Hästen står och sparkar i boxen

P

Paavo

Jag har en häst som står och sparkar på boxväggarna när hon står inne i boxen. Speciellt så sparkar hon på den väggen som är mot grannhästen. Grannhästen däremot står hur lugnt som helst. När dom är ute i hagen så är det inga större bråk. Den sparkande hästen är dock den som bestämmer i hagen.

Jag vet inte om jag kan få några tips men kanske...

Sv: Hästen står och sparkar i boxen

Istället för att förhindra att hästen sparkar så gör så hästen trivs istället. Antagligen så känner sig hästen inte nöjd med grannen, känner väl sig trängd eller liknande och visar det genom att sparka. Lyssna på hästen och byt box eller ev sätt upp en boxgarden så inte hästen ser den andra. Vissa hästar vill inte stå brevid andra hästar i stall helt enkelt.

En nöjd och tillfreds häst står inte och sparkar i boxen.

Min häst är likadan.. Hon kan stå och halvsova nästan, och sen helt plötsligt matar hon för fullt i väggen. Det är mot väggen åt grannen, i betongväggarna, ja, åt alla håll... Har testat att byta granne, vilket inte hjälper. Däremot (vilket många bara skakar på huvudet åt..) så ser hon spöken. I vissa stall står hon hur lugnt som helst, och i vissa boxar kan hon få såna här tokryck, medan i vissa står hon hur lugnt som helst... Så jag tror snarare att det beror på spöken än att hon inte trivs med sin granne.

Det jag har gjort (när jag har gått igenom stallets alla boxar... :grin:) är att hänga upp bildäck på boxväggarna i lagom höjd. Sen har jag hällt i vatten. Hästar sparkar inte där det finns mat och/eller vatten. Detta har fått henne att sluta efter en spark! (Tipset kom från Grevagården via "omvägar") Många har sagt att jag behöver kolla upp hästen så hon inte har magsår osv, men nej, hon är fullt frisk och visar inga tecken på att inte vilja äta osv.. Hon har helt enkelt ett sinne som jag inte har...
Testa! :idea:

Istället för att förhindra att hästen sparkar så gör så hästen trivs istället. Antagligen så känner sig hästen inte nöjd med grannen, känner väl sig trängd eller liknande och visar det genom att sparka. Lyssna på hästen och byt box eller ev sätt upp en boxgarden så inte hästen ser den andra. Vissa hästar vill inte stå brevid andra hästar i stall helt enkelt.

En nöjd och tillfreds häst står inte och sparkar i boxen.

Jag har bara 2 boxar så det går inte att flytta isär dom

Jag har bara 2 boxar så det går inte att flytta isär dom

Boxgardiner då så dom inte störs av varandra iallafall då? Alla hästar trivs helt enkelt inte i box brevid andra hästar och det får man acceptera. Man får anpassa sig efter hästarna och inte tvärtom.

Jag har också haft en sparkhäst. Vi klädde in väggarna med gummimattor, som satt fast på reglar en bit ut från väggen. Så det dämpade både ljud och inte lika skadligt som att slå i betongen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
790
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 882
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 229
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 025
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama