Hästen lutar åt olika håll

Sv: Hästen lutar åt olika håll

Longerar gör jag inte och inget annat arbete vid hand heller. Jag är kass på sådant, jag måste liksom känna och ha skänklar för att något ska fungera :o

Men om jag går bredvid och be honom flytta sig åt sidan utmed vägen så böjer han halsen mer när jag går på höger sida och flyttar inte ut baken lika mycket automatiskt som när jag går på vänster sida, då han oxå är mer rak i halsen. Jag pratar alltså om promenad i grimma/halsring där jag bara gör en liten "halvhalt" (i textens rätta betydelse, ingen halvhalt som man rider igenom kroppen) och ber honom flytta sig lite undan mig men fortsätta med frambenen på samma spår, vet inte riktigt VAD jag gör och det är bara för att checka av att han flyttar och följer lätt liksom, dvs händer typ 1 gång var fjärde promenad kanske, eller om han är lite för busig :D

Men här skiljer det sig oxå precis tvärtom, från ryggen är det mycket lättare att bara slänga ut rumpan åt vänster än åt höger - efterosm jag inte får honom fram på högertygeln. Rider man noga och har in vänsterbogen går det ok men att bara flytta liksom går inte alls utan att få en yttertygel på höger tygeln först.

Så jag tror nog det är en kombination av att vi är konstiga båda två :D Tur att det åtm är fullt ridbart, kan nog låta himla illa när jag bara skriver ner alla konstiga problem ;)

Är du högerhänt? Jag har litet samma fenomen fast åt vänster...det beror på att jag har svårt att låta vänster hand vara en stilla ram som hästen kan ta stöd på- jag är dessutom benägen att sitta själv i en aning aning "öppna" till vänster.... :o

Att rida öppna längst med väg i mitten eller i mitten av ett ridhus och göra övergångar i öppna- avslöjar detta obönhörligt. I allafall för mig, i mitt fall höger öppna, tenderar vi att gliiida över mot höger, pga ej tillräckligt stöd i vänster tygel. (ytter tygel)

Om du rider för tränaren så kan du ju be henne visa lite från marken hur det ser ut när hästen rör sig. Det är ju intressant att se hur hästen rör sig och inte bara känna (för det är ju egentligen mycket svårare). Men det verkar ju som den är stelare i vänster än i höger i så fall, om man utgår från dina småtest när du leder.

Nope vänsterhänt. Och jag har oxå en tendens att sitta lite mer åt "öppna vänster" - tror jag :D ar åtm lättare att vrida överkroppen åt vänster och fasligt svårt (dock inte mekanisk men liksom psykiskt, det känns så fel!) att vrida den åt höger i skänkelvikning åt höger undan vänsterskänkeln - det knyter sig totalt! Hela min högersida skulle jag nog beteckna som ostabil och svag om man jämför liksom.

Haha, öppna har vi ridit 1 eller 2 gånger på träning bara :D Överkurs :p Men lite på sned med olika böjning kan vi åstadkomma, då försöker jag växla mellan att tänka öppna och förvänd sluta och försöka hålla linjen. Asbra för mig som ryttare! Det är oxå bra för mig att rida väldigt kvicka övergångar mellan skänkelvikning åt ena och andra hållet. Bara liksom 3 steg väsnter, 3 steg höger, 3 steg vänster, över mitten på vägen (rider ju ute) i trav och galopp. Då blir det liksom att NU måste jag få ny yttertygel, och NU och NU och NU. Man hinner inte fastna som jag lätt gör i att försöka försöka försöka och hästen blir bara less på mig :angel:

Hittills har ingen tränare sett någon direkt snedhet, det brukar liksom gå lika lätt åt båda hållen när man bara kommit igenom det första på uppvärmningen (som oxå gå rätt fort). Sista träningen i höstas var det vänsterbogen som behövde komma in lite mer och sedan gick det som tåget. Oftast är det mer att han blir spänd och blir hög i nacken då och då som det jobbas på. Alltså mer åt "ej igenom över ryggen" än "ej igenom i sidan X" om du förstår? Han är liksom ingen häst som behöver böjas och flyttas en massa för att komma igenom sidorna (okej, han är ju självklart inte liksidig eller så men ni förstår nog?) utan det är mer fokus på att han ska komma ärligt över ryggen hela vägen så han slappnar av och kan korta upp sig genom sådant arbete. Självklart sker ju det oxå genom voltarbete och böjning men det är liksom inte prio att komma igenom i sidan utan att komma över ryggen. Gud vad rörigt det låter :D Men vissa hästar behöver ju massa böjning och flyttande för att bli mjuka och jämna och spåra åt båda hållen till skillnad mot min krake?

Dessa olikheterna jag känner själv hemma är sådant som blir tydligt när han är pigg - börjar lägga sig i handen eller pigg - allmänt stökig. Ridpasset jag pratade om i början av tråden som var det som gjorde att jag började fundera över lutningen (det är alltså inget som pågått en lång tid, det märktes tydligt första gången då i lördags när det ridpasset skedde) hörde till det senare + att min vänsterknä gjorde så satans ont att jag hade svårt att korrigera när det blev för brötigt :D

Senast ändrad:

Jag menade inte att tränaren skulle leta efter någon speciell snedhet utan att du ska få se från marken hur hästen rör sig och vad som händer i böjningar hit och dit och om man ser någon skillnad i höger och vänster varv (eller inte!). Det blir dessutom så mycket tydligare när hästen avviker på något sätt när man går bredvid iomed att den försvinner från en eller går mot en, blir inte lika tydligt när man sitter uppepå och bara "hänger med".
Du verkar ju intresserad av hur allt hänger ihop menar jag och kanske inte bara hur man ska rida? :D

Jag fattade inte riktigt vad du menade :D Att hon ska gå bredvid när jag rider?

Dock tror jag att det blir lite tydligare (dvs lättare att se vad som egentligen är svårt) om/när vi börjar rida lite öppnatänk. Jag har iaf en känsla av att det BORDE kännas tydligt om man har någon på marken som lotsar en till att rida med rätt tvärning och böjning så att hästen behöver börja ta i lite mer. När jag rider själv är det ju inte alls säker att jag begär lika mycket åt båda hållen sas och därav inte märker om det "tar stopp" tidigare eller senare åt något håll och vad som händer då. Tränaren kan ju dock se sådant som tur är :D

Nej alltså att tränaren kunde hjälpa dig jobba hästen vid hand, eller bara titta på när tränaren gör det själv. Ingen av er rider.

Aha :idea:

Vet iaf att hon brukar hjälpa till vid hand när unghästar ska lära sig sidförande skänkel, och hon är grym på att tömköra. Så jag kan ju fråga :) Ha, det borde jag ju be henne göra någon gång förresten, tömköra! Fast å andra sidan, lyckas man få ihop tiderna så pass att man rider 5 dressyrpass/år så kanske man vill rida. Eller jag vill iaf :D Så då är ju lite sånt vid hand smidigare att kombinera :)

Ja, jag brukade med rida rakt, då för att vända för ytter (volten blir mer om en dörr som stängs, förstår du? flytta undan för ytterskänkel, när den gör det så ställer jag inåt igen och då finns ytter där.) Principen blir densamma att man hittar ytter. kände nu när jag red denna tekniken att jag dessutom fick igenom hästen bra igenom kroppen, alltså fick mer lösgjordhet i hela kroppen. Men som sagt, så red vi mycket framåt också, så att hästen verkligen rörde sig igenom hela kroppen, hastigheten lite tvingade den att släppa loss bogarna och använda bakbenen. Men som du säger, kanske inte jättebra att experimentera om man inte är rätt säker på vad man gör (eller snarare vad man är ute efter). Men man kan ju diskutera det iaf, kanske kör din tränare med ett liknande upplägg redan = )

Ja, jag brukade med rida rakt, då för att vända för ytter (volten blir mer om en dörr som stängs, förstår du? flytta undan för ytterskänkel, när den gör det så ställer jag inåt igen och då finns ytter där.)
kom på en ändring (/förtydligande)

Jag rider rak på volten och tar yttertygeln (alltså till den längd jag vill att den ska komma till) som den ju släpper genom att luta inåt (då tar den ju inner och lutar mot den, stödjer sig på den inåt), så jag tar i ytter, släpper inner (så den inte kan ta tag i den) och vänder med hälp av ytterskänkeln och yttertygeln (som om jag hade en dörr längs med hästens yttersida, som makar den inåt volten) så när den flyttar sig undan så måste den räta upp sig, (annars ramlar den inåt) när den rätat upp sig så hittar den sin mittpunkt (balans) då kramar jag i inner igen och ställer inåt så får jag mer i yttertygeln (än vad jag hade i vändningen).

Jag har alltså rätat upp hästen, när den gjort det så kan jag ställa inåt igen för att fortsätta det lösgörande arbetet och träna balansen och styrkan där. Jag gör om samma procedur varje gång den släpper yttertyglen. (självklart ser jag även till att jag har bjudning, jag får driva på den mycket när den släpper, annars kan den aldrig ärligt gå fram till bettet! annars har vi falsk eftergift...)

Detta har för övrigt funkat på flera hästar som släpper (hela) bettet = ) (är också jättebra att träna på att omväxla att ställa inåt/utåt i volten! funkar bra i trav, men mer i galopp - mycket lösgörande i galoppen!)

den andra (nya) metoden är ju snarlik, genom att ställa mera inåt tappar den balansen och den måste räta ut sig, men skillnaden är att när den rätat upp sig så släpper man efter på lite på inner (alltså tillbaka till 'normalställning') och då kommer den direkt till ytter. Kände också att det ställde högre krav på hästens lösgjordhet, jag fick den mera lösgjord genom hela kroppen på detta sättet.

kanske blev du inte klokare, men jag kände att jag behövde nog förklara bättre : P

Min häst tar heller inte höger tygel- och jag brukar nog göra enligt din första metod. Men på träning har jag fått ta din metod nr två.

Förklaringen som jag fattade det var att hästen ska komma till höger tygel men jag "förstör" det genom att ta i den innan hästen bjuder dit. Och det blir ingen ärlig bjudning- mer jag som håller hästen rak. Vilket jag ska göra när jag hoppar bana och tävlar- men inte när jag skolar hästen...

Istället ska jag ställa vänster, mjuk ytterhand och vända för ytter skänkel så att den får med ytterbog- och sedan flytta ut hela hästen och möta med yttertygeln och lätta på inner.
Min kuse välter åt alla håll har jag märkt... Så jag har mycket att jobba på:angel:

Det låter väldigt vettigt det du skriver, med att man tar ytter innan hästen 'erbjudit' den, jag har faktiskt inte tänkt så förut. Jag har tänkt mer som att jag ger den en ram att vara i, för jag kortar/tar inte mer i ytter än vad jag ska ha när jag ställer inåt. Men men, kul att höra att fler jobbar på samma sätt = )

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 458
Senast: Piaff
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 760
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495
Ridning Känner att jag behöver lite input från andra hästmänniskor. Hästen ifråga har alltid varit lite stelare i vänster varv och haft något...
2
Svar
21
· Visningar
3 236
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar