Hästen lutar åt olika håll

the_connemara

Trådstartare
Beror det på något generellt när hästen lutar inåt på böjt spår eller kan det bero på typ "vad som helst"?

Jag minns att när min häst var ung så lutade han inåt i galoppen i vänster varv på träningar. Nu lutade han inåt i höger varv i trav och galopp i går. Men jag tror inte han direkt bytt sida, eller jag vet inte, han är lite lustig med sådant :D Men för tillfället så är det svårare att få honom fram till högertygeln. Hör det ihop med lutandet?

Sv: Hästen lutar åt olika håll

En häst som faller innåt är en obalanserad häst av någon anledning. Den springer ifrån sin tyngdpunkt för att den ofta tar för mycket vikt på innerbogen, och därmed måste snedda för att hålla balansen istället för att hålla kroppen uprätt.

Ja det förstår jag oxå ;) Det var anledningen jag undrade över. Om man kunde säga något generellt även om jag antar att man inte riktigt kan göra det, hästar och ridning är ju ganska komplext. Jag har liksom aldrig funderat över det i teorin utan "gör vad som behövs" och efter en inte allt för lång tid så är det något annat som är problemet för dagen. Jag är verkligen ingen teknisk ryttare någonstans :o

Ja alltså, anledningen är ju att hästen blir obalanserad av ett eller annat sätt. Mer specifikt än så går det ju inte att säga utan att ha sett hästen! Men antagligen hade du hästen för framtung på volten, du kanske red "fel", eller så kanske hästen var svag på grund av en eller annan anledning. Går ju som sagt inte att säga mer:p

Kolla in Marijke de Jongs videor om Natural assymetry på youtube... :)

Typiskt, jag gillar att veta specifika saker ju, det är liksom kul av någon anledning :p Men men, sålänge det inte sitter i så länge hoppas jag att det går bättre och bättre för oss på sikt :D

Alltså, jag kan inte ens se om en häst är halt typ, men jag kan ju söka på det iaf :D

Edit: Hon hade ju asmånga videosar :eek: Du vill inte länka till den/de du syftade mest på?

Senast ändrad:

Fast det är bara ett par stycken som har tema: Natural assymmetry
Eftersom det beror på en massa olika saker så rekommenderar jag allihop.
Men du kan ju börja med den första som jag tror är den här: Left or right handedness of a horse

Kan det vara denna: http://www.youtube.com/watch?v=xJWn4S2rjXE&feature=related

Isf är det fel på oss :p Fast det har jag nog redan kommit fram till.

Enligt hennes video skulle han luta åt vänster eftersom han tar med stöd på vänstertygeln. Men nu lutar han åt höger.

Han är mjuk i höger sidan samtidigt som har har högerbogen in och putar ut bakdelen åt vänster (i trav och galopp). Men rider man honom upp mot högertygeln (dvs vänsterbog in egentligen ju?) så blir han mer rak. Ett tag gjorde jag felet att rida in höger bogen mer, för jag tror eg det är den som är "ute" (han sätter tex oftare höger bak lite innanför höger fram när han skrittar fritt). Men då blev det inte alls bra - jag kan bara rida på känsla, inte teknik :o I högerfattningar sätter han ut vänster bog och i vänster fattningar in vänster bak.

Jag funderar på om hästas oliksidighet verkligen är så enkelt som höger/vänsterbanan? Eller så kommer vi halvvägs i "rakriktningen", dvs jag har ännu inte kommit på vad som är grundproblemet? Eller ja, det har jag ju inte men ni fattar nog vad jag menar :D

Jag förstår inte heller :D För det hon sa i videon stämde inte på honom och den andra du länkade till var inte så instruktiv.

Jag tror du missuppfattar vad hon menar i den videon du länkade till. Där tar hon inte upp lutning utan böjning.

Rids hästen av olika ryttare eller rids han bara av dig? Om du är den enda ryttaren kanske problemet sitter i din kropp? Kanske har du en snedhet i kroppen som gör att hästen måste kompensera upp din vikt och på så sätt gå snett själv? Är ryttaren sned lär sig hästen att bära upp ryttarens tyngd och blir ojämn i muskulaturen, vilket medför svårigheter i finliret som att böja korrekt genom svängarna.. Tyvärr mycket vanligt!

/Julia Länk borttagen enligt bukefalos regler. /moderator

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror du missuppfattar vad hon menar i den videon du länkade till. Där tar hon inte upp lutning utan böjning.

Tittar man på hela videon är det en av punkterna (lutning alltså) när hon beskriver vad hästen gör om den är naturligt böjd åt ett visst håll, kanske var rubriken "symptom.." nåt? Annars har jag länkat till fel :eek:

Där beskrevs en vänsterböjd häst som att den tar stöd i högertygeln - alltså borde min häst vara högerböjd. Och enligt henne så var ett av symptomen på en vänsterböjd häst att den lutade inåt i höger varv. Alltså borde min högerböjda häst luta inåt i vänster varv. Vilket han inte gör just nu. Förvirrande - ja :D

Men enligt henne var hästen oxå lättare att rida i det varvet där hästen hade mjuka sidan inåt. Det stämmer inte heller för mig med min häst, jag tycker det är lättare att rida i det varvet man har den mjuka sidan som yttertygel, få då kan man fokusera på att just få hästen fram till/upp på yttertyglen som är det som "saknas". I andra varvet blev det istället just igår som att min häst lutar inåt och jag vet inte riktigt vad jag ska göra :p

Rids hästen av olika ryttare eller rids han bara av dig? Om du är den enda ryttaren kanske problemet sitter i din kropp? Kanske har du en snedhet i kroppen som gör att hästen måste kompensera upp din vikt och på så sätt gå snett själv? Är ryttaren sned lär sig hästen att bära upp ryttarens tyngd och blir ojämn i muskulaturen, vilket medför svårigheter i finliret som att böja korrekt genom svängarna.. Tyvärr mycket vanligt!

/Julia

Hästen har bara ridits av mig hela hans liv i princip, åtm regelbundet. Och det sitter garanterat i min kropp oxå, eller kanske ännu mer i min ridskicklighet ;) Men jättesned är jag inte iaf, går regelbundet till kiro och håller koll på min kropp :) Det är ju sådant som känns som att man kan jobba på "hela livet", superbra att bli filmad/fotad oxå så ser man vad fasen man gör där på ryggen :eek:

Nu rids han visserligen 1-3 ggr/vecka i skogen av två små tjejer men jag tror ingen av dem varken rider på ett sådant vis eller sitter så illa/väger såpass mycket att det gör någon väsentlig skillnad utan snedheter kan nog helt relateras till honom och mig :)

Senast ändrad av en moderator:

Jag får återkomma på den filmen, nu måste jag verkligen jobba lite :eek: Men jag tackar så mycket för länkarna, ska se om jag kan få lite ordning på filmerna oxå för de var intressanta! Hon var väldigt tydlig och lätt att följa :)

Ja, alltså inte alla hästar är "klockrent" höger eller vänster som jag tror hon nämner någon gång också så det kan ju va så med din häst.
Sen kan ju du ha en stark och en svag sida också som gör det lättare för dig i olika varv, ni behöver ju inte va starka och svaga på samma sida, kanske är det något sådant?

Vad händer när du ber om böjning vid hand? Eller longerar? händer samma sak då?

Ja, alla hästar och ryttare har ju en stark och en svagare sida och det är ju det man jobbar på att jämna ut. Även på en GP-häst finns det, men då bara ytterst lite.

Som REIN skrev så är den inte helt i balans. Jag har lite svårt att hänga med i vilket håll som är vad med din häst, med lutning och mjukhet och det.. jag tror även att du behöver klura ut huruvida den faktiskt tar tygeln.

Har ridit lektioner i helgen (för Hector Carmona) där vi tränade en del på just det och där var instruktionen att det håll han lutar åt, dit ställer du (mera). Lutar hästen inåt så ställ igenom och tvinga den att räta upp sig och träna på att hitta balansen (och träna styrkan). Den får inte GÅ PÅ tygeln, den ska bära sig själv. En bieffekt är ju också att den inte tar ytter (eftersom den hänger inåt). Vi red mycket framåt med, så att man verkligen rider den FRAM till bettet (och då ytter om man ställer mycket). Så stora volter och ställ igenom (ganska mycket) och tryck på, så den hittar yttertygeln och inte hänger på inner. Vi tränade också mycket på att där måste man ge eftergift! När den går jämnt på båda tyglarna så ska du 'ge den handen' och tygeln ska i princip kunna hänga (utan att hästen ändrar sig). OM man ger efter och den faller fram, då korrigerar man det och ger efter igen. Det är ju lite svårt att vidare förmedla det jag lärde mig, men det blev väldigt bra! = )

Intressant!

Min känsla är att i varvet han lutar inåt vill jag snarare rida mer rak, men det kanske har att göra med att han lutar inåt den tygeln han inte tar stöd på? Då vill jag liksom räta ut och få ett lättare och mjukare stöd på ytter istället för det mer stumma han vill ha på ytter i det läget. Men jag ska testa att tänka så som din tränare sa om det känns likadant någon mer gång. När man rider själv vill man ju inte göra "för mycket" om man inte är säker på vad man gör så det kan ju lätt bli så att det känns kalaskonstig i början men rider man igenom vad man tänkt så blir det bra i stället.

Hoppas, hoppas, hoppas jag hinner få en tid att rida för min tränare snart oxå. Några varv på en volt för henne sedan känns hästen rak och jämn igen resten av träningen oftast. Att man liksom inte kan lära sig känna själv vart gränsen man måste passera går för att det ska blir bra. Nåja då är man väl typ världsmästare oxå oxh det kommer ju inte hända detta livet :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 458
Senast: Piaff
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 760
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495
Ridning Känner att jag behöver lite input från andra hästmänniskor. Hästen ifråga har alltid varit lite stelare i vänster varv och haft något...
2
Svar
21
· Visningar
3 236
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Vad läser du just nu?
  • Valet i USA