Hästen knäpper av = blir mer ridbar???

Sv: Hästen knäpper av = blir mer ridbar???

Men galoppen borde inte bli rundare och mera bärig om hästen knäppt av. snarare tvärtom. Men jag håller med dig om att be någn titta är nog det bästa. Inte lätt att sitta vid datorn och veta när vi inte sett häst och ryttare tillsammans.

Hästar kan gå jätterunt och "bärigt" i rollkür också, tro mig! :angel: Dock får man ju inte samma effekt av att avlasta framdelen som om den vore spänningsfri och i icke-krullig form. Man har säkert nytta av det genom att avlasta ryggen och bygga upp styrka i bakdelen ändå, men man får ju göra en avvägning om det riskerar att bli en ovana och om man kommer kunna utveckla det till något bättre :p Just rollkür-varianten skulle jag dock undvika :angel:

Det är alltid svårt att beskriva hur man upplever saker och ting. Jag kan dock inte förklara på annat sätt än jag tidigare gjort, kanske är "avknäppt" fel ord att använda, jag vet inte.

Vet inte om man kan överföra det till just det här fallet, det är ju mycket svårt att säga utan att ha sett IRL, men ibland så kan hästar när de blir "självbäriga" göra detta utan stöd. Har man ALLTID långa tyglar så kan ju en häst ändå bli bärig.
Även så kan man märka på hästar som normalt sett är stumma/hårda att de inte längre vill ha samma stöd när bärigheten blir bättre, dock är det iofs ofta spänning inblandat för att det ska bli så drastisk skillnad, särskilt om man hade kontakt innan :p
Vet t ex ett par hästar som vid uteritter blir så framåt att de när de inte får gå så framåt som de vill omvandlat energin uppåt istället och kunnat trava väldigt samlat. Många gånger har det känts väldigt harmoniskt och avslappnat trots att de gjort detta "självmant" och utan kontakt med tyglarna, andra gånger mer spänt/stressat :p

Den känslan jag fick var att den gick bakom hand- släppte bettet.
Ofta beror det på att den blir spänd av ngt.

Tycker inte att de arbetar genom kroppen, utan bara springer på.
Prova att skritta på lång tygel o börja om.

kolla i det läget om den har lagt tungan över bettet.

Rollkur har jag inte pratat om alls. Vart kom det in?? Nej jag menar att om hästen knäppt av brukar galoppen visa det tydligt då hästen inte alls får med sig ryggen utan enbart skjuter på och lägger iväg/ramlar iväg framtung för att öht orka bibehålla galopptakten. Om galoppen är rund innebär det att hästen arbetar med överlinjen och en rund och bärig galopp kan inte vara fel, (för mig) Det finns alltid detaljer att förbättra, men har man en rund och bärig galopp har man en väldigt bra grund att förfina och jobba vidare med.

Min häst får en mycket rund och kraftfull galopp när han blir lite stressig och knäpper av. Han går att "samla" och blir väldigt kännslig (överkännslig är nog ett bättre ord!) för hjälperna... men han tar inte stöd på tygeln och om jag släpper sittsen eller handen lite så sjuter han iväg (brukar kalla detta för hanns hopp galopp eftersom denna laddade galopp funkar bra i hoppning, dock utan mål att ha honom på tygeln). Så visst kan en häst ha rund, kraftfull och taktfast galopp utan att arbeta i form.

När han galopperar i sin rätta form så är han mer avslappnad och har ett trevligt stöd på tygeln. Till skillnad från den andra galoppen så vilar han på varje seteg och "väntar" på mig (även om det bara handlar om 1000delar av en sekund) innan han tar nästa steg. Om jag släpper handen i detta lägge följer han med (faller) framåt nedåt utan att på något sätt rusa iväg.

Men... alla hästar är olika. ville bara dela med mig av mina erfarenheter inte dela ut någon form av pekpinnar :) .

Dessutom tycker jag detta visar på att man kan prata om samma sak och mena helt olika saker... Det är nästan omöjligt att beskriva/bedömma en hur en häst arbetar med ord!

Rollkur har jag inte pratat om alls. Vart kom det in?? Nej jag menar att om hästen knäppt av brukar galoppen visa det tydligt då hästen inte alls får med sig ryggen utan enbart skjuter på och lägger iväg/ramlar iväg framtung för att öht orka bibehålla galopptakten. Om galoppen är rund innebär det att hästen arbetar med överlinjen och en rund och bärig galopp kan inte vara fel, (för mig) Det finns alltid detaljer att förbättra, men har man en rund och bärig galopp har man en väldigt bra grund att förfina och jobba vidare med.

Alltså, jag har sett med egna ögon en hopphäst på svår nivå som i princip alltid reds med nosen mot bringan (inte riktigt, men nästan), reds ofta på graman "ihopdragen" trots att ryttaren borde ha kunnat skippa den på den nivån tycker man, och som ändå på något knasigt sätt lyckades gå samlad, "bärig" och avspänd, satte under sig enomt med rumpan och med väldigt höjd och lång rygg, mycket rund och fin galopp, det enda som sagt var att den så kallade bärigheten inte gjorde lika stor nytta som den borde, den blev ju lite låst och därmed kom inte framdelen loss. Men galoppen var snygg som f*n och det såg väldigt gymnastiserande/stärkande ut för bakdelen :p

Hoppas det inte låter som att jag är förespråkare för "nosen mot bringan" nu.. :angel:

*kl*
Som sagt, näsan har kommit fram igen, här kommer en liten film från gårdagen, kommentera gärna - ös på, vi tål kritik!:)http://s186.photobucket.com/albums/x45/kristevik/?action=view&current=480b07e8.pbr

(Obs! Jag är ingen "riktig" dressyrryttare! :angel: )
Överlag ser det ganska trevligt ut, men jag får känslan av att den skulle behöva vara ännu mer framåt/nedåt, formen ser lite hög ut i förhållande till samlingen.. Det är säkert bra form ur tävlingsperspektiv, men min allmänna åsikt är att det är ganska vanligt att man höjer formen för tidigt för att följa mallarna inom programmen :p

Jag skulle vilja ha mindre "häst i handen" för den ser lite spänd ut i nacken. Enbart mjuk kontakt. Och för att kompensera det så lägger man till lite mer samling när hästen fått en bättre huvudhöjd som bas för att den inte ska bli framtung.
Lite luddigt förklarat, men jag vill alltså ha hästen mer nedåt fram, men mer nedåt bak också (undervinklad) så du får en fin båge upptill. Att börja genom att överdriva framåt/nedåt dvs nästan stretchingform och vara mycket mjuk i handen, inte tillåta för mycket stöd, rida lite övningar i den formen för att hästen ska behöva hitta balans i den formen, och därefter jobba mycket samlande övningar och mycket övergångar för att höja formen igen tror jag skulle kunna fungera. Min filosofi är att handen inte höjer formen eller sätter ramen för den utan övningarna som man rider och ev. sitsen.

Den ser lite låst ut, och jag vet inte om det enbart är handen (du ser ju inte ut att blåhålla direkt så det har jag svårt att tro) eller att den inte har balans nog (samlingen är en del av balansen), eller om det finns någon spänning i ryggen som behöver jobbas bort. Men jobbar man framåt/nedåt mycket så tror jag det bli lättare att få bort dessa små spänningar, och får man bort dom brukar hästarna få en mer harmonisk och ärlig form.

Senast ändrad:

Håller med... hästen ser tyvärr lite stel/spänd ut (kanske är förtidigt att kräva en så hög form?). Men vad SÖT den var!

En häst som går i låg form utan att bära sig bak - blir bara ännu mer i framvikt.
*KL*
skulle få den att aktivera bättre bak genom massor med övergångar o lösgörande övningar.
Den är ganska lång i kroppen o behöver komprimera sig mer. Den blir kortare om man får igång bakdelen.

Är i ganska lagom form, men bättre aktivitet o stäm av med halvhalter o snabba temposkillnader.

En häst som går i låg form utan att bära sig bak - blir bara ännu mer i framvikt.

Absolut, men man måste ju börja i någon ände. Därav att man ska rida övningar även i den långa/låga formen för att hästen ska hitta balansen, när de gör det och samtidigt är avslappnade i överlinjen brukar de vinkla under sig.
Visst kan man börja med att skita i huvudhöjden och avslappningen och istället satsa på mer samling direkt, men då kommer man ju ändå få börja om ifall hästen tappar balansen/tappar samlingen när man ber om mer framåt/nedåt. Om hästen inte redan tänker framåt/nedåt så det räcker med att lätta i handen för att få rätt effekt.

en häst kan aldrig hitta balansen om den går som en skottkärra.
Möjligtvis i skritt.

i vanlig dressyr fokuserar man inte i första hand var den har sitt huvud, utan börjar med att starta motorn.
Här är det inte fråga om ngn samling alls, utan bara att få den i jämnvikt.

Senast ändrad:

*KL*
skulle få den att aktivera bättre bak genom massor med övergångar o lösgörande övningar.
Den är ganska lång i kroppen o behöver komprimera sig mer. Den blir kortare om man får igång bakdelen.

Är i ganska lagom form, men bättre aktivitet o stäm av med halvhalter o snabba temposkillnader.

Tack för kommentar. Jag håller helt med dig, trots allt känns det som att bakkärran börjar komma igång lite jmf med hur det var för ett tag sedan.:)

Håller med... hästen ser tyvärr lite stel/spänd ut (kanske är förtidigt att kräva en så hög form?). Men vad SÖT den var!

För hög form? Någon mer som tycker det? Jag har alltid tyckt att han vill bli för låg i formen, men nu när han kommit upp ngt har det kännts som att jag fått mer aktivitet bakifrån. Stel är han säkert, men han var väldigt avslappnad för dagen:)

Försök att inte driva hela tiden- den blir avtrubbad.
skänkeln på en gång= framåt.

det är inte en häst som är helt lätt:angel:
Ha en levande hand- ej statisk o beröm när den gör rätt= glad o arbetsvillig häst:):banana:

(Obs! Jag är ingen "riktig" dressyrryttare! :angel: )
Överlag ser det ganska trevligt ut, men jag får känslan av att den skulle behöva vara ännu mer framåt/nedåt, formen ser lite hög ut i förhållande till samlingen.. Det är säkert bra form ur tävlingsperspektiv, men min allmänna åsikt är att det är ganska vanligt att man höjer formen för tidigt för att följa mallarna inom programmen :p

Är heller ingen "riktig" dressyrare:) Är väldigt tveksam till mer framåt /nedåt i formen eftersom pålle gärna blir framtung, får för mkt i handen tappar drivet framåt.

Försök att inte driva hela tiden- den blir avtrubbad.
skänkeln på en gång= framåt.

det är inte en häst som är helt lätt:angel:
Ha en levande hand- ej statisk o beröm när den gör rätt= glad o arbetsvillig häst:):banana:

Det är nog mina skänklar som jag har svårt att hålla stilla = driver inte medvetet :o

Vet t ex ett par hästar som vid uteritter blir så framåt att de när de inte får gå så framåt som de vill omvandlat energin uppåt istället och kunnat trava väldigt samlat. Många gånger har det känts väldigt harmoniskt och avslappnat trots att de gjort detta "självmant" och utan kontakt med tyglarna, andra gånger mer spänt/stressat :p

Du beskriver min häst ganska så bra där. Hon är en väldigt snäll och lydig häst. Men ibland när man är ute så kan hon bli så glad att hon vill springa fortare än vad jag vill. Då hon är så lydig så ökar hon inte farten däremot så ökar "samlingen". Innan hon blev dräktig så var det ett suvärent tillfälle att träna lite lätt tramp på (nu orkar hon inte riktigt). Hon la verkligen all sin tyngd på bakdelen men det var absolut ingen stressad häst som står och hoppar på stället.

Mvh

Tora

Min häst får en mycket rund och kraftfull galopp när han blir lite stressig och knäpper av. Han går att "samla" och blir väldigt kännslig (överkännslig är nog ett bättre ord!) för hjälperna... men han tar inte stöd på tygeln och om jag släpper sittsen eller handen lite så sjuter han iväg (brukar kalla detta för hanns hopp galopp eftersom denna laddade galopp funkar bra i hoppning, dock utan mål att ha honom på tygeln). Så visst kan en häst ha rund, kraftfull och taktfast galopp utan att arbeta i form.

När han galopperar i sin rätta form så är han mer avslappnad och har ett trevligt stöd på tygeln. Till skillnad från den andra galoppen så vilar han på varje seteg och "väntar" på mig (även om det bara handlar om 1000delar av en sekund) innan han tar nästa steg. Om jag släpper handen i detta lägge följer han med (faller) framåt nedåt utan att på något sätt rusa iväg.

Återigen är det en mycket bra beskrivning på min häst. Skillnaden mellan "hoppgalopp" och "dressyrgalopp" är verkligen den där lilla vänteperioden.

Mvh

Tora

Jag tycker den är bra i formen som den är, men som du säger ser den ut att lätt bli framtung och behöver aktiveras mer bakifrån för att inte hamna i framvikt.

Pröva att vara mer bestämd med framåt = gå på framåt själv utan drivning, du driver först sen ska han gå på tills du säger annat.
Samt många många halvhalter särskilt eftersom han inte är lätt att få ihop.

Jag tror du kan ha känt honom lättare bitvis där, som du skrev i tråden, och jag undrar om du normalt inte har mycket i handen?
Tycker ni är bra på väg:D

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 340
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Dressyr Jag behöver lite inputt och feedback från er duktiga dressyrryttare. Min häst och jag har kört fast litegrann. Hon är en genomsnäll...
Svar
13
· Visningar
3 521
Senast: Lager
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 550
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.