Hästen ser bedrövlig ut hos fodervärden

Sv: Hästen ser bedrövlig ut hos fodervärden

Jag åkte ut för att prata med fodervärden. Hon förstod inte vad jag menade och kunde inte se att hästen inte ser ok ut. Enligt henne var det inget större fel. Hon höll dock med om att hästens päls var konstig och att hon inte hade några muskler.

Jag förklarade vikten av en bra foderstat, med ett bra grovfoder. Och att det är viktigt med en balanserad foderstat. Samt mat vid flera tillfällen per dag.

Eftersom hon blev ledsen och verkligen vill ha kvar hästen är jag nog beredd att ge henne en chans till. :crazy:
Hon lovade att analysera sitt hö (eller köpa analyserat hö), och skicka in träckprov. Därefter ska jag räkna ut en foderstat som hon ska följa och hon ska även ge hästen foder vid fyra tillfällen per dag.

Till att börja med ska hon ge henne fri tillgång på grovfoder. Samt köpa ett bra fullfoder som typ kraft groov och ge henne.

Nu e de väl bara att vänta ett tag...egentligen vet jag inte om jag gör rätt. Flera personer i min omgivning tycker att jag ska ta hem hästen. Och det känns inte riktigt bra detta....

Ja den andra hästen är oxå ganska tunn. Men det är en ganska gammal häst som de påstår alltid har haft svårt för att hålla hullet.
Jag tror framförallt att det handlar om att grovfodret är för dåligt.

Hoppas det löser sig, och att hästen får det bra iaf nu. Antar att du kommer hålla ett öga på hästen ett tag framöver nu :cool:

Hoppas de blir bättre nu...
Kramar

många gånger handlar det ju om okunskap så verkar det ju vara i detta fall. om du vet att hästen kan få det bra där och att tjejen kan ta hand om hästen ordentligt efter din upplysning så fine! men tänk om det händer igen eller andra saker som hon inte kan bedöma? eller så kan hon ju faktiskt bli otroligt duktig fodervärd, nu när hon insett att hon gjort fel och kanske frågar mer om råd om hon är osäker.

håller tummarna för att det går bra för er alla 3.

Hur hade ni gjort??? Någon som varit med om något liknande??

Eftersom du redan tidigare påpekat angående fodret och hästen snarare såg värre ut vid andra besöket så skulle jag faktiskt ta hem hästen. Hur bra du än tycker om tjejen så är uppenbarligen något tokigt...:crazy:

Det undrar jag med... (som kom in i denna tråd lite sent)

Eftersom hon menar väl och känner hästen kanske du måste förklara läget på ett vänligt sätt. Förklara vad du upplever för skillnad på hästen och säg att ni tillammans kan räkna ut en ordentlig foderstat till hästen. Det är nog foderrelaterat det där med pälsen också.

Du kan ju tex visa bilder på hur hästen såg ut innan hon åkte dit för att få henne att inse vad som hänt. Det är lätt att bli hemmablind när hon ser hästen helat tiden. Ev om du hade koll på hästen vikt innan kan du väga och berätta för henne att hästen måste upp i samma vikt igen. Jag tror att hon vill väl, men kanske inte insåg att det inte är lika lätt att ta hela ansvaret själv som att hjälpa någon några dagar i veckan.

Hon kanske inte inser hu viktigt det är att ge tillräckligt med protein. Hon har kanske också klippt hästen vid fel tidpunkter vilket kan göra att det bildas "svinpäls". Pälsen kan också vara en konsekvens av näringsbrist. Åk dit redan idag och ta med dig en rejäl säck men lucern och tex rapsolja. Jag tror du tjänar mer på att få tjejen på din sida och inse att det gått lite galet än av att anklaga och skälla på henne.

Senast ändrad:

Jag har några frågor;
När du skickade iväg hästen på foder, talade ni något om foderstat, analys på foder och upplägg av foderstaten då?
Talade ni nåt om analys när du var där i mars?

Det är lätt att det blir fel ibland pga okunskap, men man måste ta åt sig och vilja lära, annars är det bortkastat. Hoppas din fodervärd tar åt sig nu!

Hur har foderstaten sett ut hos fodervärden tills nu?
Hur hårt har hästen ridits?

Jag tycker att det låter som proteinbrist hästen har och ganska rejält eftersom den verkar fallit ur snabbt (el extremt lite mat).
Ska hon ge Groov så ge 125:an, kanske komplettera med nåt mer, ännu mer proteinrikt men milt för magen, tex kraffts Protein-foder, som om jag minns rätt är baserat på potatisprotein som ska vara mer milt för magen än tex soja. Men vänj in saaakta.

Om hon tar fint hand om hästen i övrigt och du får all kontroll över foderstaten kanske hästen kan stanna. Hoppas det löser sig bra för hästen din!!!

Lite oroväckande att inte fodervärden ser att hon fallit ur. Om du låter henne ha kvar hästen så kan du väl åka ut oftare och titta till henne så du ser att det går åt rätt håll.
Annars vore det väl bäst att ta hem hästen och om du gillar tjejen att hon kommer hem till dig och rider där istället. Så du har koll på din häst.

Jag har några frågor;
När du skickade iväg hästen på foder, talade ni något om foderstat, analys på foder och upplägg av foderstaten då?
Talade ni nåt om analys när du var där i mars?

Det är lätt att det blir fel ibland pga okunskap, men man måste ta åt sig och vilja lära, annars är det bortkastat. Hoppas din fodervärd tar åt sig nu!

Hur har foderstaten sett ut hos fodervärden tills nu?
Hur hårt har hästen ridits?

Jag tycker att det låter som proteinbrist hästen har och ganska rejält eftersom den verkar fallit ur snabbt (el extremt lite mat).
Ska hon ge Groov så ge 125:an, kanske komplettera med nåt mer, ännu mer proteinrikt men milt för magen, tex kraffts Protein-foder, som om jag minns rätt är baserat på potatisprotein som ska vara mer milt för magen än tex soja. Men vänj in saaakta.

Om hon tar fint hand om hästen i övrigt och du får all kontroll över foderstaten kanske hästen kan stanna. Hoppas det löser sig bra för hästen din!!!

När jag skickade i väg hästen var jag nog lite för dålig med att upplysa om hästens foderstat. Jag tar på mig att jag trodde hon kunde mer än vad det nu visade sig... tråkigt, men jag lär aldrig göra om det.
Tjejen har nu förstått problemet och är nu mer än villig att rätta till det hela och jag hoppas att allt löser sig till det bästa.
När jag var där i mars bad jag henne se över foderstaten till hästen eftersom jag tyckte hon var i tunnaste laget.
Jag trodde att hon hade den kunskapen att klara av det. Så egentligen borde jag varit mer uppmärksam..
Fram tills nu har hon fått cirka 6-7 kg hö samt ett kilo grund. Hon rids i genomsnitt i timme varierat arbete sex dagar i veckan.
Dessutom ges middagen i hagen tillsammans med en äldre ranghög häst så frågan är hur mycket hö hon har fått i sig i hagen.

Självklart ska jag se till hästen oftare nu, hon står inte så långt bort så det kommer att bli att jag åker dit minst en gång i veckan...

Lös problemet på enklast sätt: berätta för henne att hästen får för lite käk. Tex: ge hästen minst nio kilo hö om dagen och öka kraftfodret tills den blivit lite rundare. Klart!

Skönt på sätt o vis att du vet att hästen fått så lite mat. Då vet du iaf att hästen förmodligen inte är sjuk, utan att det finns en mycket enkel lösning på problemet. Om hon inte misskött hästen på andra sätt tycker jag att du får ge henne en spark i baken så hon lar sig hur man fodrar en häst.

Jag åkte ut för att prata med fodervärden. Hon förstod inte vad jag menade och kunde inte se att hästen inte ser ok ut. Enligt henne var det inget större fel. Hon höll dock med om att hästens päls var konstig och att hon inte hade några muskler.

Jag förklarade vikten av en bra foderstat, med ett bra grovfoder. Och att det är viktigt med en balanserad foderstat. Samt mat vid flera tillfällen per dag.

Eftersom hon blev ledsen och verkligen vill ha kvar hästen är jag nog beredd att ge henne en chans till. :crazy:
Hon lovade att analysera sitt hö (eller köpa analyserat hö), och skicka in träckprov. Därefter ska jag räkna ut en foderstat som hon ska följa och hon ska även ge hästen foder vid fyra tillfällen per dag.

Till att börja med ska hon ge henne fri tillgång på grovfoder. Samt köpa ett bra fullfoder som typ kraft groov och ge henne.

Nu e de väl bara att vänta ett tag...egentligen vet jag inte om jag gör rätt. Flera personer i min omgivning tycker att jag ska ta hem hästen. Och det känns inte riktigt bra detta....

Förstår faktiskt inte ens varför du har svårt att besluta dig för vad du ska göra? Människan har uppenbart inte den kunskap som behövs för att ta hand om din häst. Om hon inte ens ser att hästen ser för "jävlig" ut så ska hon ju uppenbart inte ha ansvaret för en häst.

Hon säger att hon rider den 1 timme om dagen men hur vet du det egentligen? Hon kanske rider den i flera timmar och uppenbarligen fel eftersom den tappat så mycket muskler.

Jag hade inte brytt mig även om det var världens snällaste människa som tog hand om min häst om den hade fallit ur så på bara några månader. Hade kört dit och lastat hästen och kört hem direkt.

Fram tills nu har hon fått cirka 6-7 kg hö samt ett kilo grund. Hon rids i genomsnitt i timme varierat arbete sex dagar i veckan.

Låter för det första som väldigt lite grovfoder och totalt sett också lite foder/dag. (för det var väl en stor häst?!)
För det andra är säkerligen grovfodret inte heller det näringsrikaste - förmodligen proteinfattigt. Jag skulle försöka proppa i henne ett par kilo LUSERN om dagen och dessutom lägga till några hundragram Krafft Protein. (förutom mycket mer hö) Genom att använda lusern + KP blir det vänligare för magen eftersom lusern räknas till grovfoder i hästens mage. Slipper du ge så mycket kraftfoder. (Grunden är onödig om du istället ger ett par kilo lusern + KP)

För att underlätta för dig och ev beslut du måste ta så sätt datum som saker och ting måste ske innan. Om inte så tar du hem hästen helt enkelt. På så sätt måste hon ta itu med problemen om inte hon ska bli av med hästen. Men då måste du vara beredd att hämta hem hästen på dagen om det ska ha ngn verkan.

Jag skulle ta hem hästen direkt. Jag tycker att det är mycket säkrare. Då är det ju du som fodrar henne och ser till att hon blir bra igen, annars kanske det fortsätter och hon inte blir riden och fodrad tillräckligt. Du får mycket mer koll, istället för att vara orolig på hur det går för henne.

MVH vickan

Om hon inte ens ser att hästen ser för "jävlig" ut så ska hon ju uppenbart inte ha ansvaret för en häst.

Jag hade inte brytt mig även om det var världens snällaste människa som tog hand om min häst om den hade fallit ur så på bara några månader.

Exakta ord för att beskriva mina tankar.

Snällhet kan aldrig ersätta kunskap. Det går inte. Den enda som betalar priset för den vänligheten är hästen. Som redan verkar få betala i form av undermålig fysik...

Visst, men samtidigt tycker jag att alla är nybörjare någon gång. Och är tjejen villig att lära sig och förändra skull jag kanske också gett henne en chans till.

Och be henne säga till om hon undrar något, och inte bara låta saker fortgå.

Exakta ord för att beskriva mina tankar.

Snällhet kan aldrig ersätta kunskap. Det går inte. Den enda som betalar priset för den vänligheten är hästen. Som redan verkar få betala i form av undermålig fysik...

Håller med, finns inget som försvarar dålig hästhållning allrahelst inte när det drabbar hästen på det sätt som beskrivs

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
5 099
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Hej alla kloka bukefalister! Det var många år sedan jag hängde här så om jag placerat inlägget på fel forum ber jag om ursäkt. Jag har...
Svar
19
· Visningar
3 176
Senast: Eldbollen
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 623
Senast: akleja
·
Hästmänniskan Man hör många skräckhistorier från folk som lånat ut sina hästar på foder, men det måste ju finnas de som har haft det jättebra också...
2
Svar
39
· Visningar
4 525
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V