Hästen vill bara hem :S

S

Sagiiish

HEJ, jag ärmedryttare på ett 5 årigt fjordingsto som står på min lilla ridskola. jag och min syster delar på henne och rider varranan gång, så jag rider henne ca 2 ggr varannan vecka. Mitt problem är att hon först verkligen inte vill gå ut i skogn utan stannar backar och ibland vänder hon sig om. Detta brukar vi lösa genom att låta en annan häst gå först, men då blir hon istället väldigt dragig. När vi sen gått en bit på vägen blir hon helt underbart duktig och går jättesnällt. Men sen kommer en liten stigsom går mot stallet och då bara vänder hon ner där utan att bry sig om mig det minsta och travar iväg mot stallet. Jag får stopp på henne efter ca tio meter men det är öndå inte så kul:( hon blir alltid värre på vintern :S har ni några tips på hur jag ska lösa detta??

Sv: Hästen vill bara hem :S

hästen är 5 år, rid ut oftare, fortfarande unghäst som behöver handledning och övning med mycket beröm?

asså hon går ut i skogen 2 ggr i veckan, vi hinner inte med mer :S Du har säkert rätt om det där med berömmen, jag brukar berömma hanne rätt mycket men ska kanske föröka och berömma mer? :) tack för hjälpen

Är det samma sak när din syster rider? Hur fungerar det att leda henne?
Det allra viktigaste är att vara konsekvent och lugn. Om hästen inte vill gå framåt kan det vara en variant att hoppa av, leda hästen en bit framåt, och så hoppa upp igen.
När hästen vänder hemåt så är det viktigt att vända tillbaka hästen och fortsätta med det du tänkte göra. :) du får räkna med att det kan ta tid.

Va bestämd men ändå lugn och ge dig inte! Hon ska gå dit du vill :) Beröm mycket när hon gör rätt, om hon tycker om godis kan det vara ett bra sätt att ge henne godis som extra beröm.
Om hon verkligen vägrar att gå fram så hoppa av och led henne en bit sedan hoppar du upp igen precis som en redan sagt :)
Och när hon sedan går fint utan att vilja hem kan du bestämma att NU ska du stanna(när jag vill) och gör en halt, berömma och sedan fortsätta framåt igen.

Måste bara frga hur erfaren du är? Hästen är fortfarande ung, och det låter som att hon behöver någon som kan ställa skåpet på plats. Jag tror hon testar dina gränser. Det gäller att sätta dina regler, och se till att både du och hästen följer dem.

Hur reagerar du? blir du rädd/osäker när hon vill dra hemåt?
Och vad gör ni när hon inte vill gå ifrån stallet?

Genom att låta en annan häst gå före vinner hon lite över dig. Kanske ni ska börja från marken, gå till fots ifrån stallet.

Är det samma sak när din syster rider? Hur fungerar det att leda henne?
Det allra viktigaste är att vara konsekvent och lugn. Om hästen inte vill gå framåt kan det vara en variant att hoppa av, leda hästen en bit framåt, och så hoppa upp igen.
När hästen vänder hemåt så är det viktigt att vända tillbaka hästen och fortsätta med det du tänkte göra. :) du får räkna med att det kan ta tid.

jaa det är samma sak när min syster rider =/ hon är rätt så duktig när man leder henne, ibland kan hon bli lite dragig om hon ser mat men det brukar gå bra. tack för tipset, kan försöka med det :)

Måste bara frga hur erfaren du är? Hästen är fortfarande ung, och det låter som att hon behöver någon som kan ställa skåpet på plats. Jag tror hon testar dina gränser. Det gäller att sätta dina regler, och se till att både du och hästen följer dem.

Hur reagerar du? blir du rädd/osäker när hon vill dra hemåt?
Och vad gör ni när hon inte vill gå ifrån stallet?

Genom att låta en annan häst gå före vinner hon lite över dig. Kanske ni ska börja från marken, gå till fots ifrån stallet.

Jag är väll inte jätte erfaren som någon som ridit hela sitt liv eller så, men jag tycker nog att jag ändå är ganska erfaren :P Hur ska jag ställa skåpet på platts?? När hon drr hemmåt blir jag bara irriterad och jag vet att det är fel, att man bara ska vara lugn, men det är lite svårt när hon stannar för typ tredje gången =/ Det är typ detvi gör, jag rukar försöka ganska länge och iblland går det bra, mngår det inte så får någon annan gå först... Det där med att gå till fots kan nnog vara en bra ide, fast jag tror jag måste vänta till i vår med att prova det, annars kommer jag vara helt utmattad efter typ 3 meter ;)

Ställa skåpet på plats = Sätt dig i respekt.

Hur skulle du sätta dig i respekt hos en häst? - Man säger ifrån!

Markera när hon gör fel, beter sig illa. Jag menar natruligtvis inte att du skall använda våld, men hon tål att du ryter o och tillrättarvisar. Det är en häst, de går inte sönder.

När hon drar hemåt gör du likadant, visa att det är fel. Tillrättavisa och gör likadant varje gång. Var noga med att hon lyder dig direkt, annars tappar hon respekten väldigt snabbt.

Hon vänder --> du styr tillbaka! Använd dina hjälper: Skänkel, tygel, sits, röst och ev ett litet pet med pisken.

Man måste ha tålamod! att du ger upp med henne kommer inte göra saken bättre, hon vinner över dig då. Har du bestämt att ni ska gå från stallet, ja då ska ni gå. Det kan ta 3 min, det kan ta 30 min, men du måste vara noga med att det blir gjort som DU sa från början.

Klart du kan gå ut på vintern! Ingen har sagt att det är lätt, ibland får vi kämpa lite ;)

Nu kanske jag låter hård, men inget är inget illa menat.

Ställa skåpet på plats = Sätt dig i respekt.

Hur skulle du sätta dig i respekt hos en häst? - Man säger ifrån!

Markera när hon gör fel, beter sig illa. Jag menar natruligtvis inte att du skall använda våld, men hon tål att du ryter o och tillrättarvisar. Det är en häst, de går inte sönder.

När hon drar hemåt gör du likadant, visa att det är fel. Tillrättavisa och gör likadant varje gång. Var noga med att hon lyder dig direkt, annars tappar hon respekten väldigt snabbt.

Hon vänder --> du styr tillbaka! Använd dina hjälper: Skänkel, tygel, sits, röst och ev ett litet pet med pisken.

Man måste ha tålamod! att du ger upp med henne kommer inte göra saken bättre, hon vinner över dig då. Har du bestämt att ni ska gå från stallet, ja då ska ni gå. Det kan ta 3 min, det kan ta 30 min, men du måste vara noga med att det blir gjort som DU sa från början.

Klart du kan gå ut på vintern! Ingen har sagt att det är lätt, ibland får vi kämpa lite ;)

Nu kanske jag låter hård, men inget är inget illa menat.

Okejj tack för hjälpen :) nej du har rätt, jag får ta och gå ut, det är väl bara jag som är lite lat ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 601
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar