Sv: Hästen kommer att skada sig i boxen
Vad händer när ni försvinner och stallet blir tomt? Lugnar han sig eller blir han etter värre? Vad har ni gjort när han 'trissat upp' sig?
Börja om från början är mitt råd. Ibland kan det hjälpa i inledningsfasen att binda upp dem kort ( t ex med ett transportgrimskaft vid krubban, eller vid fronten av boxen eller var de nu trivs bäst). Sen så är det bara att börja med KORTA stunder, som om du skulle vänja ett föl att vara själv. Avdramatisera det hela, och släpp ut igen när han är lugn.
Vissa hästar har lättare att LÄMNA än att bli lämnade, så prova omd et fungerar att ta in båda, och så släppa ut den som inte ska bli riden. Eller om ni är två, att gå iväg med bägge (den soms ka ridas och den andra) och sen efter lagom bit skiljas åt eller vända om (helst skiljas åt och ta annan väg hem) och ställa in dem som inte ska ridas i stallet/hagen.
Jag har nästan alltid haft 'bara' två hästar och för mig är det ett KRAV att de ska kunna vara själv. Det har kunnat innebära att jag en period fått binda upp 'ensamhästen' inne, jag har fått bygga uppfällbara förhöjningar på ena boxen (jag har inga galler) för att hindra uthoppningsförsök, och jag har till och med varit så elak att jag satt elstängsel i överkant på boxen för att hindra dem att vräka sig på dörren. Sen är det bara att ta det steg för steg, och FÖRSÖKA hitta läget 'strax innan stirrighet' och utöka därifrån. Men även med de som gått från 'noll till hundra' så har det gått att få ordning på det hela sen. Men det kan ta tiiiiiiiid.
I början kanske det räcker med att du tar ut den ena hästen ur boxen och står på stallgången, som första steg, och sen bygga på därifrån. Eller bara ta ut ena hästen ur hagen, gå tre steg från grinden och släppa tillbaka.
Sen kan det fungera att helt enkelt ta bort skademöjligheterna och helt sonika låta ensamhästen bråka sig trött, tills den inser att det är lönlöst, och att kompisen alltid kommer tillbaka, men det beror väldigt mycket på typ av häst, hur rotat beteende är etc.
Det viktiga är att försöka FÖRHINDRA att det blir en 'belöning' för det dåliga beteendet. Det är lätt hänt, men om ensamhästen lever rövare och då får en massa uppmärksamhet och kompisen kommer tillbaka kommer den bara bli värre och värre.
Jag tror att din treåring aldrig riktigt lärt sig vara ensa m och vara tillfreds med det, och att det nu är en situation som per automatik innebär stress. Och jag skulle - eftersom beteendet bara förvärrats - börja med att ta ut den andra hästen på stallgången bara, så långt det går utan att treåringen börjar stressa, stanna där, berömma, stå där en stund och sen gå tillbaka. Sen är det bara att nöta på och prova gå längre och längre. Tänk dig att det är ett föl som ska avvänjas så blir det lite lättare.
Om inget fungerar så har jag bara två tips: Byt miljö på unghästen ett tag och se om det går att lära den vara ensam där, eller flytta till stall med fler hästar/ta in en inackordering/köp en sällskapshäst. Dvs undvik problemet.
Men ta tag i det/ta ett beslut nu. INNAN den äldre hamnar på klinik eller något och unghästen blir ensam.
Du har mitt medlidande och jag håller tummarna för dig!