hästen med proteinbris- nu smal!!??

Sv: hästen med proteinbris- nu smal!!??

borde inte avmaskningen ta bort den? inte har han tappat typ allt på en vecka.. han tappade lite under en längre tid,

Avmaskning i november var troligtvis med ett ivermektin-medel gissar jag. För att komma åt bandmasken behöver man ge antingen dubbel dos pyrantel (Banminth/Fyrantel - tar inte styngflugans larver som man vill komma åt i november) eller ett medel med prazikvantel (Equimax, Droncit).

okej tack för dina (och alla andras) svar! :bow: :bow: :) Ni hjälper mej så mycket!!

skall öka lu´cern mängden nu då :)

men jag skulle vilja ge lite korn oxå, han har tappat mkt nu och villl gärna ha upp honom så fort som möjligt.. vad tycker ni om att tillsätta lite korn per dag oxå? iaf nu tilll en början?

hej hej
Du kan ge bådde lussen och korn och börja med en liter morgon och kväll och det ger resultat låt då hästen stå på det i några veckor för nu börjar hö att tappa lite i näring

ps du kan också ge avmaskning

mvh kärn lyckatill :d

Ge en hink lusern hack till varje måltid hästen får, gärna fritt på hö. Jag tror att du trots detta måste ge något extra upptill. Många dissar nog färdigfoder, men jag skulle prova lite från dodson & horrell eller ströh deras foder är guld

han skall avmaskas nästa vecka! :bump: dubbeldos?

Ja, om du använder ett pyrantelpreparat. Observera att om du får resultat, alltså han tar sig, så är det läge för en avmaskning med prazikvantel i nästa avmaskning, eftersom dubbel pyrantel bara tar vuxna bandmaskar.

Liknande trådar

Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
10 482
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Tänkte ställa en fråga jag klurat på av och an.. 20-årig ponnyvalack,svårfödd, lättstressad. Förr stått i box halva dygnet,resten i...
2
Svar
28
· Visningar
5 537
Senast: BIMM
·
Ekonomi & Juridik Suck. Har en hyresgäst som inte fodrar sina hästar ordentligt. Bägge är smala men den ena som är knappa året är mager som ett...
2
Svar
20
· Visningar
5 070
Senast: Klubbisen
·
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 708
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur