Mabuse
Trådstartare
Nej, jag märker bara att jag i det här sammanhanget - och även ibland annars - hamnar just i att jag tittar på reaktionerna över det bristande säkerhetstänkandet som just ett kulturellt fenomen.
Häromdagen i stallet reagerade jag på just det där säkerhetsmedvetna viset när jag tyckte att en stallkompis hanterade tömmarna slarvigt och osäkert. Även då fick jag sekunden efter så att säga syn på mig själv som reagerar på bristande säkerhetstänkande. Jag får syn på att jag är med i kulturen, så att säga.
Det är något lite spännande med det där att man så gärna vill uttrycka när man ser brister i säkerhet, även i sammanhang då man inte kan göra något åt det (tex när man ser foton).
Ja, det är självklart så att en viktig del av hästkulturen är säkerhetsmedvetenhet. Annars skulle folk och hästar ha ihjäl varandra. Om man hanterar hästar hela dagarna, och inte kan något om säkerhet, så slutar det i regel med att man blir allvarligt skadad. Vilket de flesta inte vill bli.
Jag hänger inte riktigt med på vad som är spännande i det? Det är ungefär som att yrkeschaufförer brukar ha koll på trafikregler, om de vill behålla livhanken och ha kvar jobbet.
Helt enkelt, en förutsättning för att kunna hålla på med livsfarliga saker/djur/maskiner hela dagarna utan att dö är att man är lite säkerhetsmedveten. Lite krasst uttryckt: de som inte hade något säkerhetstänk ligger på kyrkogården, och har inga åsikter längre.
Den andra aspekten, varför vill människor prata med varandra om vad de tycker, känns för mig inte heller så spännande, det handlar väl om att människor är sociala varelser?
Det känns som att jag missar något i vad du menar.