Mabuse
Trådstartare
Ja, jo. Det har ju funnits fler hästkulturer än det har funnits så här aktivt reproducerade idéer om säkerhet, vågar jag gissa. Tex bilder från hästkulturen i förslagsvis Mongoliet, visar inte tillnärmelsevis samma säkerhetstänkande som svensk hästkultur vanligen visar upp. Och hästkulturen i Mongoliet har ju funnits ett bra tag trots det.
Men det är ett sidospår. Vill du hävda att säkerheten är ungefär som evolutionen eller solens upp- och nedgång, så gör det. Vill jag tolka det som uttryck för (säkerhets)normer som det säkert finns fler syften med än säkerhet, så gör jag det.
Nej, det faktum att kulturers fortlevnad förutsätter reproduktion är som att solen är en förutsättning för liv på jorden.
Det är tre satser, oberoende av varandra:
1. Det finns en hästkultur i Sverige.
2. Svensk hästkultur innehåller ett mått av säkerhetsmedvetande.
3. Kulturer befinner sig i ett tillstånd av ständig reproduktion, vilket är en förutsättning för att de ska kunna existera. En kulturs medlemmar är därigenom också dess iscensättare och återskapare.
Alla tre är sanna, vill jag hävda, men de är inte förutsättningar för varandra, och de är sanna oberoende av varandra.
Säkerhetsmedvetandet har som jag ser det inte fler syften än just säkerheten. Det finns inget ytterligare syfte till varför just säkerhetstänk ingår i just vår hästkultur. Mer än att människan i allmänhet har en tendens att vilja leva, snarare än att dö.
För att en kultur ska kunna fortsätta finnas behöver den reproduceras hela tiden, och om kulturen som i det här fallet innefattar säkerhetstänk till häst så ingår den aspekten i vad som behöver återskapas för att kulturen ska fortsätta finnas. Men vi kunde ju kollektivt allihop sluta med det, och då skulle svensk hästkultur förändras, och inte längre innehålla säkerhetstänk.
Sen är det förstås inte en slump att just vår hästkultur innehåller mycket säkerhetstänk. Mongolerna t ex hanterar knappast explosiva, skodda hästar med en mankhöjd på 1,65+ i trånga utrymmen i den utsträckning vi gör. Och har kanske inte samma tillgång till hjälmar, stålskodda skor och skyddsvästar som vi har.