hästen med proteinbris- nu smal!!??

Tinuri

Trådstartare
hej alla! jag har haft en tråd om min häst och med hjälp av alla er (:love::bow:) så fick jag reda på att det var proteinbrist.

han får nu bra med lucern och hö, men har nu magrat?

man känner revbenen och ryggraden känner man oxå bra :cry:

frågade min hovslagare och han föreslog att jag skulle tillsätta

en halv liten krossat korn
2 dl rypsolja
en näve havre

själv tycker jag att det är ganska bra, inte mera havre än en näve...

alltså för mage har han ju :smirk: det är bara vid "sidorna" och vid överlinjen

rida skall jag ju oxå göra, han har tappat lite muskler nu oxå på grund av att varje väg här nu e IS

så, vad tycker ni om att tillsätta detta?
såklart så fortsätter jag med lucern och hö!

tack för svar :bump::bow:

Sv: hästen med proteinbris- nu smal!!??

Det går inte att svara på vilken slags ma din häst skulle må bäst av utan mer information. Däremot råder det ingen tvivel om att den måste ha mer mat om den magrar.

Jag skulle ha gett mer grovfoder, och jag tycker dessutom att din hovslagares förslag verkar vettigt.

jaa, jag har ökat grovfodret..

alltså hane en skogsmulle som blir rider 6-7 ggr veckan
så han är ju inte menadtill att vara en vaker smal muskulös häst, men endå..

han var fet men fin (ingen proteinbrist) när han kom till mej, vårat hö har dåligare proteinhalt tror jag och han tappade överlinjen. han gick på 2 liter havre per dag då han kom, som vi nu har bytt ut mot lucern. han blev lite bättre men tappade en del muskler pga inget ställe att rida ordentligt på. men nu så e han ganska smal oxå, alltså inte jättehemskt men jag märker ju att hans revben känns för bra.

han blev avmaskad i november och skall bli avmaskad om nån månad igen

Det där med att du har haft svårt för att kunna rida ordentligt kan också vara en stor del av problemet.

Har man inte möjlighet att komplettera en väl fungerande foderstat med rätt mängd träning i en ändamålsenlig form kommer hästen att tappa muskler, bland annat i ryggen. Sämre rygg- och bukmuskulatur -> en häst med tappad överlinje och stor mage.

Om du bara kommer igång med ridningen igen ska du se att han byger upp muskulatur som hjälper till att hålla magen på plats - förutsatt att han inte är fortsatt mager, då finns inget att bygga muskler av.

Lycka till!

Hur mycket hö och hur mycket lusern får han? Vad väger han?
Vad får han för foder i övrigt?
Korn och olja kan jag förstå att hovis föreslog om du behöver få upp energin (näven med havre förstår jag inte vad den skulle vara bra för, gör knappast vare sig till eller från), men en halv liter korn är inte heller särskilt mycket om hästen behöver gå upp i vikt.
Mer mat behöver han uppenbarligen, men det skulle vara bra att veta vad han får idag?;)

vet inte vad han väger??

vet inte heller helt exakt, men han fårväl nu runt 6-7 kg hö och mindre än ett kilo lucern (han e 145 cm)

ja, alltså jag rider ju så gott som varje dag, ganska omväxlat, men jag har inte riktigt kunnat träna så mkt skritt/bommar/backar som hästen min behöver..

tyvärr kommer jag först till sommarlovet kunna börja jobba riktigt ordentligt igen, men försöker rida mkt grundkondition (rask skritt,form,backar) på helgerna och mycket nu..

havren vet jag nu inte rikgtgt heller, han sa bara att det han vara bra att sätta till ommman vill,,

hans mage har han haft med från förra stället :smirk:

vi kämpar vidare! tack för svar!!

Jag skulle öka lusernen med ytterligare ett kilo (och tillsvidare skippa det din hovis föreslog)
Sen avvakta ett par/tre veckor och se om det behöver justeras eller om det gett resultat.

Mina tips är att ösa på med grovfoder!! Gärna fri tillgång om det är möjligt!
Kanske ge ett kilo till lusern.

Menar du rapsolja? Det kan vara bra.

Vad ska du med en näve havre till? :confused: Är ju inte mycket till nytta menar jag.

hehe undrar över havret jag oxå, skippar det :P

okej tycker ni det? får han inte bara "hömage" så eller sätter det sig över hela magen? okej ennu mer lucern? det är inte farligt då? (finnarna kan inte mkt om lucern ;))

fri tillgång till hö går nog inte, då han står med annan häst som inte skall ha fri tillgång,

okej om jag ger mera hö, mera lucern och lite rapsolja till :P ennu

Lusern är grovfoder så det är ingen fara att ge mkt av. Det är snällt protein och om det blir ett överskott är det inte farligt.
Min häst brukar ha fri tillgång till lusern när vi har dåliga grovfodervärden (hon har ätit såpass som 5kg/dag), och även nu när hon är dräktig. Även stallets lilla amerikanska miniatyr som endast är 77 cm hög har fri tillgång till lusern i boxen.

Senast ändrad:

aaa okej :)
har hört att det innehåller mycket klöver som inte är bra för hästen?

Om grovfodret inte är så innehållsrikt, kanske det fattas vitaminer? Jag är inte kunnig på detta, men hade samma problem som du, och det blev mycket bättre då jag gav Evitamin och selen, så att hästen kunde ta upp proteinet o omvandla det till muskler.

aaa okej, jag vill bara vara säker :)

kanske det, men hu vet ja hur mycket vitaminer min skall ha , hur mkt av vad får din då?

vet inte riktigt vilka vitaminer du är ute efter, agrimarket har dock mycket bra urval med flytande vitaminer, gav åt en av mina hästar för ett par år sen med bra resultat. racing BE- vimin skulle kanske funka, doseringen var väl 10 ml/ 100 kg levande kroppsvikt om jag inte minns helt fel. inte särskilt dyrt heller och mycket dryga är flaskorna, speciellt med tanke på att din häst är ganska mycket mindre än min ;)

aa okej :).kan fara diit o kolla, men ja ska nu fundera på hu ja ska göö nu me allt dehä, men lucern o mera hö iaf.. har du o finnhäst?

Ger nåt som finns på granngården, basic E-vitamin med selen. Det står på hur mycket man ger.

Har du en analys på ditt grovfoder? Om inte ta det! Ditt hö kan ju ha lågt både energi och protein. Får då hästen 6-7 kilo grovfoder/dag med ett jättelågt näringsinnehåll så blir det ju helt galet! Som det är nu så blir det ju mest gissningar. Och som sagts tidigare så förstår inte jag heller vad en näve havre kan göra!?

Kicki :)

mm-m... men vi har 4-5 olika sorters hö här?!

men jag skall inte ge ngn havre

Ja det är ju knepigt! Men har du inte möjlighet att skaffa eget grovfoder, finns det ev. förvaring i stallet om du skulle önska?

Kicki :)

Liknande trådar

Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
10 482
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Tänkte ställa en fråga jag klurat på av och an.. 20-årig ponnyvalack,svårfödd, lättstressad. Förr stått i box halva dygnet,resten i...
2
Svar
28
· Visningar
5 537
Senast: BIMM
·
Ekonomi & Juridik Suck. Har en hyresgäst som inte fodrar sina hästar ordentligt. Bägge är smala men den ena som är knappa året är mager som ett...
2
Svar
20
· Visningar
5 070
Senast: Klubbisen
·
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 708
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Skottlossning på skola
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur