Hästen ser bedrövlig ut hos fodervärden

Sv: Hästen ser bedrövlig ut hos fodervärden

Det finns hur många nybörjare som helst, men hittills har jag inte träffat på NÅGON som inte sett och brytt sig när hästen fallit ur. Det är t o m så att mina vänner, som inte håller på med hästar, kan anmärka på på en häst som faller ur.

I min värld finns inga ursäkter för dålig skötsel av djur.

så här såg mitt fd sto ut efter 5 månader hos annan ägare...hon tyckte inte att det var något fel på henne...:eek:

Bild%20037b.jpg

så här såg hon ut innan hon åkte...
NoFJJ081b.JPG

.. ägaren hade fått instruktioner hur mycket foder stoet skulle ha...

hennes föl är hemma hos mig igen.. han såg inte så mycket bättre ut han heller...:cry:

Jag förstår inte detta alltså. Dessa fodervärdar som inte sköter hästarna som de ska! :(

Jag har också vart med om att fodervärdar gav min häst för lite/fel foder och föll ur. De följde inte den foderstaten jag hade angett och tittade inte på hästen när den uppenbarligen tappade vikt/muskler. (i detta fall var det dock inte så extremt som i er andras fall här i tråden)
Suck. Jag tror ofta det beror på SNÅLHET pga att det inte är deras egna häst... de vill lägga ut så lite som möjligt. Samma fodervärd ringde typ o skällde på mig också när de varit tvugna att ta ut veterinär pga kolikanfall. Som om jag skulle kunna göra nånting åt det?! Det är sånt som händer när man har häst. De kan bli sjuka när som helst och man måste vara beredd att ta ut veterinär när det sker. Utan tvivel! Fodervärden har tagit över det totala ansvaret, enligt kontraktet, för hästen och ska göra allt som ägaren normalt skulle göra. En foderhäst kostar precis lika mycket som en egen häst, bortsett från köpekostnaden och försäkring (som oftast ägaren står för), måste varje fodervärd tänka när de tar en häst på foder.
:mad:

Likväl som det är obegripligt att det finns hästägare som inte sköter sina hästar som de ska (eller andra djur...). Det här är inte ett fodervärdsproblem utan ett problem där människor inte klarar att lära sig, inse att de behöver lära sig samt att man inte har förmågan att se när det inte är bra.

Kan inte se att TS gjort fel då hon försöker lära denna fodervärd hur det ska vara och hur man ser att hästen inte är ok. Bra jobbat!...säger jag...;) I de fall där den skyldige inte tar till sig information eller brister i att omsätta det i praktiken ska inte ha djur och bör anmälas, således...:cool:

ägaren till mitt fd skäcksto är anmält... men djurskyddet vill inte göra något.. det är väl inte tillräckligt illa...när hon är död kanske dom kan ta henne därifrån...värre är att det finns två till, en svart shettis och ett tvåårigt travarsto som ALDRIG fått något kraft foder... inte ens hennes mamma när hon var dräktig....den stackaren har inte en chans att klara leva ett normalt liv med dom bristsjukdomar hon har...
ägaren har fortfarande inte insett vad hon gjort... alla är bara dumma som gnäller på henne....

ägaren till mitt fd skäcksto är anmält... men djurskyddet vill inte göra något.. det är väl inte tillräckligt illa...när hon är död kanske dom kan ta henne därifrån...värre är att det finns två till, en svart shettis och ett tvåårigt travarsto som ALDRIG fått något kraft foder... inte ens hennes mamma när hon var dräktig....den stackaren har inte en chans att klara leva ett normalt liv med dom bristsjukdomar hon har...
ägaren har fortfarande inte insett vad hon gjort... alla är bara dumma som gnäller på henne....

Nu blev jag litet nyfiken. Har du funderat över ditt eget ansvar, det var väl ändå du som sålde stoet och skickade med ett föl som denna person skulle föda upp åt dig? Var det till en person du kände sedan tidigare, eller kollade du upp och tog referenser innan du skickade iväg hästarna?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
5 099
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Hej alla kloka bukefalister! Det var många år sedan jag hängde här så om jag placerat inlägget på fel forum ber jag om ursäkt. Jag har...
Svar
19
· Visningar
3 176
Senast: Eldbollen
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 623
Senast: akleja
·
Hästmänniskan Man hör många skräckhistorier från folk som lånat ut sina hästar på foder, men det måste ju finnas de som har haft det jättebra också...
2
Svar
39
· Visningar
4 525
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V