hästen med proteinbris- nu smal!!??

Sv: hästen med proteinbris- nu smal!!??

jo, har 2 just nu, mina e dock ganska lättfödda så ja har inga större problem me å håll dem i bra hull, får bara hö (inte fri tillgång), havre å prix. vore jag du skulle jag bara försöka öka på grovfodret som de flesta här skriver, under natten skulle jag åtminstone ge fri tillgång , tyckte jag läste att du int kunde göra de i hagen.

Invinciblestables nej tyvärr så finns inte det :/ vi har just och just att allt hö skall få plats redan nu, stallet är inte så grymt stort.. :cool:

jag har börjat ge honom mycket hö på kvällen när han står i boxen, dubbelt mot vad han har nu .. och efter att jag har ridit så får han stå inne och äta en portion mer än de andra ;)

men det finns en annan häst i stallet som oxå skulle behöva fri tillgång till hö :idea: så när broddarna inte behövs mera så skulle jag kunna prova att sätte dem tillsammans i en hage.. men det är ju först mot sommaren :mad:

Senast ändrad:

puttar upp lite..

så alla tycker mera hö och lucern? han får nästan fri tillgång på natten till hö, och mitt på dagen äter han ett mål mat merän de andra..

varför tycker ni att jag skall avvakta med korn?
alltså jag vill lära mej lite här nu, inget dumt menat :D

Vad är det för värden på ditt Lusern? Du kanske skulle dubbla mängden Lusern

puttar upp lite..

så alla tycker mera hö och lucern? han får nästan fri tillgång på natten till hö, och mitt på dagen äter han ett mål mat merän de andra..

varför tycker ni att jag skall avvakta med korn?
alltså jag vill lära mej lite här nu, inget dumt menat :D

Jag bor i en grannstad till dig. Har också en finnhäst. Och vi ger alla hästarna lusern (eller Greenline då) :) Och har så gjort i många år de år höet varit lågt i protein. Hur som; även om din häst (tror jag känner den för övrigt, visst har den stått på en liten ridskola här tidigare?) får 1 kg lusern så kan det vara alldeles för lite OM höet är mycket proteinfattigt så då får din häst stor mage men ingen överlinje obereonde av hur mycket du skulle rida. Sommaren som var i våra trakter var extrem och mycket av det hö som finns slogs först i augusti och därför är det väldigt lite protein i det. Det hö vi köpte visade sig inte innehålla protein alls!!! Så allt protein våra hästar får måste komma från annat foder!!! Så skulle våra hästar få 1 kg lusern var skulle det vara en droppe i havet just nu här.

Min finnhästs foderstat är i balans på 5 kg av vårt svaga hö, 2.3 kg lusern och 660 g (dvs 1 liter) Racing Protein.

Så det hänga på ert hö. Men ni kanske har fler hästar i stallet som äter samma hö? Hur ser dom ut? Vad får dom annat?

jo hästen min har tidigare stått på en ridskola :D

alltså vi har bara ponnysar här ^^
alla förutom min och en isis här är smala nu, visst en av shettisarna e ganska smal men hon är 27 år. så jag vet inte??

kan nog hända att höet är dålig kvalité. skall ge mera lucern.

har inte du råkat på människor här som inte vet ett skvatt om lucern?? jättemånga här som tror att de e onödigt och att det inte funkar eller innehåller dåliga saker...

men ingen överlinje obereonde av hur mycket du skulle rida.

alltså va mena du? :P hehe trög=jag!

Så det hänga på ert hö. Men ni kanske har fler hästar i stallet som äter samma hö? Hur ser dom ut? Vad får dom annat?

alla äter samma hö förutom 27 åringen. min får lucern och hö, plus nu rypsolja.
den smala isisen och den andra isisen (som är i jättefint hull) får lucern.. sen äter de andra (4 st) ponirehu.:bump:

Ponirehu? vad är det för foder? Analysvärde på det?
Jag är bara nyfiken på vad det finns för foder i Finland.

Ponirehu? vad är det för foder? Analysvärde på det?
Jag är bara nyfiken på vad det finns för foder i Finland.

Ponirehu, ponnyfoder, är ett allfoder framtaget för ponnyers och kallblods något mer effektiva upptagning av näringsämnena i fodret.

Här i Finland är det främst Finska Foders sortiment vi har att tillgå, Racing serien, säljs även i Sverige. Här finns deras sortiment med: http://www.suomenrehu.fi/temporary/file.asp/data_id=523/Haestguide_2005_lowres.pdf
Hyfsat likt de fodersortiment som finns i Sverige, fast proteinfodret är tämligen lågt i protein.

Tack, det var mkt intressant läsning. Ska sätta mig o gå igenom alltihop vid tillfälle

Hej igen. Ja, det är nog vanligt ännu här att inte känna till lusern. Racing Greenline har för övrigt inte specificerat VAD de har för gröda som de pressat till pellets, det är inte alls nödvändigtvis lusern utan kan mycket väl vara klöver etc. Jag kom faktiskt i kontakt med lusern när jag bodde och hade häst i Sverige och vid flytten hem igen så hittade jag Greenline i Finska Foders sortiment. Inget av stallena runtomkring oss använder det regelbundet i sitt fodersortiement.

Med överlinje oberoende av hur mycket du skulle rida menar jag att OM det är så att man råkar ha ett hö som är extremt lågt i protein (vilket är möljigt efter extrema somrar som den som var) så får hästen en stor brist på protein och då kan den inte bygga muskler än hur mycket och än hur rätt den rids, eftersom den helt enkelt inte får de byggstenar den behöver för att kunna bygga muskler. Och när den får för lite protein i sitt foder så tar den protein ur sina reserver, dvs musklerna. Därför ser man först att överlinjen försvinner på hästen när den gått på för proteinfattig kost.

Tvärtemot, allt för mycket protein i maten, är heller inte bra för alla hästar. Lagom är bäst :)

hej alla! jag har haft en tråd om min häst och med hjälp av alla er (:love::bow:) så fick jag reda på att det var proteinbrist.

han får nu bra med lucern och hö, men har nu magrat?

man känner revbenen och ryggraden känner man oxå bra :cry:

frågade min hovslagare och han föreslog att jag skulle tillsätta

en halv liten krossat korn
2 dl rypsolja
en näve havre

själv tycker jag att det är ganska bra, inte mera havre än en näve...

alltså för mage har han ju :smirk: det är bara vid "sidorna" och vid överlinjen

rida skall jag ju oxå göra, han har tappat lite muskler nu oxå på grund av att varje väg här nu e IS

så, vad tycker ni om att tillsätta detta?
såklart så fortsätter jag med lucern och hö!

tack för svar :bump::bow:

hejsan vi ger vår travare som är 157 i manken 1 liter morgon och kväll krossad korn och en dl rapsolja morgon och kväll och sen får hon 13kg hö det har get resultat av att hon har ökat i vikt bara på några dagar + att vi rider henne
:banana: lyckatill

Med överlinje oberoende av hur mycket du skulle rida menar jag att OM det är så att man råkar ha ett hö som är extremt lågt i protein (vilket är möljigt efter extrema somrar som den som var) så får hästen en stor brist på protein och då kan den inte bygga muskler än hur mycket och än hur rätt den rids, eftersom den helt enkelt inte får de byggstenar den behöver för att kunna bygga muskler. Och när den får för lite protein i sitt foder så tar den protein ur sina reserver, dvs musklerna. Därför ser man först att överlinjen försvinner på hästen när den gått på för proteinfattig kost.
:)

:idea:

måste bara tillägga att hade med en vetirinär att göra, och hon hade ingen aning om vad lucern vad för ngt, sen kom hovslagaren våran (han kan en del om foder) till oss och vi frågade vad han tyckte om lucern, han bara "äh,dedä e nog inget att lita på, säkert bara en massa skit" dessa finnar..
ponirehu e ganska poppis här i våra trakter iaf :D

hejsan vi ger vår travare som är 157 i manken 1 liter morgon och kväll krossad korn och en dl rapsolja morgon och kväll och sen får hon 13kg hö det har get resultat av att hon har ökat i vikt bara på några dagar + att vi rider henne
:banana: lyckatill

ajja! :idea: jo ridningen skall vi ta i med nu oxå ORDENTLIGT då jag förr inte haft ngn sadel o så har vi inte väärldens bästa ridställen att rida på så ::)

Det är motsvarande vårt Krafft Lusern i Smrp. Var inte rädd för o ge av det, öka gärna till 2 kg o ge ett par dl olja.

okej tack för dina (och alla andras) svar! :bow: :bow: :) Ni hjälper mej så mycket!!

skall öka lu´cern mängden nu då :)

men jag skulle vilja ge lite korn oxå, han har tappat mkt nu och villl gärna ha upp honom så fort som möjligt.. vad tycker ni om att tillsätta lite korn per dag oxå? iaf nu tilll en början?

Jag ger vanliga mineraler, samt motsvarande tokosel, alltså E-vit+selen. Men jag ger också någon dl sojamjöl, utöver lucernet som hon får, och jag har lyckats få ett fint hull på henne.
I kombination med massage, behandling av ET och ny sadel, samt med träning inriktad på att bygga muskler kan man ganska fort se resultat tycker jag.
Vi fick byta leverantör av hösilage nu, och det är väldig skillnad, med detta nya så har båda våra hästar verkligen lagt på sig, så nu har jag nästan omvänt problem...

Liknande trådar

Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
10 482
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Tänkte ställa en fråga jag klurat på av och an.. 20-årig ponnyvalack,svårfödd, lättstressad. Förr stått i box halva dygnet,resten i...
2
Svar
28
· Visningar
5 537
Senast: BIMM
·
Ekonomi & Juridik Suck. Har en hyresgäst som inte fodrar sina hästar ordentligt. Bägge är smala men den ena som är knappa året är mager som ett...
2
Svar
20
· Visningar
5 070
Senast: Klubbisen
·
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 708
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka