jag behöver 55 MJ och mitt hö innehåller 5 tänker jag 75/5=11, alltså 11 kg hö.

Ja är väl bara jag som typ är född utan matte hjärna..:(
Ok för det är de jag kände lite att vart man än kollar så räknar vissa så osv..

Men för att ponera nu, ett sto ska väga säg 600kg då är de ju först 0.5*600 upphöjt i 0,75 (vilket jag ngnstans läste var xy?! på miniräknaren????? (har inte läst mer än matte A) Ja vi kan dumförklara mig på en gång, men på min (telefon) miniräknare har jag ett tecken som detta ^ vilket jag tyckte borde vara upphöjt, tror ni?

Men hur som haver när jag räknat ut detta så har jag ju MJ, kom jag ihåg rätt nu? Sen så ska det läggas på för digivning, lägger ni till 5 för ras? något arbete finns ju inte direkt. Men det är SEN jag kör fast, när man har alla värden osv, hur kommer jag härifrån. Ingen som bor nära mig och kan komma på en fika och se mig i min (icke) action! :p hm, tänkte jag ska maila mina dumma frågor idag när det är frågestund, bara hoppas jag hinner hem tills dess..

Tackar för att ni står ut med dessa dumma frågor, kommer ju vara så självklart när jag fattar sen, blir ju så man skäms, tiden jag svarar på ska vi inte tala om, men nu börjar arbetsdagen..tjingeling..

Ja ^ är upphöjt :) Du är helt rätt ute, först grundbehovet energi i MJ sedan digivningstillägg.

Sedan gångar man underhållsenergin med 6 för grundproteinbehovet.
Tillägget gångas med 12.

Därefter plussar man ihop siffrorna och får totalfoderstaten.

Svårt att förklara via nätet :p

Ah men det lät som en vettig förklaring :) TACK snälla!! Ska försöka fatta på en gång och fixa, har ju faktiskt rast nu på jobbet :p

Hur många decimaler, eller inga alls använder ni sen? Kanske olika när ni räknar ut, och inga i resultatet?

Nu är jag ju hemskt dryg :p Men jag får en summa på EXAKT 1899.6927908 när jag plussat ihop MJ och tilläggsbehovet så att säga..Det är ju en väldigt hög siffra, och som i uppgiften är MJ/kg ts 10,2 Hur kommer jag nu vidare haha känner mig som en första klassare som ska förstår gångertabellen :p

Det låter som det har blivit fel någonstans..
Vad har du räknat på för häst?

hm räknade såhär 0.5*600^0.75 (600kg för hästens vikt) det blev 60.615465140 sen tog jag det svaret och gångrade det med 6, gör jag fel här? det blev 363.69279084..

Sen tog jag 128 (stoets energibehov) * 12 (tillägget, hm föstår nu att det är här ngnstans jag gör fel, eller) :p = 1536

Plussade 1536+363.69273084= summan ovan 1899.69 ...osv..

Liknande trådar

S
Hästmänniskan Är det någon som ska läsa distanskursen Hästens Utfodring på SLU, som startar i mars? Har anmält mig, och såg att kursen var full. Det...
2
Svar
25
· Visningar
2 474
Senast: Kratus
·
M
Övr. Barn Bakgrund: Vi har en tioårig flicka, ganska känslig sak som vi redan från början fått stötta och pusha i alla situationer. Hon blir lätt...
Svar
11
· Visningar
2 700
Senast: Sonic76
·
Småbarn Sonen (fyller 3 om två månader) började på dagis för lite mindre än en månad sedan. Från början var det tänkt och sagt att han skulle gå...
2
Svar
35
· Visningar
5 081
Senast: Lupin
·
Hästmänniskan Läste och skrev inlägg i tråden om ringkotehästen härintill alldeles nyss, vilket ledde till att en liten fråga poppade upp i mitt...
Svar
11
· Visningar
2 329
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka