Hästen släger med huvudet

R

Rebecca-M

Ska försöka att inte bli alltför långrandig, för se hur dt går:D

Min ponny slänger med huvudet när jag rider, ibland mer, ibland mindre. Det han gör är att han "dyker" ner med huvudet och får därmed mig ur balans. Jag försöker tänka på att vara stadig i handen och ha en mjuk kontakt. Jag är inte ute efter ngn dragkamp utan söker en "gummibandskänsla" när han dyker. Vi tror att han blivit riden med en väldigt hård hand och därmed blivit "rädd" för att hålla en stadig kontakt, han krullar gärna ihop sig istället för att jobba framåt-nedåt. Jag har prövat ett antal olika bett;

3-delat, 3-delat fullcheek, hackamore, rakt jaktkandar och 2-delat.
2 delade bett har jag uteslutit, han trivdes inte alls med dem.
Hackmore blev för mycket för honom:angel:. De 3 delade betten känns det inte som han tar bra, han dyker mest med dem och det resulterar i att jag bara blir hårdare i handen. Har ridit ett par gånger på jaktkandaret oxå, det funkar bra, han dyker inte, men han vågar inte riktigt ta stöd på bettet ordentligt.

Vi ska kolla hans tänder nästa vecka, sadeln är ny och utprovad för honom av sharpmans.

Vad tror ni? Vad skulle ni skaffat för bett?
Funderar på ett novabett, kna dt vara ngt ?

kram Rebecca
Han är kollad av veterinär, somsagt ska kolla tänderna

Sv: Hästen släger med huvudet

Tycker inte du ska koncentrera dej på bettet, tror inte byte av det spelar roll. Tycker du ska fokusera på att klara av att rida med sätet, sitt emot hästen när den kastar med huvet, behåll balansen och träna magmuskler så du orkar sitta kvar och rid på som om inget händer. Vill häst kasta och slå med huvet så låt den, men det ska inte få dej ur balans utan rid på och ignorera. Det funkade på min när han försökte komma undan arbete på det sättet. Mjuk hand och sitt kvar så tror jag att det löser sej.

När jag just hade tagit hem mitt kallblod så gjorde hon sådär JÄMT! Slängde irriterat med huvudet neråt.

Jag testade först att streta emot men det funkade inte så jag koncentrerade mig bara på att driva med sätet och uppehålla hästens tankar på annat håll än "nu är det skritt nu ska jag ha långa tyglar" typ.

Sen rider jag numera alltid med mjuk hand och stadiga skänklar då brukar det gå bra. Ibland när hon inte orkar med det jag kräver av henne eller när hon bara är otroligt trött brukar hon kasta med huvudet men det är ytterst sällan!

Du är säker på att hästen KAN göra (fysiskt alltså kondis, muskler osv) det du kräver av den ? :)

Jag tror inte att bettet spelar så jätte stor roll egentligen. Jag tror att hästen helt enkelt slänger med huvudet för att komma undan jobb. Driv hästen fram till bettet.. var inte rädd för att driva! Driv mycket, men hästen ska inte gå fortare utan bara trampa längre under sig, bli eftergiven i nacken och arbeta med bakbenen och ryggen -bära sig själv.

Tack för svaren!
Jag begär inte av honom att han ska gå i samlad form, har börjat sätta igång honom för 1 vecka sedan.
Det är en lång historia, men jag tänker att eftersom han gärna krullar ihop nacken och sänker ryggen låter jag honom gå i delvis öppen form nu i början, jag rider oxå mkt ute i kuperad terräng, klättrar osv, så han bygger lite bättre muskler innan jag börjar kräva mer av honom i dressyren. Då har han chans att bygga rätt muskler, jag har typ börjat om lite :)

Jag kräver därför inte så mkt av honom, han dyker även på långa tyglar.
Jag ska försöka driva framåt när han gör så, tränaren som jag rider för säger något i stil med: den energin som han använder för att dyka nedåt ska du skicka ut i ryggen och i benen så att han inte rubbar din balans.

kan med testa att rida på långa tyglar och varje gång han dyker ner, eller skakar på huvudet så skakar du i tyglarna, INTE dra honom i munnen nu menar jag, utan gör en lite lätt skakning, för om det bara är ett sätt han har fått för sig att göra kommer han bli förvånad och koppla ihop skakningarna i tyglarna med hans egna skakningar och så kanske han lägger av.

Det viktiga är att tyglarna är långa och att du inte gör några hastiga rörelser utan lite lätt, exakt vid rätt tid ;) prova det några ridpass så är nog problemet ur världen ;)

det handlar om att avleda honom och avbryta honom ;)

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 497
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 761
Senast: Vogue
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336
Utrustning Nu blir jag lite osäker. Mest på grund av att remontgrimmorna inte är (men på väg igen) så populära mer. Hur påverkar de hästen jämfört...
Svar
12
· Visningar
1 964
Senast: Líf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022