Hästen skrämd av cross

L

Lurris

Jag blir så upprörd så nu måste jag skriva av mig...
Idag skulle jag ta min lugna och till 99% trafiksäkra häst på en barbacka skrittur i skogen.
En bit måste man rida längs en skogsväg och det är där det händer:
Bakom oss, runt en krök, kommer en mycket högljudd motorcross-cykel i full fart.
Hästen brukar inte bry sig om någon trafik, men nu hoppar han ut mitt i vägen, börjar takta och trava på snedden. När jag försöker lugna honom och få honom av vägen, in i skogen, så sätter han vettskrämd av i full galopp längs vägen.
Istället för att stanna så att jag kan få lugna ner min rädda häst så kör människan på crossen efter oss!!! Hur dum får man bli?
Jag vet inte om det var för att jag tillslut ropade åt honom att stanna eller för att han själv kom på att han kanske låg för nära som han saktade av lite, men, efter ett tag gick det i alla fall att få kontakt med hästen igen och sakta av från tokgalopp till skritt och rida in i skogen igen.
Tack och lov för att jag har en häst som är ganska lätt att sitta kvar på barbacka i alla fall, för just då kändes det inte så himla lätt!

Undrar om han på crossen fick sig ett gott skratt när han såg hästen springa utan kontroll? För någon annan anledning att åka efter så nära kan jag inte komma på.

Jag vet ju att ingen häst är helt trafiksäker, men jag har haft honom i 6 år och detta är första gången han stuckit iväg så där, trots möten med både traktorer, lastbilar, bussar, bilar och motorcyklar...

Sv: Hästen skrämd av cross

Förstår att du är upprörd! Detta hände mig också, inte att crossen körde efter men väldigt nära. Eller egentligen har det hänt 2 gånger. En gång kom det en cross bakom mig och hästen på cykelbanan, min häst brukar inte reagera så mycket på konstiga ljud men den dagen gjorde hon det. Hon "backar ut och håller på att vända sig om för att se vad det är som kommer, crossen saktar inte av och hon håller nästan på att backa in i den! När hon märker hur nära crossen verkligen är hoppar hon ett stort skutt framåt istället, bredvid cykelbanan är det ett ganska djupt dike som hon håller på att hoppa rätt ner i! crosskillen bara vänder på huvudet och flinar! man blir såå sur!

En annan gång var det lika dant, detta hände förre veckan. Jag red på en ganska liten asfaltscäg där folk brukar köra som galningar men sakta ner när det är hästar i närheten, de flesta i alla fall. Men så kom det 4 cross/moppekillar. Den som körde sist skulle ju tuffa sig för sina kompisar och drar på full gas 2 meter bakom hästarna. Ljudet är öronbedövande och min häst hoppar till så jag håller på att flyga av. Man blir så himla sur på att folk inte fattar att hästar kan bli rädda!

Förlåt om jag skrev långt, men kände att jag också var tvungen satt skriva av mig!

Det är det som är så läskigt, hästen kan ju tex. kasta sig ner i diket och i värsta fall bryta benen (eller ryttaren).
Jag vill inte ens tänka på hur det hade gått om vi mött en bil på den smala vägen i full galopp, för ingen av oss hade nog kunnat stanna i tid då...

Men att folk inte fattar vad som kan hända! handling och konsekvens verkar inte finnas i vissa människors huvud :S

Jag har fasat för att träffa en cross just för att dom låter så in i norden mkt, och hästen gillar inte motorcyklar som låter mkt..

Jag hade mitt första möte med en igår, brukar höra dom men har aldrig sett dom, men hade precis kommit förbi en ganska tvär sväng när jag tycker att det låter som att den kommer mot oss(bakifrån) Så jag gasar ut hästen i skogen i ren panik då jag inte ville ha en cross i rumpan.

Och tro det eller ej men killen tar det lugnt så fort han såg oss, hästen brydde sig nog inte så mkt igentligen, var nog bara jag som hade panik över vad som skulle kunna hända, som i sin tur trissade upp hästen.
När killen åkt förbi så vill min häst trava efter?!
Vet ej om det var av nyfikenhet eller om han var skärrad för att jag gasade rätt ut i skogen..

Så jag hoppas innerligt att de andra som åker cross i skogen jag rider i är likadana, men sån tur lär man ju inte ha.
Jag får nog ta och träna på att inte ta ut saker i förskott.. Hade jag lugnt klivit av vägen hade han säkert vart mkt lugnare..

Ska väl kanske tilläggas att han bara glodde på crossen när den åkte förbi..

Flummigt inlägg kanske, men folk kan verkligen vara tröga ibland, dom inser nog inte heller vilket "ansvar" dom har..
Borde det inte vara samma för dom som för billister om dte skulle hända nått??
Det tycker jag iaf, men kanske kan vara svårt att veta vilka dom e då inte alla crossar e trafik reggade :mad:

Egentligen skulle du ta reda på vem det är. Det är nämligen förbjudet att köra cross på annat en speciellet avsatta områden. Polisanmäl aset! Det kunde ha slutat väldigt illa.

Många ungdomar (särskilt killar som ofta inte haft någon kontakt med hästar) vet inte hur farligt det är, och att allvarliga olyckor faktiskt kan inträffa. De tror att det värsta som kan hända är att ryttaren ramlar av och får ont i häcken.

Skriv en insändare i ortens tidning kanske? Och förklara vad som faktiskt kan hända, ex motorcrossföraren kan ju få hela hästekipaget över sig med nack och ryggskador som följd, hur roligt är det?

Jag läste i ett av inlägget att någon red på en cykelbana, det förstår jag inte hur man vågar. Vart ska hästen ta vägen om det kommer ett moppegäng?

vart i södertälje? :) min häst står på södertälje ridklubb och runt skogarna där kör massor med cross och där är det ju förbjudet. ser eller hör man cross ska man ringa polisen.

jag hatar folk som inte har hänsyn att vi faktiskt sitter på stora djur med egen vilja och dem bara på en jävla grej som dem kan stänga av!

När jag och mina vänner skulle ner till ridhuset så ledde vi hästarna längst bilvägen och hade skog bredvid. Helt plöstligt kommer en cross tonåring i fullfart mot oss, han stannar upp lite och ser att hästarna hoppar runt och vi försökte lugna ner dem. vi gjorde signaler åt honom att han skulle stanna och stänga av men vad gör han: jo gasar på och kör vidare. Hästen längst fram sliter sig från ryttaren och springer rakt in i min häst så jag tappar honom. han slänger sig bakåt rakt på ryttare nummer 3 som hamnar på asvalten och tappar sin häst. Så där skenar våra 3 hästar iväg ner mot motorvägen.
Crosskillen ser allt stannar och kollar lite på oss och hästarna som nästan har försvunnit så vi ej kan se dem. och vad gör han medans vår ena vän ligger ner på marken efter att min häst råkat få ner henne där. jo, han kör vidare.
Vi får upp min vän som ej var skadad. Springer bort dit hästarna sprang. jag sprang in mot stallet med telefonen i högsta hugg ifall jag behövde ringa så dem måste spärra av vägen och hämtade hink med mat.

de två andra hästarna hade fortsatt ner mot motorvägen medans min häst hade sprungit in i en öppen sommarhage som fanns på vägen. och de andra två hästarna var påväg till min häst när vi såg dem. vi stängde snabbt in dem i hagen när alla stod är och fångande dem med maten jag hade i hinken. hästarna var oerhört uppskrämda och livrädda. men inga skador. Ca. 30 sekunder efter att vi hade stängt in hästarna i hagen kom en stor lastbil i högfart! Jag tackar gudarna över att våra hästar kommit in i hagen och att lastbilen inte kom tidigare. vill inte ens tänka på vilken syn vi troligvis hade sett då.

vart i södertälje? :) min häst står på södertälje ridklubb och runt skogarna där kör massor med cross och där är det ju förbjudet. ser eller hör man cross ska man ringa polisen.

I Hölö, men jag har haft hästen på srk förut. Har många gånger stått med en skakande häst en bit från "sandtaget" och lyssnat på när crossarna kör omkring. Det har tagit mig några år att få honom lugn vid möte med tvåhjuliga fordon och så händer det här...suck

Egentligen skulle du ta reda på vem det är. Det är nämligen förbjudet att köra cross på annat en speciellet avsatta områden. Polisanmäl aset! Det kunde ha slutat väldigt illa.

Gäller det även på vägar? Det här var alltså inte inne i skogen på någon stig utan på en mindre bilväg.

Har också råkat ut för liknande grejer...

Tyvärr är min kille crossförare... Men har sagt till honom hur han ska uppföra sig om han träffar på hästar... Hoppas han lyssnar bara.

Usch vad jag blir arg när jag läser sånt här! Det är knappt så jag klarar att läsa allas inlägg.. I somras blev min häst och hans 3 hagkamrater ordentligt skrämda av 5-6 cross-åkare som var ute och körde i skogarna runt stallet. Folk som bor i området har sett hur många de var, men tyvärr vet ingen vilka det är.. Det slutade iaf med att hästarna sprängde tråden, skenade ut på en liten grusväg, upp i en närliggande skog, ut på en ganska hårt trafikerad 90-väg där de sprang ca en mil.. :crazy: För att göra saken ännu värre var jag och två av de andra ägarna bortresta på semester just den dagen och den sista ägaren hade ansvar för att kolla till våra hästar. Man känner sig otroligt maktlös när man vet att ens häst är ute och springer på en asfaltsväg! Fick veta i efterhand att de som var ute och letade efter hästarna hade sett hästbajs i över hela vägen, hästarna hade alltså förmodligen sprungit fyra i bredd! Totalt sprang de ca 2 mil och tack och lov skadade sig ingen allvarligt! Min åkte på den värsta "skadan"; en sträckning som gjorde att han fick vila i 7 veckor. Nu har vi iaf varit igång i drygt en månad och han känns lika fin som innan! Vi är otroligt tacksamma att det gick så bra som det gick, vill inte ens tänka på hur det kunde gått... :eek:
Om jag fick tag på de där jäkla idioterna...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 418
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 424
Senast: WSLPZF
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 831
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Jag funderar i nuläget (eller ja, till sommaren) på att sälja min nuvarande häst då jag kommit fram till att hon nog inte är min typ av...
Svar
14
· Visningar
2 497
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka