Hästen knäpper av = blir mer ridbar???

Sv: Hästen knäpper av = blir mer ridbar???

Jag tycker den är bra i formen som den är, men som du säger ser den ut att lätt bli framtung och behöver aktiveras mer bakifrån för att inte hamna i framvikt.

Pröva att vara mer bestämd med framåt = gå på framåt själv utan drivning, du driver först sen ska han gå på tills du säger annat.
Samt många många halvhalter särskilt eftersom han inte är lätt att få ihop.

Jag tror du kan ha känt honom lättare bitvis där, som du skrev i tråden, och jag undrar om du normalt inte har mycket i handen?
Tycker ni är bra på väg:D

Tack för svar! Just vid filmtillfället (travfilmen) kändes han väldigt lagom i handen, ett lätt och "jämt sug" framåt. Han har ett ganska brett spektra vad det gäller hur mycket man har i handen, allt från inget alls i handen till " för mycket" Vanligast är dock att han inte känns för tung men däremot att suget inte är jämt, blir liksom like hackigt och glappigt ibland (svårt att förklara:))
Sen var det ju det här med halvhalter, jag är verkligen bra på att glömma av dom...:o

Är heller ingen "riktig" dressyrare:) Är väldigt tveksam till mer framåt /nedåt i formen eftersom pålle gärna blir framtung, får för mkt i handen tappar drivet framåt.

Poängen är att hästen måste få en ärlig avslappning/längning i överlinjen för att den ska få lättare att vinkla under sig. Det gör man lättast i en lång och låg form (kan iofs variera från häst till häst).
Du kan också öva samlande direkt men tänk då på att du ändå måste få mer avslappning i hals och nacke, annars kommer det låsa hästens bakdel. Galoppfattningar, skolor m.m. är nyttiga övningar.

En lite tvärtom-övning är att träna på att trava/skritta så sakta som möjligt utan att hästen stannar men med så lite hjälper som möjligt, helst bara sitsen. Smygskritt/smygtrav. Håll dig innanför spåret så hästen inte får något att hänga sig på. Detta tränar upp hästens balans och när balansen blir bättre kan man få lite undervinkling automatiskt för att hästen tycker det blir lättast. Är man rädd att hästen ska bli "seg" kan man träna att efter varje smyskritt/smygtrav gå över till mellantrav/ökad trav och träna tempoväxlingar så hästen är på alerten.
"Smyggalopp" har jag aldrig testat men det är en väldigt effektiv variant också om man är supernoga med att använda små hjälper så hästen får gå fritt och vara tvungen att hitta sin egen balans. På volter innanför fyrkantsspåret är det mest effektivt.
Skumt nog brukar man få mer framåtbjudning också efter dessa övningar, typ som att hästen insåg att det var jobbigt att gå sakta och hellre bjuder framåt :angel:

Kom på ett tillägg/förtydligande:
Jag tycker inte att formen är "för hög" i bemärkelsen att huvudet är högt. Utan i förhållande till överlinje och samlingsgrad, "bågen" upptill ser inte riktigt jämn och harmonisk ut vilket ofta betyder att man positionerat hästens huvud i den höjd man vill ha det, medvetet eller omedvetet, trots att det inte är den höjd som passar i förhållande till "formen".

Kom på ett tillägg/förtydligande:
Jag tycker inte att formen är "för hög" i bemärkelsen att huvudet är högt. Utan i förhållande till överlinje och samlingsgrad, "bågen" upptill ser inte riktigt jämn och harmonisk ut vilket ofta betyder att man positionerat hästens huvud i den höjd man vill ha det, medvetet eller omedvetet, trots att det inte är den höjd som passar i förhållande till "formen".

Ok, då fattar jag vad du menar, tack också för tidigare tips :bow:

OT
Har du widescreen inställd när du spelar upp på TV?

:eek:Men gud så pinsamt! ja, tv:n var inställd på widescreen, nu när jag bytte format kan jag inte fatta att jag inte reagerat tidigare, tyckte väl att han var lite lång, men tänkte i min enfald att , oj, är det så vi ser ut? ska försöka lägga in en ny snutt i morgon, i rätt format:idea: Blir ju ganska konstigt när man ber folk att kommentera formen på hästen och den blivit flera dm för lång... Tack så jättemycket att du uppmärksammade mig på detta:bow:

Det var därför som jag ville att du skulle korta dens kropp:rofl:

:eek:Men gud så pinsamt! ja, tv:n var inställd på widescreen, nu när jag bytte format kan jag inte fatta att jag inte reagerat tidigare, tyckte väl att han var lite lång, men tänkte i min enfald att , oj, är det så vi ser ut? ska försöka lägga in en ny snutt i morgon, i rätt format:idea: Blir ju ganska konstigt när man ber folk att kommentera formen på hästen och den blivit flera dm för lång... Tack så jättemycket att du uppmärksammade mig på detta:bow:

Jag gjorde samma misstag tills min mer tekniska sambo sa att jag måste spela upp i "normalformat" iom att jag inte spelar in i widescreen.. pinsamt :o

Tyckte att formen såg misstänkt lik ut som när jag gjorde samma som du :rofl:

Jag kan inte säga ngt om formen - är för dålig på sådant, men vad fin han blev i "normalformat" :D

Senast ändrad:

Grundtempot i båda gångarterna är för dåligt. Den ska ARBETA.

Öka o minska 5 steg.
När du minskar får den inte bli långsam eller mindre aktiv.
det ska kännas som när du ökar- hela tiden.

bli inte kvar i handen efter förhållningarna. Den ska bära sig själv.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 340
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Dressyr Jag behöver lite inputt och feedback från er duktiga dressyrryttare. Min häst och jag har kört fast litegrann. Hon är en genomsnäll...
Svar
13
· Visningar
3 521
Senast: Lager
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 550
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka