Hästen ser bedrövlig ut hos fodervärden

Ela

Trådstartare
Jag har lämnat ut hästen på foder till en tjej jag känt länge. Den här tjejen har skött hästen sedan hon var föl (hemma hos mig) och även hennes mamma. Hon är en go tjej som älskar denna hästen.
Hästen lämnades ut på foder vid årsskiftet och kontraktet är ett vanligt fodervärdskontrakt som finns att köpa på hööks.
När jag var och häsade på hästen i mars tyckte jag att hon var tunn och bad henne ge hästen mer mat, hon lovade att se över foderstaten.
Nu var jag återigen och häsade på och fick mig en chock. :eek: Hästen var bukig och tunn, med stor underhals. Mellan frambenet var det som ett hål. Dessutom hade hon som långt skägg på flera ställen på kroppen och pälsen var strävhårig.
Vad ska jag göra??

Min tanke var att betäcka stoet nu och sedan lämna tillbaka henne till fodervärden tills det är dags för fölning.
Men nu vet jag inte, hästen är inte i skick att betäcka, har svårt att tro att hon tar sig.
Om jag tar hem henne och fodrar upp henne medför detta en massa extra kostnader för mig då det krävs en del för att få henne i form igen.
En annan ide är att låta fodervärden ha kvar hästen och att hon måste fodra efter en av mig uträknad foderstat med analyserat hö.

Men jag vet inte hur jag ska göra, oavsett hur jag gör så blir det obehagligt. jag gillar ju tjejen som person. Men min häst ska inte se ut så här.
Vet inte om det beror på okunskap eller ekonomi att hästen fallit ur så här...

Hur hade ni gjort??? Någon som varit med om något liknande??

Sv: Hästen ser bedrövlig ut hos fodervärden

Om jag tar hem henne och fodrar upp henne medför detta en massa extra kostnader för mig då det krävs en del för att få henne i form igen.

Hästen är tunn och fodervärden har inte fodrat upp hästen efter det du sa. Klart det blir kostnader om du tar hem hästen, men hällre leva på vatten och bröd än att låta hästen se bukig och tunn ut.

Kanske du kan fixa en fodervärd som kan ha hästen i samma stall som den stod förut eller halvfodervärd? Dela på kostnaderna?'

Hade inte nuvarande fodervärd skärpt sig hade jag tagit hem hästen.

usch svårt det där..:(
om du har det väldigt svårt med ekonomin och det var därför du lämnade ut henne på foder så skulle jag nog ha gett henne en ordentligt uträknad foderstat så att hon får fodra upp hästen.. det är ändå hon som har låtit henne falla ur. eller tagit hem henne och säga att fodervärden får betala tills hästen är bra igen. hmm.. detta var inte precis till ngn hjälp men skickar tröstkramar och hoppas att det ordnar sig..
lycka till!!

Senast ändrad:

Nej, ja har ju egentligen inte några problem med att ta hem henne pga ekonomin. Och jag vill ju absolut inte att hästen ska må dåligt...

Men som sagt jag gillar fodervärden och vet att hon älskar denna hästen men något har blit fel. Jag ville inte göra henne ledsen...
Men samtidigt går hästen före....Och det skulle nog kännas skönt att få men henne....

Allt e så svårt :(

Men prata med henne! Om hon älskar hästen så mycket så skulle väl inte hästen se ut som den gör?

Så något är fel, kanske hon har ekonomiska problem och vill inte erkänna det eftersom hon har lovat att ta hand om hästen.

Hej!!!

Tycker det låter som okunskap? Förstod hon verkligen första gången vad du menade och att hon var för tunn??:(
Annars tycker jag att du ska prova med en ordentlig tillsägning att hästen inte är i ett bra skick men att du kan hjälpa henne att få till foderstaten och att det är viktigt att hon följer den ordenligt..älskar hon hästen gör hon detta..annars tycker jag du ska ta hem hästen....och du på en månad inte märker att det går åt rätt håll.,.:crazy: Hoppas det ordnar sej..

Vill inte komma med pekpinnar och säga att min åsikt är den enda rätta, men hade det varit min häst hade jag plockat hem den bums. Kan fodervärden inte ta hand om den ordentligt spelar det enligt mig ingen roll om hon älskar den, och om misskötseln beror på okunskap eller dålig ekonomi. Det är lika illa för det.

Går det inte att du tar hem hästen, men erbjuder tjejen att bli medryttare eller så? Då har ju du koll på allt samtidigt som hon ändå får ha kontakt med hästen, om hon tycker om den så mycket.

Fodervärden skötte hästen hemma hos mig tills i vintras då hon fick ta henne på foder. En stor anledning till detta va att jag ville ta hand om stallet själv (jag har fler hästar och eget stall). Jag vill sköta mig själv och har tyvärr dålig erfarenhet av skötare.... har väl många gånger träffat fel skötare. Jag gillar ordning och reda och vill arr hästarna sköts på mitt sätt. Nu har jag en kanon tjej :love: i stallet som hjälper mig och hon e guld värd men det räcker.
Så nej när hästen tas hem ska jag nog ta hand om henne själv :crazy: fast jag ska tänka över förslaget.

Jag har ringt fodervärden hela kvällen...men hon svara inte:devil: tänkte åka ut till hästen i morgon och prata med henne ordentligt...
Inte genom SMS som hon tydligen vill...

lite nervöst :crazy:

Jag har lämnat ut hästen på foder till en tjej jag känt länge. Den här tjejen har skött hästen sedan hon var föl (hemma hos mig) och även hennes mamma. Hon är en go tjej som älskar denna hästen.
Hästen lämnades ut på foder vid årsskiftet och kontraktet är ett vanligt fodervärdskontrakt som finns att köpa på hööks.
När jag var och häsade på hästen i mars tyckte jag att hon var tunn och bad henne ge hästen mer mat, hon lovade att se över foderstaten.
Nu var jag återigen och häsade på och fick mig en chock. :eek: Hästen var bukig och tunn, med stor underhals. Mellan frambenet var det som ett hål. Dessutom hade hon som långt skägg på flera ställen på kroppen och pälsen var strävhårig.
Vad ska jag göra??

Min tanke var att betäcka stoet nu och sedan lämna tillbaka henne till fodervärden tills det är dags för fölning.
Men nu vet jag inte, hästen är inte i skick att betäcka, har svårt att tro att hon tar sig.
En annan ide är att låta fodervärden ha kvar hästen och att hon måste fodra efter en av mig uträknad foderstat med analyserat hö.

Men jag vet inte hur jag ska göra, oavsett hur jag gör så blir det obehagligt. jag gillar ju tjejen som person. Men min häst ska inte se ut så här.
Vet inte om det beror på okunskap eller ekonomi att hästen fallit ur så här...

Hur hade ni gjort??? Någon som varit med om något liknande??

Läs igenom vad du skrev här.. Det är din häst! Låter du hästen stå kvar så kan det bli ännu dyrare än om du tar hem den.

Om du hade tänkt att betäcka den så är det viktigt att du får den i bra form, vilket kan bli svårt då sånt tar tid. Det är inte rätt att betäcka en häst som inte är i bra hull.

TA HEM DEN!!

Nu har jag äntligen fått tag på fodervärden. Efter mycket om och men...
Jag ska träffa henne ute hos hästen vid sex tiden i kväll. Jag tror faktiskt att hon är medveten om att hästen inte ser bra ut då hon helst inte vill att jag åker dit ut.
Känner just nu att jag helst vill ta hem hästen.
Problemet är att det bara står två hästar där och tar jag hem min blir den andra hästen ensam....Kan jag ta häst min ändå eller bör jag ge dem lite tid att hitta en sällskapshäst?? Hur lång tid i så fall??

Har den mask? Eller har de dåligt hö?
Ge dem lite tid att bättra sig, men om inget händer så ta hem hästen.

Jag tycker du ska ta hem den direkt. Det här är ju hennes problem och inte ditt, hon har ändå haft så lång tid på sig att förbättra hästens situation men inte gjort något. Den andra hästen klarar sig antagligen ensam ett tag, som du beskriver låter det ju uppenbart som att din häst är i mest nöd.

Hoppas det löser sig, uppdatera gärna hur det går.

Skall hästen gå där ett tag till bara för att dom skall hitta sällskapshäst? Nä, det är inte DITT problem, det är deras!

Hoppas att det löser sig.

Jag hade gett fodervärden en foderstat som hon/han skulle följa och frågat mer ingående hur hästen tränas och hur mycket...

TA HEM HÄSTEN!!! Det hade i alla fall jag gjort :)

hur har de gått ?

Om hästen fallit ur så illa som du beskriver, så är det nåt som är väldigt fel. Antingen kan hon inte se det - och det är allvarligt. Eller så har hon struntat i det.

Oavsett vad hon har för ursäkter tycker jag du ska ta hästen därifrån. Hästen först, sen kommer du. Hennes välbefinnande kommer allra sist.

Håller tummarna.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
5 099
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Hej alla kloka bukefalister! Det var många år sedan jag hängde här så om jag placerat inlägget på fel forum ber jag om ursäkt. Jag har...
Svar
19
· Visningar
3 176
Senast: Eldbollen
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 623
Senast: akleja
·
Hästmänniskan Man hör många skräckhistorier från folk som lånat ut sina hästar på foder, men det måste ju finnas de som har haft det jättebra också...
2
Svar
39
· Visningar
4 525
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V