Hästens tänder

Asa_S

Trådstartare
Vi har hamnat i förvirring ang hästens tänder, kan någon reda ut?

1) Sitter vargtänder alltid i överkäken, dvs kan det inte sitta vargtänder i nederkäken?

2) Vilka är hästens hörntänder (upptäckte nämligen att mina två, i mitt tycke seriösa och bra böcker med bilder, säger olika)?

3) Vilka är de tänder som bara hingstar och valacker får, vart sitter de?

4) Finns det ytterligare tänder mellan framtänder och kindtänder än de ovan uppräknade?

Sv: Hästens tänder

1) Jo, det kan sitta vargtänder i underkäken också

2) Vet inte vad du menar med hörntänder? Hästen har max totalt 11 tänder i varje sida (3 Incisiver- framtänder, hingsttand, 3 (4 inkl vargtand) premolarer- främre kindtänder, 3 molarer- bakersta kindtänder)

3) Hingsttanden är nummer 4 i tandraden räknat från mittplanet = mitt mellan framtänderna och kindtänderna

4) Nej

1. Hästen kan ha övertaliga tänder i underkäken också, men då kallas de inte vargtänder.
2. Hästen har insiciver (framtänder), caninetand, premolarer och molarer. Premolarer + molarer står för tuggfunktionen och kallas kindtänder - jag tror det är dessa du menar med hörntänder? Hästen har totalt 6 kindtänder.
3. Sådana tänder finns inte. Även ston får "betar". De sitter emellertid mittemellan framtänderna och kindtänderna! Vargtanden sitter som en liten plutt precis framför första kindtanden.
4. Inte i normalfallet.

Tar man "alltid" bort vargtänder, även om de tillsynes inte orsakar några problem?

Nej, det behöver man inte göra. Det finns de som rekommenderar att man tar bort dem "för säkerhetsskull", men så länge de inte interfererar med bettet under ridning finns det egentligen ingen anledning.

Nog kallar jag en p1 i underkäken för vargtand.
Förstår inte vad du menar med svaret på 3 är det beteckningen hingsttand du reagerar på?
PL

Hästen kan reagera på massor av olika sätt pga att vargtänderna irriterar. Spänningar, olika okynnesbeteenden osv kan ha sin grund i vargtänder. Det hör till självklarheter att man avlägsnar vargtänder innan man sätter in bett i munnen. Utomlands så verkar det vara mer vedertaget att vargtänderna skall väck.

Vilka är de tänder som bara hingstar och valacker får
Jag menar, precis som jag skriver, att det inte finns en tandtyp som endast förekommer hos kusar av hankön. Det är en missuppfattning.

På tandkurserna har jag blivit lärd att den korrekta benämningen för motsvarande tand i underkäken är "övertalig tand".

Men C som på svenska kallas hingstbetar är inte så vanliga på ston.
Jag har lärt mig vargtand även för p1 i underkäken o det är ju samma tand.
PL

Som jag har lärt mig kallas p1 vargtänder i överkäken och övertalig tand i underkäken. Att det är ovanligt att se dom i underkäken.

Samt att "hingstbetar" även hittas på ston men nästan alltid finns hos hingst/valack.

Stämmer?

OK, nu tror jag att jag blev lite klokare.

De tre framtänderna benämndes i en bok som (från mitten) tångtand, mitteltand och hörntand, medan hörntanden i den andra boken var den som ni benämner canine (C) eller betar, hingsttand. Min unghäst (sto) har rodnader där de ska sitta och de finns på det andra stoet i stallet, därför blev jag så konfunderad när den ena boken säger att det är den tand som hingstar och valacker får.

Brukar man någonsin ta bort betarna för "vår" skull på det sätt man gör med vargtänder (alltså pga vår användning av hästen)? Det äldre stoet (fd travare) har nämligen en sådan tand som ser ut att vara bara del av den ursprungliga i nederkäken.

Brukar man kunna se vargtänder med blotta ögat hemma i stallet eller är det lika bra att ringa en veterinär om man misstänker vargtänder? Är det ens lönt att börja fundera på att ta bort ev vargtänder på en 4-åring eller är det för tidigt? Ponnyn går att rida bettlöst.

Jag brukar ta bort vargtänderna innan jag sätter bett i munnen, vid 2-års ålder. Personligen tycker jag att man alltid ska ta bort dom.
En del ser man med blotta ögat eller kan känna, men en del ligger under huden och kan ställa till med problem ändå. Vargtänder kan variera jättemycket i storlek.

Betar har jag aldrig hört talas om att man tar bort. Finns ingen anledning sålänge det inte är något fel på tanden och den ställer till problem för hästen. Men det sitter ju inte i vägen för bett osv.

Man tar inte bort caninetänder för "vår" skull. Om de däremot är skadade så att de vållar hästen obehag kan de behöva tas bort, precis som vilken annan tand som helst.

Vargtänder brukar man försöka ta bort så tidigt som möjligt, med tiden blir de sprödare och risken att frakturera roten när man tar ut den ökar. Det är inte för tidigt på en 4-åring.

Man kan se vargtanden med blotta ögat, den sitter precis framför första kindtanden (P2). Det kan vara svårt eftersom hästen ofta har den dåliga smaken att vifta på huvud och tunga samt är det mörkt därinne... Men det går! Be vetten titta nästa gång, det är enklare med munstege, bra belysning och vana.

Tack för svar båda! Då blir det undersökning i samband med annan koll inom kort.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 773
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 962
Senast: Trissa
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 856
Senast: monster1
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 424

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka