Hästen kommer att skada sig i boxen

Lill76

Trådstartare
Vår 3-åring blir helt hysterisk av att vara ensam i stallet. Eftersom vi bara har 2 hästar händer det ju ganska ofta att han får var inne ensam när den andre hästen rids. Jag har ju trott att han ska lära sig men det blir bara värre och värre. :( Vissa perioder har vi haft 3 hästar och då har det funkat bra när unghästen stått inne + en häst till. Men nu är det värre än nånsin. Han har lagt sig till med ett visst beteende som han börjar med redan när man är på väg ut ur stallet med den andre hästen. Han håller huvudet rakt fram hela tiden och rör hela kroppen i sidled, (korsar benen) fram och tillbaka, fram och tillbaka...... Det måste ju slita väldigt på hans ben och jag är rädd för att det blir för mycket för honom. Att ge honom mat när han är ensam funkar inte, han bryr sig inte om den. Vi har försökt ha honom ute i hagen under tiden den andra hästen rids, men då hoppar han över eller springer igenom trådarna. Vad ska jag göra? Finns det någon som har några tips? En sån där spegel som man kan sätta upp i stallet kan det hjälpa tror ni? / Linda

Sv: Hästen kommer att skada sig i boxen

Vad händer när ni försvinner och stallet blir tomt? Lugnar han sig eller blir han etter värre? Vad har ni gjort när han 'trissat upp' sig?

Börja om från början är mitt råd. Ibland kan det hjälpa i inledningsfasen att binda upp dem kort ( t ex med ett transportgrimskaft vid krubban, eller vid fronten av boxen eller var de nu trivs bäst). Sen så är det bara att börja med KORTA stunder, som om du skulle vänja ett föl att vara själv. Avdramatisera det hela, och släpp ut igen när han är lugn.

Vissa hästar har lättare att LÄMNA än att bli lämnade, så prova omd et fungerar att ta in båda, och så släppa ut den som inte ska bli riden. Eller om ni är två, att gå iväg med bägge (den soms ka ridas och den andra) och sen efter lagom bit skiljas åt eller vända om (helst skiljas åt och ta annan väg hem) och ställa in dem som inte ska ridas i stallet/hagen.

Jag har nästan alltid haft 'bara' två hästar och för mig är det ett KRAV att de ska kunna vara själv. Det har kunnat innebära att jag en period fått binda upp 'ensamhästen' inne, jag har fått bygga uppfällbara förhöjningar på ena boxen (jag har inga galler) för att hindra uthoppningsförsök, och jag har till och med varit så elak att jag satt elstängsel i överkant på boxen för att hindra dem att vräka sig på dörren. Sen är det bara att ta det steg för steg, och FÖRSÖKA hitta läget 'strax innan stirrighet' och utöka därifrån. Men även med de som gått från 'noll till hundra' så har det gått att få ordning på det hela sen. Men det kan ta tiiiiiiiid.

I början kanske det räcker med att du tar ut den ena hästen ur boxen och står på stallgången, som första steg, och sen bygga på därifrån. Eller bara ta ut ena hästen ur hagen, gå tre steg från grinden och släppa tillbaka.

Sen kan det fungera att helt enkelt ta bort skademöjligheterna och helt sonika låta ensamhästen bråka sig trött, tills den inser att det är lönlöst, och att kompisen alltid kommer tillbaka, men det beror väldigt mycket på typ av häst, hur rotat beteende är etc.

Det viktiga är att försöka FÖRHINDRA att det blir en 'belöning' för det dåliga beteendet. Det är lätt hänt, men om ensamhästen lever rövare och då får en massa uppmärksamhet och kompisen kommer tillbaka kommer den bara bli värre och värre.

Jag tror att din treåring aldrig riktigt lärt sig vara ensa m och vara tillfreds med det, och att det nu är en situation som per automatik innebär stress. Och jag skulle - eftersom beteendet bara förvärrats - börja med att ta ut den andra hästen på stallgången bara, så långt det går utan att treåringen börjar stressa, stanna där, berömma, stå där en stund och sen gå tillbaka. Sen är det bara att nöta på och prova gå längre och längre. Tänk dig att det är ett föl som ska avvänjas så blir det lite lättare.

Om inget fungerar så har jag bara två tips: Byt miljö på unghästen ett tag och se om det går att lära den vara ensam där, eller flytta till stall med fler hästar/ta in en inackordering/köp en sällskapshäst. Dvs undvik problemet.

Men ta tag i det/ta ett beslut nu. INNAN den äldre hamnar på klinik eller något och unghästen blir ensam.

Du har mitt medlidande och jag håller tummarna för dig!

Jag ska svara på och kommentera en del:
Vad som händer när stallet är tom resp när vi är där, är ingen skillnad han verkar lika uppstressad hela tiden ( har försiktigt kikat in för att se hur han verkar när vi inte är där)
Sen kan jag hålla med dig om att han aldrig har fått lära sig att vara ensam i stallet. Det är nämligen vår egen uppfödning och som föl hade han alltid en ponny som sällskap när mamman var ute på motionstur.
Han får ingen uppmärksamhet när han "lever rövare" där inne eftersom jag har trott att han ska tröttna efter ett tag, men icke sa nicke, han är envis.
Ska testa det där med att binda upp honom, det brukar jag göra efter ridturen på den andra hästen eftersom 3-åringen då är så uppe i varv att han inte ens kan stanna och stå still fast kompisen har kommit tillbaka. När han sen blir uppbunden blir han lugn direkt, precis som han tänker " tack för att du fick mig att stanna"

Jag skulle ha ställt dit en sällskapshäst eller inackordering en tid, så hästen slipper få sån ångest när ni är borta med den andra hästen.
Tids nog kommer han att lära sig vara ensam.
Han är ju faktiskt inte så stor än.
Och säkert väldigt präglad på den andra hästen också.
Bra om han kan känna sig trygg med någon annan individ,både annan häst och såsmåningom kanske också med bara människor.
Men jag tror inte på chockmetoder som "den ska minsann lära sig", som en del tycker om sånt.
Bättre att ta det succesivt, enligt min mening.

Usch vad jobbigt det där är. Min gamle häst kunde inte för sitt liv stå ensam o en gång missades det o han blev lämnad sist vid utsläpp vilket resulterade i att han hoppade ut genom öppningen i boxdörren..det gick inte så bra.

Hej
Följer denna tråd med intresse. Mitt ett år sto snart 2 är inte heller pigg på att vara ensam. Jag har som tur är galler. Ska försöka att vänja henne långsamt. Får se hur det går.
Bra tips är av intresse.

Men hur menar du att han kommer lära sig att vara ensam, om han aldrig utsätts för eller vänjs vid den situationen? en 3:åring är en snart vuxen häst om ett par år.. så liten är den inte. snarare är det fördelaktigt om man lär dem betydligt tidigare, men utifrån trådskaparens situation så tycker jag hon fått bra råd av Alexandra W.

mackan skrev:
Men hur menar du att han kommer lära sig att vara ensam, om han aldrig utsätts för eller vänjs vid den situationen? en 3:åring är en snart vuxen häst om ett par år.. så liten är den inte. snarare är det fördelaktigt om man lär dem betydligt tidigare, men utifrån trådskaparens situation så tycker jag hon fått bra råd av Alexandra W.

Jag har en 3-åring, som gått sedan den var 1 år med en och samma häst. Till en början ställde jag en annan häst som sällskap till unghästen, så att den fick känna, att det var ok med en annan häst också, när jag var iväg med den äldre.
Sen var jag ute o red den äldre hästen korta stunder, och den yngre fick stå själv.
Förlängde mina ridturer mer och mer, och kunde till slut vara borta på kurs en hel dag utan att hemmahästen skrek. Tjejerna i stallet höll koll då och då.
Så vi har vant den succesivt utan dramatik.
Det funkade här i allafall.

Glömde tillägga att jag aldrig lämnar en häst ensam i stallet, utan de brukar sysselsätta sig och må bättre ute i hagen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 687
Senast: Freazer
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 085
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 815
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 181
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar