Hästens huvuds rörelser vid ridning

Sv: Hästens huvuds rörelser vid ridning

Just den hästen visar väl inte på en optimal avslappnad skritt i den omgivningen, hade varit intressant att se den i en annan omgivning för att konstatera vad det kan bero på.

För att Terre-a-Terre ska bli fysiskt uppbyggande behöver ryggmuskulaturen gå från full aktivitet till full avslappning i varje språng. Detta diskuterades också med SLU-veterinären på tidigare nämnda middag, men jag kommer faktiskt inte ihåg detaljerna nu. Han hade iaf en ypperlig biomekanisk förklaring till varför och hur...

Att hästen är "av sportmodell" tycker jag är en dålig bortförklaring. Jag har själv en sådan hemma i hagen, och han är fullt kapabel att slappna av även på främmande platser och med stimmig publik. Det handlar om hantering och uppfostran i kombination med en ridning som faktiskt främjar avspänning.

Jag skiljer på energi och anspänning. Energi måste alltid finnas, men den ska kunna kombineras med avslappning.

En 5-åring e: Blue Hors Romancier ue: Beach Boy. Det finns massor med bilder på lillprinsen i snacktråden här på AR. Postade nyligen..

För att Terre-a-Terre ska bli fysiskt uppbyggande behöver ryggmuskulaturen gå från full aktivitet till full avslappning i varje språng. Detta diskuterades också med SLU-veterinären på tidigare nämnda middag, men jag kommer faktiskt inte ihåg detaljerna nu. Han hade iaf en ypperlig biomekanisk förklaring till varför och hur...

.

Hmm men människa nu är det dags att rota fram i minnet :D Det hade varit väldigt intressant att höra varför och hur i det fallet.

För mig låter det hmm väldigt komplext att gå från full aktivitet till full avslappning i varje steg, ryggen slappnar väl inte av förrän i lång och låg :confused:

Absolut måste de kunna släppa spänningen i varje språng. Det måste vara dynamiskt arbete. Men energin måste hållas ganska hög mentalt på dem för att man ska kunna växla upp i så hög fysisk anspänning.

Jag menade på att en sporthäst i yngre år är nog mer känslig än tex en 22-årig ardenner. Om man generaliserar. Sen är inte alla sporthästar nerviga. Men vilket proffs hinner träna in total coolhet i "oridet" dvs opåverkat tillstånd i alla sina hästar i alla miljöer de ska utsättas för och utöver det även träna in de dressyrrörelser de ska kunna i svårklass? Ingen skulle jag tro. Isf skulle man nog kunna starta vid 23-års ålder med sina hästar. Tid är pengar för proffs. Det är bara att inse.
Sen får man tycka vad man vill om det.

De släpper mycket av spänningen i ryggen i landningen med frambenen. Det går ju rätt fort. Så huvudet hinner inte droppa så mycket som till lång och låg.

Arbetet måste vara pumpande genom muskulaturen för att musklerna ska få blod/syre och inte bara bli mjölksyrefyllda och spända. Då bygger man inte någonting.

Att hästen är "av sportmodell" tycker jag är en dålig bortförklaring. Jag har själv en sådan hemma i hagen, och han är fullt kapabel att slappna av även på främmande platser och med stimmig publik. Det handlar om hantering och uppfostran i kombination med en ridning som faktiskt främjar avspänning.

Jag skiljer på energi och anspänning. Energi måste alltid finnas, men den ska kunna kombineras med avslappning.

Förklara gärna. Jag tror du blandar ihop. Anspänning är inte spänning.

Är du ute och visar upp eller tävlar din häst på ställen med mycket publik? I vilka sammanhang som går att jämföra?

Den här hästen har just jobbat i en lägre form o är en sdn som behöver titta. jo min ena är lika o på hugget o går inte ner i varv på lång tygel, men behöver självklart få vila från inverkan. det ger sig med tiden eller så är de såna av naturen. min kan skritta som en kamel i 1½ h o har bråttom hela tiden- om den får, men jag anser inte att det är ergonomiskt att gå så hela tiden. Jag måste hjälpa den att spänna av- tagga ner.

hästar som är som denna behövs ridas i en lägre form för att just komma till avspändhet. det är ju det han jobbar med.
en vaken energisk häst rider man lägre o en loj låg hästen rider man högre o får igång bakkärran på. man strävar efter jämnvikt- normalläge.

En häst med en stor skritt behöver oxå få den rörelsefrihet i halsen för att kunna röra sig genom kroppen. Följa med halspendlingen- som de inte alls har i trav i galopp.
min häst känns som hela havet stormar för att den är så stor. Man har då oxå en stor rörelse genom sadeln- gunget. Samlad skirtt rider man inte på en gång för det kräver en fortfarande enrgisk skritt om än kortare.
En långsam skritt är inte samlad.

Senast ändrad:

Förklara gärna. Jag tror du blandar ihop. Anspänning är inte spänning.

Är du ute och visar upp eller tävlar din häst på ställen med mycket publik? I vilka sammanhang som går att jämföra?

Du kan inte jämföra en modern sporthäst i hög kondition med en som är van att gå lugnt hela tiiden. En häst som vet att den kommer att få göra av med energi o är beredd.:bump:

Varför jag frågade från början var just för att den höll nosen så rakt fram på lång tygel, jag tycker det ser konstigt och lite onaturligt ut, har även sett det på någon annan privathäst och ridskolehäst. Jag tackar för de svar jag fick och kan summera att den antingen är spänd någonstans, tittig eller byggd sådan. Ber också missan om ursäkt att jag tog in tråden på ett sidospår, åter till din fråga!

Varför jag frågade från början var just för att den höll nosen så rakt fram på lång tygel, jag tycker det ser konstigt och lite onaturligt ut, har även sett det på någon annan privathäst och ridskolehäst. Jag tackar för de svar jag fick och kan summera att den antingen är spänd någonstans, tittig eller byggd sådan. Ber också missan om ursäkt att jag tog in tråden på ett sidospår, åter till din fråga!

Jag har inte några korrekta förklaringar men kan svara vad jag har fått till mej eftersom min nuvarande kan ånga runt så om den får.

Det kan bero på exteriör i kombination med spändhet, tittighet och hur den i sej själv rör sej och balanserar sej, skjuter på framåt neråt (negativt) på bogarna som blir styva. Brukar massera på punkter runt bog o hals som jag har fått visat för mej. Det blir bättre, även i hagen, men hästen återfaller lätt i det mönstret när den är spänd och skjuter iväg och balanserar på det sättet med halsen. Det är bla det som gör att de blir svårare att rida, man måste hjälpa till med balansen mer än på andra. Det där är ju en supervälutbildad häst som ändå "återfaller"

Hästen jag skrev om kan oxå gå väldigt lågt med huvudet o då den är så hög o lång räcker inte tygeln till o släpper jag den för att den ska få gå så så vips... ligger änden nere vid nackstycket o jag når den inte.
Har bara en förlängd tygel o på alla andra sätter jag en elstisk svansrem i änden o sätter fast i sadeln. det är nog mer så den går än huvudet rakt fram.

Jag har aldrig ridit den rund o djup, men den här skulle nog behöva det- bli mjukare i halsen.

Återspeglar inte hästens huvudrörelser bakbenens påskjut? En häst som är spänd i ryggen kan inte svinga bakbenen mot tyngdpunkten och borde ju därmed streta mer med huvudet? :)

Jag vet inte om en häst i fri skritt trampar mot ngn sk tyngdpunkt utan rör sig så mkt den kan beroende av rörelsemönster o temp.
min häst trampar över många dm. men inte när den har bråttom o helst skulle småtrava. är nog småspänd i hela kroppen- inte bara ryggen.

en spänd häst går med kortare steg o rör därmed inte hals o huvud lika mkt o därmed inte ryggen.
Av den anledningen så bör man inte medvetet korta skritten då det blir konstlat o därmed fortfarande spännt. Oren skritt o passartat kommer sig oftast av ryttarens okänslighet som hämmar både ryggen o hela hsten normala rörelsemönster.
Hur ofta ser man inte mindre duktiga ryttare som håller en kort tygel o har en helt oföljsam hand.

Sen anser jag inte att en häst "svingar" några bakben alls i skritten då den går. Det mesta handlar om att man hindrar hästen att röra sig så mkt som den kan.

vi har aldrig kortat skritten på en ivrig häst, utan tänkt lite som mannen på filmen eller i öppnatänk- vilket tvingar hästen att skritta rent o lite lugnare. Rörelsen bromsar- inte handen.

Förresten... när hästen "svingar" bakbenen- vem har börjat med det korkade uttrycket???? så ska bakbenen böja sig o komma in under magen- ta vikt o den använder sina bukmuskler, lår o kors.

går den med raka korta steg- ja då kanske man måste börja kräva att den sätter sig för att man inte kan få den till arbete normalt sett. Grejen är ju att den inte kommer att böja bakbenen så fort man sen rider mer framåt igen. det fattas en stor bit.

om hästen rör sig så illa i hagen må det vara hänt, men få hästar gör det o alla kan röra sig i balanstrav, så nog finns det där. det gäller bara att rida mer övergångar där den får ta i mer var gång den ökar o minskar

Senast ändrad:

Det här med att vara spänd/avspänd är ganska objektivt också eller hur? Men ack så spännande och intressant!

Utan tonus i muskulaturen blir det ingen rörelse alls! Det är ju när det finns "onödig tonus" eller tonus i "fel" muskulatur som man börjar prata om att hästen är spänd. Eller när hästen inte spänner emot ryttaren - då anses den vara avspänd, men det är ju egentligen inte alls så! Och vem är det egentligen som avgör vilka muskler som ska spännas/slappna av? Hästen? Ryttaren? Tränaren? En liten tankenöt bara så här på fredags em :)

Spänningen sitter ju i skallen.

Jag är av den uppfattningen att hästar bör träna ordentligt o inte bara lufsa runt.
En häst som inte går med anspänning någonsin bär sällan upp sin ryttare annat än med ren råstyrka- på skelettet- av den anledningen så skrittar vi inte hästarna mkt uppsuttet i synnerhet inte som unga.
Muskelarbete o sen avsutten nedvarvning.

ryggen på en unghäst är inte byggd för vikt på- varav att man förr körde in dem innan.

Skrittpromenader nästan endast bygger inte upp mkt- varken muskler eller ork.

Numera orkar folk gå de sträckor som anses vara motion för en häst- löjeväckande.
Som rekreation o återhämtning- Ja!

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 672
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 925
Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 343
Senast: Badger
·
Träning Hejsan! Behöver tips och råd. Har en väldigt energisk häst som stundvis blir rätt het. Jag kan hantera det i skritt och trav och känner...
2
Svar
28
· Visningar
4 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka