hästen ogillar sadeln

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare ellinooor
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 113
E

ellinooor

På mitt sommarjobb har jag två hästar som inte riktigt gillar att ha sadeln på ryggen och vi har kollat så dom inte har några skador eller liknande och det har ingen av dom men den ena är värre än den andra om vi säger så.

När vi ska sätta på sadeln och det värsta av allt sätta fast sadelgjorden så vägrar han stå still utan han ställer sig på bakbenen och trycker in folk i väggar och försöker slita sig loss och sådant. Någon som vet vad detta kan bero på och vad man kan göra för att få honom att sluta?

Tacksam för hjälp :)

Sv: hästen ogillar sadeln

Kolla med en sadelutprovare eller annan kunnig att sadlarna först och främst sitter bra. Annars kanske du/ni bör kolla upp ryggen så att de inte har ont någonstans :)

På mitt sommarjobb har jag två hästar som inte riktigt gillar att ha sadeln på ryggen och vi har kollat så dom inte har några skador eller liknande och det har ingen av dom men den ena är värre än den andra om vi säger så.

När vi ska sätta på sadeln och det värsta av allt sätta fast sadelgjorden så vägrar han stå still utan han ställer sig på bakbenen och trycker in folk i väggar och försöker slita sig loss och sådant. Någon som vet vad detta kan bero på och vad man kan göra för att få honom att sluta?

jag skulle definitivt ta ut en equiterapeut eller liknande som får känna på hästarnas ryggar, låter som om att den häst som stegrar har väldigt ont i ryggen men kan även ligga och göra ont någon annanstans..
så jag skulle rekomendera en equiterapeut..

jag skulle definitivt ta ut en equiterapeut eller liknande som får känna på hästarnas ryggar, låter som om att den häst som stegrar har väldigt ont i ryggen men kan även ligga och göra ont någon annanstans..
så jag skulle rekomendera en equiterapeut..

Okej. Den ena hästen skulle fått föl men fick missfall i februari och sattes igång med ridning efter en månad, kan det ha någonting med det att göra?

Och den andra, jobbigaste. Han var väldigt jobbig vid inridningen och bockade och höll på och vägrade gå där man skulle och sånt så dom kollade upp hans rygg och gjorde prover och så vidare och det visade ingenting utan han var bara löjlig. Tror inte det är någonting nu heller för han har aldrig varit sån här innan och veterinär har kollat på honom. Men vad kostar en equiterapeut ungefär? :)

Kolla med en sadelutprovare eller annan kunnig att sadlarna först och främst sitter bra. Annars kanske du/ni bör kolla upp ryggen så att de inte har ont någonstans :)

Vi gjorde det och sadelutprovaren rekommenderade bomlös sadel så han har det nu men det har inte gjort någon skillnad förutom att den är skönare att sitta i. ;)

om jag misstänkte ryggproblemen skulle jag anlita en veterinär för en bedömning, finns det inga skador för vet. att behandla så skulle ET vara mkt välkommen att mjuka upp muskler,spänningar eller liknande om det var det som var problemet :)

om hästens sadel inte legat bra tidigare, kanske har det då bara satt sig i huvudet på den att det är obehagligt med sadel?

Sadeln kan sitta åt... tänk dig själv att ha något hårt sittandes fast på dig... ingen trevlig känsla
Ta en ståltråd och forma den efter bredden på ryggen. jämför sadelns gavelmått med den formade ståltråden. kolla även så att sadeln inte trycker någonstans
om sadeln är för liten/stor så ska den genast bytas ut.. annars kommer hästarna få mer ryggproblem

Senast ändrad av en moderator:

Ingen som har funderat på sadeltvång? Jag har inga erfarenheter av detta nämligen men tanken dök upp.

Sadeltvång?? Kan vara svårt att träna bort med det går med tålamod. Börjar ofta under inridningen. Hästen får panik vid sadling eller sadelgjordsspänning eller uppsittning. Vet inte om det är detta men om ni uteslutit att hästen har ont låter det som om detta kunde vara sadeltvång.

Sadeltvång, ryggont/skada någonstans i ryggområdet, dålig erf. av sadling, illapassande sadel, ryttare som rider fel, ogillar sadelgjorden/när gjorden dras, håröm mm. mm.

Det kan finnas rätt många olika anledningar till att en häst beter sig "illa" vid sadling. Jag hade kollat upp en och en, så kan man utesluta de som inte stämmer på hästen.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
16 274
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 534
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
11 913
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 923
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka