Hästen riden i rätt form!

Kicki_83

Trådstartare
Jag har nu sätta i gång min pållen efter skadesommar...Vi har börjar rida lite dressyrliknanade övningar!

Nu har jag en liten fråga hur får jag honom att orka bära upp sej så han går i rätt form?
Vad ska ja träna på?

Vet inte om han är tränad så innan men jag tror att han varit riktigt tränad förut så han gjort det men aldrig något han brukar göra.

Men jag vill att han ska kunna bära sej rätt så småning om. Så ja tänkte då höra med er buke folk!

Sv: Hästen riden i rätt form!

Det är ju liksom tvärtom, orkar han så går han i rätt form. Av sig själv liksom.

Ta hjälp av en tränare, det är ju A och O.

Jo jag vet...men hur får man han att orka lixom.

Tränare hade jag jätte gärna ridit för. Ska göra det sen oxå när pållen vågar gå in i transporten.

Det känns som att du borde läsa på det här med att gå i rätt form.
Men svaret på din fråga är: genom rätt träning får du hästen att gå i form

Hur länge har han stått skadad och vilken kondition var han i innan?
Hur gammal är hästen och hur länge har du haft/ridit honom?
Gick han i den form du nu eftersträvar innan skadorna och vilan?
Hur pass högt utbildad är han inom dressyren än så länge - dvs vad kan han?
Är han 100% återställd nu?
Vad är det för problem han haft?

Hur länge har han stått skadad och vilken kondition var han i innan?
Från Maj- September ungefär var han skadad. Lite till och från. Skogsmulle kondition var han i innan.

Hur gammal är hästen och hur länge har du haft/ridit honom?
Hästen är 10år...jag har ridit honom i typ 4 år men ägt honom i 1år.

Gick han i den form du nu eftersträvar innan skadorna och vilan?
Jag har aldrig gått i form vad jag sett...men hört av fd fodervärdar att han tränats av dom och gått i form.

Hur pass högt utbildad är han inom dressyren än så länge - dvs vad kan han?
Han kan i princip ingenting. Men han har kunnat lite enklare dressyr. Skänkelvikningar och liknanade. Men han kommer inte i håg det nu.

Är han 100% återställd nu?
Japp helt återställd.

Vad är det för problem han haft?
Hovproblem.

Jag vill så gärna rida för tränare på honom. Men han vill inte in i transporten. Jag tränar men inte så lätt när man är själv. Ska försöka få lastträninngs hjälp.
Så ja vill kunna lasta in hästen i transporten och åka till ridhus :)
Kan inte ta hem tränare just nu heller. Eftersom ridbanan e stenhård och det är egentligen ingen ridbana bara en gräshage typ :o

Det är ju väldigt jobbigt i början för dem att orka jobba i rätt form, så skulle först se till att hästen kommit igång lite i kroppen nån vecka innan jag började kräva allt för mkt. Det krävs mer jobb att få en häst utan musklerna i rätt form än en som redan har de musklerna. Men när hästen väl kmr till en bra form får man var nöjd med några minuter här och där i början (såklart beorende på hur länge de stått) och sedan öka succesivt.

Han är riden,tömkörd,körd och promenerad regelbundet sen slutet av september.

Börjar försöka lite träning på den så kallade ridbanan i nån vecka. Men inte dom sista för då har det varit för hårt.

Jag vill bygga upp honom på ett bra och hälsosamt sätt för honom. Rida honom på ett så bra sätt som möjligt så han håller så länge som möjligt!

Då borde man kunna börja kräva lite, satte själv igång min häst efter att han vilat 3 månader. Försök att få han lösgjord innan du börjar kräva mer, att tömköra var bra för min häst. Började mkt med att flytta han åt båda håll och träna halter och korta och länga skritten och från det få han att jobba i en bra form :) Red han aldrig spec länge åt gången i form, och på en 1 ½h ridtur kanske han gick 15 min iform (sammanlagt) udner hela ridturen, men det var efter 2 månaders igångsättning (varav vi skrittade på långa tyglar den första) låter inte som spec mkt men han musklade sig bra på det :)
Att rida på oliak underlag är bra förhållbarheten, red även mkt "off road" i skogen.

Okej...i morgon ska vi nog ut och klättra lite sen kanske rida en liten vända på ängen nedanför hagarna. Pulsa lite i snön.
Halter, öka och minska skritt och trav har vi tränat på än så länge. Att han lyssnar på mig typ. Det fungerar ganska bra! Men vi ska träna mera.

Öppnor och slutor är bra övningar för att stärka bakdelen. Volter och serpentiner mjukar upp - till en början stora bågar (är du lyhörd så känner du när det börjar bli för jobbigt för hästen). Skritt och trav av olika tempo och steglängd med till en början mjuk tygelkontakt stärker hela överlinjen, mjukar upp muskulaturen och sätter fart på cirkulationen/syresättningen - under förutsättning att ryttaren rider balanserat och är följsam. Ridning i omväxlande terräng är mycket bra. Viktigast är att du hela tiden känner vad hästen klarar av och känner när den blir spänd (dvs du har begärt för mycket för tidigt). Det man ska undvika är att bli för ambitiös för fort så att hästen får träningsvärk och blir motvillig, stel och sur.

Tycker om möjligt att du ska vänta med att mixtra med formen tills du har stöd och vägledning av en tränare som kan hjälpa dig. Stor risk att att du gör mer skada än nytta om du inte är riktigt "varm i kläderna" själv heller (jag uppfattar det som att ditt dressyrintresse är relativt nyväckt och att du inte just ridit så tidigare). Kanske kan du börja med att hitta någon som kan hjälpa dig att lastträna hästen?

Träna även precision - dvs bestäm dig i förväg för att byta gångart, öka/minska, göra halt etc på en bestämd punkt eller efter ett visst antal steg och se om det fungerar och hur enkelt/svårt det var - hur mycket du fick "ta i" etc. Märkvärdigt många ryttare har problem med detta och det säger en del om hur kommunikationen verkligen fungerar mellan häst och ryttare.

Är undrlaget ok kan du också köra lite travbommar. Brukar aktivera och stimulera de flesta hästar (och ryttare med).

Lycka till!

Jag har inte ridit och tränat riktigt sen 1999 typ...då slutade jag på ridskolan :o
Men jag har last hjälp bara hon kan komma loss och sen tränare i samma person :) Så är ridbanan fin kan hon träna mej där i bland!

Sen har jag en medryttare...eller vad man kan kalla henne :grin: Hon hinner typ aldrig rida! Skola å så! Hon har ridit hästen sen den var 4 år nå så hon ska väl träna lite oxå va det tänkt! Så vi får se hur det blir med det!

Ja är ju svårt men tkr man känner lite hur mkt man kan kräva av sin häst, man kände tydligt när min häst blev trött i musklerna då började han försöka smita undan och kunde nästan börja brumma :p
Men i början skulle jag nöja mej med att du kanske bara känner att den får in bakbenen och upp ryggen några steg, och sen kan du skritta på på långa tyglar och sen kräver du mer igen osv .

Jag tror inte ja ska engegera mej så mycket i det där nu....men tack för tipsen alla :bow:...ska lastträna hästen så ja kan åka och träna honom för tränare istället.

När jag började rida igång min häst för många år sen, med tanke på formgivning och rätt arbete använde jag mig av dessa övningar, som jag fått tips om sen den tiden jag red på ridskola.

kyrafyrkant.jpg

Kyrafyrkant och rumpflyttarövning

I Kyrafyrkanten arbetar jag med framdelsvändningar.

På "långsidorna" mellan hörnen i fyrkanten kan jag länga och korta skritten, eller lägga in ett par travsteg.

Första varven kortar jag upp skritten, ett par steg före hörnet - halvhalt, halt och gör vändningen ur halt. Akta så att hästen inte blir för självsäker och "sladdar" före med bakdelen.

När "haltvändningarna" går bra, övergår jag till att vända i skritt. Men tänk på att det ska vara långsam skritt, så att hästen nästan "får räkna" sina steg. Har hästen för bråttom, kan man få göra halt mitt i vändningen och antingen rida fram utan att slutföra vändningen eller att försiktigt få hästen att flytta steg för steg igen.

När "skrittvändningarna" går bra, lägger jag in långsam, långsam trav på "långsidorna" i Kyrafyrkanten och bryter av till skritt ett par steg före hörnen, för att kunna minska skritten igen.

"Rumpflyttningsvolten", då. Vad är det? Jo, det är när vi börjar tröttna på "Kyrafyrkanten" och vill krypa ur formen igen. Då sneddar vi av hörnen och formar om fyrkanten till en volt.

Först brukar jag jobba en liten stund med min "månghörningsvolt", som jag förklarade i tråden på grundutbildning. Dvs:

Man tänker sig volten, som en månghörning, med korta korta raksträckor i stället för en "lång voltlinje". På alla korta korta raksträckor, varierar man gångart och tempo.

Man börjar med att göra avsaktningar ett par steg och sen mjukt komma fram i högre gångart igen, avsaktning o mjukt fram igen efter ett par steg. Givetvis gäller det mellan halt och skritt också.

När hästen lyssnar på avsaktningar och övergångar, "tänker man" bara avsaktning, så att man bara gör en tempominskning ett par steg. När man får igenom en tempominskning några steg, så ökar man tempot några steg och så vidare.

När hästen lyssnar även på tempominskningen, tänker man bara "halt", men precis innan hästen stannar rider man fram igen. Då har man lyckats göra en halvhalt. Så småningom, ska halvhalterna bli mer och mer osynliga. Men man ska ändå känna att hästen lyssnar på dem. För halvhalterna är viktiga, särskilt när man har en pigg, eller outbildad häst. Halvhalten hjälper hästen att balansera sig och förbereda sig inför nästa uppgift.

När "månghörningsarbetet" funkar, är det dags med "rumpflyttningen".

På väg ut på den "öppna delen" av volten (är alla delar av volten öppna, får man ju bestämma sig för vad som är den öppna delen), flyttar man hästen i skänkelvikning där hästen är rakställd, längs med spåret och på den slutna delen, kan man öka tempot, eller läggain en högre gångart. Jag jobbar först i skritt och lägger gärna in trav på den slutna delen, och när skrittförflyttningen fungerar, lägger jag in travförflyttning och galopperar på slutna delen. Det här är jättebra kontroll för mig, som har en ganska galoppigg dam där jag gärna blir lite spänd om hon busar med mig.

När skänkelvikningsförflyttningarna fungerar, brukar jag samla ihop tempot ytterligare och använda mig av öppna och sluta, där hästen är ställd och böjd i bålen, på "rumpförflyttningsdelen". På slutna delen, kan jag fortfarande variera tempo och gångart.

Glöm inte att lägga in "andhämtningspauser" och "tänkepauser" under passet, både för hästens och din egen skull.

Har man svårt med skänkelvikning på volt, kan man använda Kyrafyrkanten till skänkelvikningar och vända in från hörnen på fyrkanten och rida skänkelvikning "tvära" längs med "långsidan".

Har man problem med att hästen inte tänker fram i vändningar, kan man skippa fyrkanten och bara flytta två steg framdelsvändning, rida fram ett par steg, bromsa upp och sen flytta ett par steg framdelsvändning igen.

Kyrafyrkanten går också ypperligt att använda till bakdelsvändningar, förstås!

En annan mångsidig övning är:

volttanke.jpg

Många har problem med sitt voltarbete. Hästen kanske "trillar in", "trillar ut", eller slår upp med huvudet och bara springer ifrån arbetet. Då är det här en bra övning.

Man tänker sig volten, som en månghörning, med korta korta raksträckor i stället för en "lång voltlinje". På alla korta korta raksträckor, varierar man gångart och tempo.

Man börjar med att göra avsaktningar ett par steg och sen mjukt komma fram i högre gångart igen, avsaktning o mjukt fram igen efter ett par steg. Givetvis gäller det mellan halt och skritt också.

När hästen lyssnar på avsaktningar och övergångar, "tänker man" bara avsaktning, så att man bara gör en tempominskning ett par steg. När man får igenom en tempominskning några steg, så ökar man tempot några steg och så vidare.

När hästen lyssnar även på tempominskningen, tänker man bara "halt", men precis innan hästen stannar rider man fram igen. Då har man lyckats göra en halvhalt. Så småningom, ska halvhalterna bli mer och mer osynliga. Men man ska ändå känna att hästen lyssnar på dem. För halvhalterna är viktiga, särskilt när man har en pigg, eller outbildad häst. Halvhalten hjälper hästen att balansera sig och förbereda sig inför nästa uppgift.

OBSERVERA!!! Sitt nu inte i flera timmar och försök få igenom ALLA dessa mål, på ett och samma pass om du och din häst ännu inte är mogna för det.

Dag ett och två, kan du jobba på avsaktningar och övergångar...

Dag tre, kan ni gå ut och andas. Tänk på att du även ute, kan träna på avsaktningar och övergångar.

Dag fyra och fem, kan ni repetera avsaktningar och övergångar i ett par minuter och sedan gå över till att träna tempominskningar.

Dag sex, kan ni gå ut och andas igen. Tänk på att du även ute, kan träna på avsaktningar, övergångar och tempominskningar.

Dag sju, kan vara vilodag.

Dag åtta och nio, kan ni repetera avsaktningar, övergångar och tempominskningar i en kvart, tjugo minuter och sen gå över till att träna halvhalter.

och så vidare och så vidare.

Källhänvisning: Ridinspiration

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 340
Senast: Grazing
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 841
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
16
· Visningar
1 670
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama