Hästen ömmar i ryggen!

Novsan

Trådstartare
Igår när jag klämde på min fodervärdsponnys rygg så markerade han på båda sidorna om ryggraden vid ländryggen. Alltså ovanför "virvlen".
Vad tycker ni jag ska göra?
Ska jag vänta några dagar? Promenera/Rida? Massera? :crazy: :confused:

Sv: Hästen ömmar i ryggen!

Jag hade kontaktat ägaren. Sen hade jag kollat att sadeln passar. Detta med hjälp av någon kunnig!

Jag hade nog hållt hästen varm och promenerat ett par dagar för att se ifall det bara handlar om ömma muskler. På hästen hade jag absolut inte satt mig förrän den inte ömmar mera.

Först hade jag kontaktat ägare, sen hade jag tagit ut en veterinär som fått titta på hästen och sen följt veterinärens rekommendationer.

En häst med ryggont där man inte vet vad det beror på ska inte ridas, punkt slut. Massera själv ska du inte heller göra, lämna det till någon som är utbildad för det och vet vad de gör. Risken finns att hästen bara får ännu mer ont om du försöker massera den utan att veta vad du gör, all massage är inte bra massage.

Under tiden kan du promenera hästen, gå på små turer i skogen osv men ta det lugnt. Det viktigaste är att hästens rygg får vila.

1 håll hästen varm om ryggen + låt den vila, 2 ring ägare, 3 ring vet, 4 kolla sadel med hjälp av sadelutprovare. tar ni ut vet eller åker till klinik så är det bra att ha sadeln med så vet kan se om den ligger ok.

Jag har kontaktat ägare. Dom sa att han får vila till han blir bra. Men jag skulle vilja kolla upp sadeln då den provades ut i våras men då hade vi precis börjat galoppera (unghäst) och nu är han inhoppad och allt. Men ägaren går inte med på det då förra inprovningen+ sadel blev väldigt dyrt....

Det är verkligen hög tid att kolla upp den sadeln. Det är förhoppningsvis bara så att den behöver stoppas om, såvida den var riktigt utprovad från början. Hästen får antas ha ändrat sig och sadeln har garanterat gjort det om det är en stoppad. Nya stoppade sadlar bör kollas och om det behövs justeras i stoppningen efter ca 30 ridtimmar.
Man kan inte bara köpa en sadel och tro att den passar för all framtid. Inprovning är färskvara inte minst till unghästar. Det får du försöka förklara för ägaren.

Står det i kontraktet att det är ägaren som ska bekosta sadelutprovning? Oavsett är det nog bra om det blir gjort.

Min yngling är väldigt frusen av sig och blir lite öm i ryggen av kylan (står och spänner sig) och det försvinner när hon värms upp med t.ex motion. Självklart täckar jag därefter och slipper då problemet. Du kanske kan börja där, är hästen sval även med ett tjockare täcke och ömheten försvinner kan det ju vara en orsak. Sen är det aldrig fel att slänga ett öga på sadeln och se så sen inte ligger dåligt.

När man provat ut en sadel ska man alltid kolla den igen efter 4-8 månader. Eftersom en korrekt anpassad sadel gör att hästen kan muskla sig korrekt och det i sin tur kommer göra att sadeln inte längre passar vilket är positivt då det betyder att hästen är rätt musklad och att sadeln HAR legat bra. På en unghäst som dessutom fortfarande växer och breddar sig är det ännu viktigare med en återkoll. Har man tur kan det vara så enkelt att man bara behöver stoppa om sadeln men oftast har hästen blivit bredare och ändrat vinkeln så man behöver en bredare sadel och kanske till och med en annan modell av sadel. Ont i länden är ett vänligt symtom på att sadeln inte längre passar, mest troligt är den för smal och hamnar i bakvikt. Skulle rekommendera att ta ut en sadelutprovare eller ännu hellre en fysioterapuet som kan kolla sadeln, Veterinärerna har sällan rätt utbildning eller hjälpmedel för att kunna kolla sadeln.

Tina
diplomerad Hästfysioterapuet

Om sadeln du fick till ponnyn inte är rätt utprovad från början så finns det massor med orsaker till att den inte ligger optimalt,
För smal, för lång, för rak mm googla lite på sadelprovning, sitter sadeln extremt dåligt så är det ju ingen ide att bekosta en sadelutprovare förrän man bestämt att kolla på ny sadel. Och man skall inte fortsätta rida förrän problemet är utrett.
Vi hade en islandshäst på foder i stallet ca 12 år gammal. sadeln var en katastrof så dom fick låna sadel. Ägarna fattade inte varför den satt ju så bra när den köptes då hästen var 4 år. Det gjorde den inte då heller då den var för lång och smal, vilket syntes på ryggen. Bettet var så tjockt och långt så det fick inte plats i munnen och hängde ut på sidorna, vi fick låna ut träns också.

Tack för alla tips! Ska ta ett snack med ägarna idag. Kan ju först kolla med sadelutprovaren om sadeln ligger bra, om den inte gör det kan man ju lämna den till henne så hon säljer den eller sälja den själv tex på hastnet. För att jag kan stå för kostnaden av en sadelutprovning, men jag vet inte om jag kan köpa en ny sadel... Men om sadelutprovaren verkligen säger "denna sadel passar inte" kanske ägaren går med på en ny...

Men med att hålla varm, just nu är han inte rakad, men han har inte så mycket vinterpäls, han rör sig inte mycket i hagen, temperaturen ligger runt -1 . Klarar han sig med ett fleecefodrat regntäcke?

Ska det enligt kontraktet följa med utrustning till hästen? I så fall ska den ju passa hästen, och då är det ägarens ansvar.

Det finns dock inget riktigt kontrakt... Men dom står för kostnaden av täcken, träns osv.

Då är det bara att inse att du står som ansvarig för vården av hästen och därmed också kostnader i samband med hästen.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 611
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 717
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 950
Senast: Kajsalisa
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 194
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka